Skip to main content
Vraag

Hoe kan ik de Box 12b software update forceren?

Hallo,

Ik ben Rob, een gepensioneerde Senior IT Auditor, en ben sinds 5 Maart klant van KPN met Internet, Digitenne en TV. Ik ben naar KPN gekomen ivm het glasvezel netwerk. Internet en TV voor thuis, Digitenne voor de camper.

Ik heb nu nog een aansluiting op het koper network maar omdat ik bijna naast het wijkpunt woon haal ik continue zelfs meer de maximale up en download snelheid voor mijn adres, desalniettemin plan ik de overstap naar glas om klaar voor de toekomst te zijn. 

Mijn aansluit pakket bestond een Experia v12b en 2 SuperWifi 2 devices plus de nodige kabels, adapters en afstandsbedieningen. Het aansluiten verliep redelijk vlot en werkt goed.

De software op de Experia box (SGEJ1000060) valt enorm tegen komende van een Fritz!box 76xx. Problemen met verbinden ivm beveiliging, een spartaanse UI, het ontbreken vaan een firewall, beperkte management en audit functionaliteit etc. 

Na wat lezen op deze community blijkt er een verbeterde versie van de software te zijn die automatisch uitgerold wordt. Echter nu 3 weken later draai Ik nog steeds met versie SGEJ1000060E. 

Nu mijn vraag: Hoe kan ik deze update forceren? ik de box al twee of drie keer express opnieuw opgestart maar wat ik ook doe het blijft SGEJ1000060. Een factory reset zie ik niet zitten ivm de aanpassingen die ik gemaakt heb.

Alvast bedankt voor jullie support.

Groet,

Rob

12 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8334 reacties
  • 24 maart 2025

Beste ​@RobvdM de update is niet te forceren, zelfs niet met een fabrieks-reset, je komt vanzelf een keer aan de beurt.

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 24 maart 2025

Hi Jan,

Dank voor je snelle reactie. Hier was ik al bang voor. Ergens las ik een post van iemand die maanden heeft moeten wachten voordat de update kwam. Vreemd omdat het over een update gaat die al meer dan een half jaar oud is.

Dank voor de respons. 

Groet Rob

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hoi ​@RobvdM, welkom op onze community! We zijn deze update gefaseerd aan het uitrollen omdat hij nogal wat voeten in de aarde heeft. Zodra je aan de beurt bent krijg je hier bericht over! Het zou geen maanden meer moeten duren

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 26 maart 2025

Beste ​@Thomas van KPN ,

Dank voor uitleg. Wordt er altijd eerst een berichtje gestuurd als er een Experia update aan komt, of alleen zoals kennelijk nu, als de update “nogal wat voeten in aarde heeft” ?

Groet Rob

Dicksooo
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 153 reacties
  • 26 maart 2025
RobvdM schreef:

De software op de Experia box (SGEJ1000060) valt enorm tegen komende van een Fritz!box 76xx.

Dag ​@RobvdM , wat houd je tegen om die Fritz!Box nu op het KPN netwerk te gebruiken?

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 26 maart 2025

Hi ​@Dicksooo , het feit dat KPN Fritz! toestaat, maar niet of slechts beperkt support, leek mij een slechte start bij een nieuwe leverancier.

Mijn Experia box software versie blijkt enige versies, in ieder geval maanden, achter te lopen dus hoop ik meer functionaliteit aan te treffen nadat de software up-to-date is. Mocht dat opnieuw tegenvallen verander ik de Experia box nadat ik een werkende glasvezel verbinding heb.

Groet,

Rob 

• 5895 reacties
  • 26 maart 2025
RobvdM schreef:

Een factory reset zie ik niet zitten ivm de aanpassingen die ik gemaakt heb.

Dat is inderdaad een nadeel van de EB, daar mee kun je instellingen niet opslaan in een bestandje. Maar als ik het goed heb worden de instellingen bij KPN opgeslagen, althans ik zie berichten dat wifi wachtwoorden/instellingen automatisch worden overgezet op een vervangende EB, het fijne weet ik er zeker niet van, ander schrijvers op dit forum wel/beter.
Als het veel of ingewikkelde instellingen zijn dan toch maar schermafdrukken maken ?

Maar ja, waarom niet de FB weer aansluiten ?

Nog even “zeuren” :

RobvdM schreef:

[..] desalniettemin plan ik de overstap naar glas om klaar voor de toekomst te zijn.

Wat denk je er mee op te schieten, behalve nog meer (ongebruikte) maximale snelheid.
Zo maar een vraag uit verwondering aan iemand met ervaring.

• 3303 reacties
  • 26 maart 2025
RobvdM schreef:

Hi ​@Dicksooo , het feit dat KPN Fritz! toestaat...

Toestaat is natuurlijk het verkeerde woord. KPN staat helemaal niks toe want KPN heeft niks toe te staan. De verbinding werkt door middel van gestandaardiseerde protocollen. Dat zorgt er voor dat andere routers die deze protocollen ondersteunen ook werken. Waaronder de Fritzbox. 

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 26 maart 2025

Beste ​@Marlon92

Ik denk dat toestaat het juiste woord is omdat naast de eigen Experia boxen alleen de Fritz! modem/router genoemd wordt. In mijn beleving volstrekt logisch om het aantal exoten te beperken vanuit een network beschikbaarheid/management point of view. 

Groet,

Rob

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 26 maart 2025

Beste ​@KeesYagi,

Ik upload grote foto en video files. Foto’s in TIFF formaat zijn algauw 200MB per stuk en een gemiddelde upload bestaat vaak uit 75 files of meer. Video files in 4k en 6k formaat lopen in de Gigabytes.  Ik heb nu contractueel 20mbps upload die voor 75% van de tijd gegarandeerd wordt. Via glas kan dit oplopen naar 500mbps of veelvouden daarvan. 

Los daarvan gaat KPN zijn oude koper network afbouwen (afsluiten) ivm met de te hoge onderhoudskosten. 

Groet,

Rob

• 5895 reacties
  • 26 maart 2025
RobvdM schreef:

[..] 20mbps upload

RobvdM schreef:

Ik heb nu nog een aansluiting op het koper network maar omdat ik bijna naast het wijkpunt woon haal ik continue zelfs meer de maximale up en download snelheid voor mijn adres,

Is dat niet met elkaar in tegenspraak ?
Inderdaad, de upload was altijd lager bij A-symmetrisch DSL, bij VDSL ook.

Maar goed, het komt allemaal goed zo te zien.

• Auteur
  • Topper
  • 14 reacties
  • 26 maart 2025

Hi ​@KeesYagi ,

Nee dat is het niet. 20 is het maximum aan upload bij KPN voor mijn adres en ik haal tegen de 25, soms 30. 

Groet,

Rob

Reageer