Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik de synchronisatie van modeminstellingen naar KPN uitschakelen?

• July 17, 2025
  • 4 reacties
  • 53 keer bekeken

In “Modemwissel Experiabox 10” wordt uitgelegd dat het niet nodig is om het wifi SSID en wachtwoord opnieuw in te stellen als je overstapt van een Experia nieuwer dan versie 8. Dat moet betekenen dat die modems hun SSID en wifi wachtwoord (en mogelijk andere instellingen, zoals het admin panel wachtwoord…!?) opslaan bij KPN, zodat een andere modem ze op kan halen. Het is volkomen onmogelijk dat dit op een veilige manier gebeurt. Het betekent ook dat het wachten is op een datalek waarbij de wifi wachtwoorden van bijna alle KPN klanten uitlekken. Ik heb geen zin om zelf in dat datalek te zitten. Vandaar mijn vraag: hoe kan ik deze onzin uitschakelen? (En hoezo is het uploaden van EEN WACHTWOORD op de een of andere manier opt-out in plaats van opt-in!?)

Beste antwoord door RBxx

Een heel kort antwoord: dat kan je niet.

De functie zit ingebouwd in de modemsoftware en het betreft alleen de SSID en WiFi wachtwoord. Alle overige instellingen zijn alleen in het modem opgeslagen.

Wil je dit niet, dan is het gebruik van eigen apparatuur de enige optie.

Lees daar meer over in de Kennisbank:

4 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • Antwoord
  • July 17, 2025

De functie zit ingebouwd in de modemsoftware en het betreft alleen de SSID en WiFi wachtwoord. Alle overige instellingen zijn alleen in het modem opgeslagen.

Wil je dit niet, dan is het gebruik van eigen apparatuur de enige optie.

Lees daar meer over in de Kennisbank:

• July 17, 2025

De gevolgen van een eventueel data lek zouden enigszins beperkt blijven. Alleen mensen binnen een straal van 15 meter binnen je modem zouden daar wat aan hebben.

Maar goed... als je er echt vanaf wilt, dan zul je zelf een ander model aan moeten schaffen. Bijvoorbeeld een Fritzbox. 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • July 17, 2025

De enige manier om klant te zijn bij KPN is om KPN toegang tot een van je wachtwoorden te geven…!? En dan ook nog eens zonder het waarschijnlijk door te hebben, er staat niet bepaald een “LET OP: de waarde die je hier kiest wordt naar KPN gestuurd!” waarschuwing bij dat veld. Wow, dat is een “opvallende” ontwerpkeuze.

Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord. Ik vind dit volkomen onacceptabel, dus zal inderdaad een ander modem moeten zoeken. Ach ja, het is maar voor 11 1/2 maand… :(

De gevolgen van een eventueel data lek zouden enigszins beperkt blijven. Alleen mensen binnen een straal van 15 meter binnen je modem zouden daar wat aan hebben.

Maar goed... als je er echt vanaf wilt, dan zul je zelf een ander model aan moeten schaffen. Bijvoorbeeld een Fritzbox. 

In een perfecte wereld, waar iedereen (behalve KPN...) beveiliging serieus neemt en bijvoorbeeld geen wachtwoorden hergebruikt? Dan zou je nog enigszins een punt hebben. Maar we weten allebei dat dat niet de praktijk is. Hele hordes mensen zullen voor hun wifi hun vaste wachtwoord gebruiken. Zeker sinds guest networks, met een eigen wachtwoord, gemeengoed zijn geworden.

Overigens zouden, als deze database ooit lekt, niet alleen de onversleutelde en ongehashte wachtwoorden op straat liggen, maar ook de bijbehorende SSIDs. Dat maakt misbruik een stuk makkelijker: zoek een SSID bij je in de buurt waarvan de naam klinkt alsof ie waarschijnlijk uniek is, zoek het bijbehorende wachtwoord op in het datalek en (als het van een KPN klant is) ben je waarschijnlijk meteen binnen. In dit scenario is het lastig om een specifiek slachtoffer te maken, maar het is doodeenvoudig om een willekeurig slachtoffer te maken.

• July 18, 2025

Overigens zouden, als deze database ooit lekt, niet alleen de onversleutelde en ongehashte wachtwoorden op straat liggen...

Hoe kom je erbij dat die wachtwoorden onversleuteld zijn opgeslagen?