Skip to main content

Na een update aan het netwerk deed de IPTV box het niet meer en deze wordt nu vervangen. We hebben een experiabox V10 die alleen als router functioneert. Voor onze WIFI heb ik in totaal 6 SuperWifi punten in het huis en garage staan. Verder komen de bedrade aansluitingen binnen op een TPlink 16P switch. 

Maar onze Experiabox (paar maanden geleden vervangen) loopt na de update vast als ik mijn TP Link switch verbind. Het lijkt erop dat de router vastloopt en niets het meer doet. Ik kan nu thuis niet meer bij mijn nassen of Homeassistant en zit het grootste deel van het huis zonder wifi. 

Daarnaast zou ik opnieuw alle vaste IP adressen moeten vastleggen, wat me de vorige keer ook al twee avonden kostte. 

 

 

Na een frustrerend 2e telefoontje met de helpdesk in een boze bui besloten om een eigen router te kopen. Ik krijg deze echter niet verbonden met internet. 

Ik heb hier lopen zoeken naar de instellingen, maar word hier niet wijzer. 

Wat ik gevonden heb voor de TPLINK ER605 is het volgende:

  • IPTV werkt niet → geen probleem ik pak de app wel icm een chromecast in huis
  • Als ik de router direct op de glasvezel aansluit, kan ik niet vinden of mijn verbinding dan wel beveiligd is of dat ik mijn NORDVPN hiervoor moet inzetten
  • de router is direct op de glasvezel box aan te sluiten via de PPoE optie → werkt niet bij mij, en ik kan geen lijst vinden met benodigde instellingen;
  • experiabox V10 DHCP uitzetten en router via ER605 → zie al mijn devices via de switch, heb wifi maar geen internet - moet ik in dit geval een LAN poort gebruiken ipv de WAN poort? 
  • SUPER WIFI heeft geen experiabox nodig om zijn MESH netwerkt te vormen

 

Wie kan me hier een zetje geven in de richting van de oplossing?

Even een update op mijn eigen topic. 

Zojuist bij informatique een fritz!box opgehaald omdat ik geen zin en tijd had om nog een avond te zoeken naar een oplossing en omdat ik geen vertrouwen heb in de helpdesk na een volgende keer “onderhoud”. 

 

Geinstalleerd en binnen 5 minuten online, incl ITV. Heerlijk. En de box heeft 5 jaar garantie. 


Ik heb ook een TP-Link ER605 v1.0 en direct via WAN aangesloten op glasvezel netwerk. PPTP ingesteld en direct werken met gemiddeld 950 Gbit/s up en down. Nu paar maanden later werd alles wat traag en deed een speedtest die uit kwam op gemideld 250 Gbit/s. KPN gebeld en konden niets betekenen zolang ik mijn TP-Link ER605 gebruik. Ga vanavond router van KPN instaleren en kijken of ik mijn 1Gbit/s ga halen.


Heb je al geprobeerd om je glasvezel aansluiting te resetten door je “isra” punt een paar minuten van de stroom te halen?  En heb je niet ergens een grote slurper van bandbreedte aan staan? q

De kans dat je modem defect zou zijn is heel klein en dan zou waarschijnlijk alles het niet meer doen. 

KPN dekt zich gewoon in, zelfs bij een eigen switch in je netwerk gaan ze soms al moeilijk doen en moet je eerst alles afkoppelen. Dat niets het dan meer doet is altijd een leuk gesprek. 

 

Even off topic wat de vraag hierboven betreft: 

Mijn Fritzbox draait nog steeds naar volle tevredenheid UP/DOWN rond de 900Mbit/s, is niet de 1000Mbit die ze verkopen, maar ik hoop dat ze tevreden zijn met de 10%: winst) .  Ik heb ook gemerkt dat mijn download snelheid sinds het overstappen wel met een factor 3 hoger ligt. Ik haal nu  35/40MB/s als ik een goede torrent te pakken heb.  

 

Ik ben dus heel tevreden met deze oplossing. Had ik eerder moeten doen. 


Hier gebruik ik nu een klein jaartje TP-Link Omada, waaronder de ER605. Al mijn omada apparatuur werken goed samen, erg tevreden. Helaas missen er (nog steeds) wel bepaalde cruciale functionaliteiten vergeleken Ubiquiti, waaronder IPTV support. Hierdoor heb ik er nog wel de Experiabox er tussen hangen.

Geen last van drops in snelheid, lijkt mij ook eerder iets anders dan dat dat aan TP-Link ligt. Ik haal netjes 920 up en down.