Skip to main content

Mijn KPN experiabox v10 heeft vorige week nieuwe software gekregen v10.C.24.10.03.

Het is duidelijk hoe ik een IP adres moet reserveren, dat levert geen probleem op.

Ik wil echter graag het verschil weten tussen een statisch en een dynamisch ip adres. Dat laatste wordt

uitgegeven door de DHCP van het modem, maar hoe kan een statisch adres ingesteld worden? Daar kan ik in de gebruikersinterface tot dusver niets over vinden.

Bij een dynamisch ip adres wordt er door de DHCP server(meestal je router) een adres toegewezen aan een client. Deze kan ook weer wijzigen na verloop van tijd. Bij een statisch ipadres word er door de beheerder van het netwerk bepaald welk ipadres een specifieke cliënt moet krijgen. Dit kan op 2 manieren.

1 door in de instellingen van de cliënt handmatig de juiste gegevens te zetten

2 door in je dhcp server een ip adress reservation toe te voegen. Als de betreffende cliënt dan vraagt om een ipadres. Dan zal die altijd hetzelfde adres toegewezen krijgen.

Een gereserveerd ip adres is hetzelfde als een statisch ip adres.

Eagle3824 bedankt en dat is duidelijk. Ik zal er nog eens wat mee experimenteren.

Marlon92 eveneens bedankt. Ik geloof dat wel maar in het overzicht van de aangesloten apparaten op mijn experiabox v10 staat bij de omvormer van mijn zonnepanelen voor het ip adres statisch vermeld maar voor mijn Kpn settopbox staat voor het ip adres gereserveerd omdat ik dat zelf zo heb ingesteld. Ik dacht dus dat daar misschien toch nog verschil in zat.

Dynamisch is als het uitgedeeld wordt door de DHCP van het modem.

Gereserveerd is als het adres is vastgezet via ip adres reserveren functie.

Statisch is als het adres het aangesloten apparaat zelf is ingesteld of als het modem het kan detecteren maar het zelf niet via DHCP heeft uitgedeeld.(zie uitleg hieronder)

Statisch kan dus ook een tijdelijke situatie zijn na herstart van het modem. Sommige apparaten zullen dan nog een ip adres hebben vanuit de DHCP maar omdat het modem net herstart is heeft deze geen kennis meer over welk dhcp adres bij welk aaangesloten apparaat hoort. Zodra het aangesloten apparaat zelf weer een hernieuwde DHCP communicatie doet zal deze weer van statisch naar dynamisch/gereserveerd gaan.

Iedereen bedank. Het is me nu duidelijk

Goedenavond ​@Lou T. , dank voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)
Mooi om te zien dat je zoveel goede reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen en fijn dat het inmiddels duidelijk is hoe dit precies werkt! Mocht je in de toekomst weer eens vragen hebben, schroom vooral niet om ze hier aan ons te stellen, we denken altijd graag met je mee!

Reageer