Skip to main content
Antwoord

Hoe kan ik Fritzbox 5690 Pro aansluiten op glasvezelpunt?

• October 5, 2025
  • 2 reacties
  • 71 keer bekeken

Ik heb een Fritzbox 5690 Pro en wil deze met de bijgeleverde glasvezelkabel direct aansluiten aan de glasvezelmodem (NT) in de meterkast. Het lijkt alsof deze alleen met een netwerkkabel aan te sluiten is. 

Bij de Fritzbox kan ik SFP AON of SFP GPON gebruiken. 

Beste antwoord door bnh

Je moet een patchcover kopen om deze direct op het glasvezelpunt aan te sluiten. Daarna moet je de Fritz!Box activeren bij KPN, wat tot twee dagen kan duren. Je hebt geen support meer als je het ONT ertussenuit haalt, dus bij eventuele storingen moet je het originele ONT terugplaatsen en opnieuw aanmelden, wat ook twee dagen kan duren. Het is daarom goed om te overwegen of je dit wel wilt, want met het KPN ONT heb je hetzelfde internet en dezelfde prestaties, zonder gedoe bij storingen.

Mijn advies is, blijf lekker op het ONT van KPN via een WAN verbinding naar de Fritz!box.

Wat voor Glasvezel type verbinding heb je (als je het niet weet, kan je inloggen op de servicetool) ?

Service tool aanmelden eigen ONT: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials
Meer info hier: www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

2 reacties

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • Antwoord
  • October 5, 2025

Je moet een patchcover kopen om deze direct op het glasvezelpunt aan te sluiten. Daarna moet je de Fritz!Box activeren bij KPN, wat tot twee dagen kan duren. Je hebt geen support meer als je het ONT ertussenuit haalt, dus bij eventuele storingen moet je het originele ONT terugplaatsen en opnieuw aanmelden, wat ook twee dagen kan duren. Het is daarom goed om te overwegen of je dit wel wilt, want met het KPN ONT heb je hetzelfde internet en dezelfde prestaties, zonder gedoe bij storingen.

Mijn advies is, blijf lekker op het ONT van KPN via een WAN verbinding naar de Fritz!box.

Wat voor Glasvezel type verbinding heb je (als je het niet weet, kan je inloggen op de servicetool) ?

Service tool aanmelden eigen ONT: https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials
Meer info hier: www.kpn.com/service/eigen-apparatuur

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@haloc . Welkom hier.

@bnh heeft al een flinke hoeveelheid informatie gegeven en ik sluit me daar bij aan.  Als jij een hobbyist bent die dit interessant vind, juich ik het van harte toe.  Maar als je gewoon een stabiele, snelle verbinding wilt, zonder gedoe als er een keer storing is, zou ik deze complexe route niet bewandelen.  

Kun je de vraag van ​@bnh over je verbindingstype beantwoorden? Dan kunnen we je beter advies geven.