Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik glasvezel rechtstreeks op mijn FRITZ!Box 5530 XGS-PON aansluiten?

• June 16, 2025
  • 61 reacties
  • 869 keer bekeken

Toon eerste bericht

61 reacties

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 17, 2025

Ik quote even uit het beleidsregel  vrije modemkeuze 

Beleidsregel vrije keuze modem en andere eindapparaten

5. Ingeval eindgebruikers specifieke gegevens van de aan te sluiten eindapparaat dienen te verstrekken aan de aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk om de interoperabiliteit te waarborgen, rust op die aanbieder de verplichting om een proces in te richten dat waarborgt dat de specificaties binnen één werkdag na ontvangst van deze gegevens die door de eindgebruiker zijn gestuurd in de administratie zijn opgenomen, zodat het eindapparaat aangesloten kan worden. Dit proces dient te worden gepubliceerd.

Ondertussen is die ene werkdag verstreken dus wettelijk blijft KPN nu in gebreken?   

Het proces dat is ingericht is “gewoon” 4 maanden niet bereikbaar!!!!

Is dit 1970 of 2025 ?   

> Is dit 1970 of 2025 ?   

Zou heel best eens 1970 kunnen zijn. Al vijf jaar meer dan een halve eeuw. Vijfenvijftig jaar geleden……. ;-) Regeltje zijn gemaakt voor een provider en klant. De klant moet zich aan regeltjes houden en dat doet de provider dus niet en gaan hun eigen gang………

> blijft KPN nu in gebreken? 

En wie ga je daar dan op aanspreken ……. dat de kpn in gebreken blijft? De kpn is een log/traag en groot bedrijf dat helemaal niet meer in staat is om naar hun klanten te luisteren :-(

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 17, 2025

Ach.. ik zie het zo dat het geen kwaad kan ze hier wel op aan te spreken. 

KPN heeft er volgens mij veel meer baat bij de regels na te leven.. vrijwillig en met visie. 

Wat minder discussies over kleine feitjes en wat meer samenhorigheid met een gezamelijk doel.  

Zou mooi zijn..  

Lukt het niet?    ach..  ik geniet iedere dag van de diensten van KPN (jah zelfs over de servivce heb ik niets  te klagen)  op m,n eigen ONT en eigen  Modem.   

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 18, 2025

@Filip76 

Als je klant bij Odido bent is het niet erg netjes in mijn optiek om hier bij KPN om hulp te vragen.  

Mede omdat ik je prive verwezen heb naar een site waar KPN,ers mensen helpen om hun ONT te registreren wat alleen voor KPN klanten is.   

Ik trek hier lering uit om eerst beter te vragen of mensen wel KPN klant zijn.   

Neemt trouwens niet weg dat de Service Tool van KPN nog steeds down is.   

Dat is nu dus al 2 dagen en in strijd met de wet.  

Graag wat directe en snelle actie voor de wel KPN klanten 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Er loopt dan ook al een melding om dit probleem op te lossen voor de klanten. 

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 18, 2025

Ah gelukkig ..  Dan ga ik ervanuit dat die service morgen weer draait  :)) 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 18, 2025

Ah gelukkig ..  Dan ga ik ervanuit dat die service morgen weer draait  :)) 

Dan ben je wel heel erg optimistisch ​@Eddy75 😎

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 18, 2025

Ik zie mezelf meer als realist met hier en daar een optimistisch trekje    :P 

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • June 18, 2025

Hoi allemaal,

Goed nieuws: de tool voor vrije modemkeuze werkt op dit moment weer naar behoren.

Werkt de tool niet?

Neem dan telefonisch contact op met onze klantenservice zodat er een ticket aangemaakt kan worden. Of laat het hieronder weten als de servicetool toch niet werkt. Dan geven wij het door aan de beheerders van het systeem.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 18, 2025

Geweldig nieuws.  :)) 

Ik heb wel een aantal kanttekeningen maar die zal ik maar voor me houden  :P 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • June 18, 2025

Mooi ​@Erwin van KPN en ​@Eddy75 het werkt weer.

Zelf nog sneller als dat ​@Eddy75 dacht, met glasvezelsnelheid😁😂🤣

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 20, 2025

KPN kiest de makkelijkste route "we ondersteunen alleen KPN apparatuur” en bij problemen vragen ze altijd de KPN apparatuur terug te plaatsen om de meten. Maar bij de hoeveelheden van KPN apparaten (5 verschillende modems, 3 verschillende wifi versterkers en meer dan 3 verschillende glasvezelskastjes) neemt KPN te veel hooi op zijn vork en maakt zelfs diverse problemen met eigenen firmwares, de bij hersteller firmware niet bestaan. Ik heb met eigenen apparaten bij KPN eigenlijk nooit problemen gehad.

Trouwens, een Fritz!box XGS-PON module hoeft men niet te registreren. Gewoon de serienummer van KPN ONT clonen en het zou werken. Het enige probleem kan zijn, dat als KPN probeer een nieuwe firmware voor de ONT te installeren, kan KPN zien dat toch een andere XGS-PON module is.

> KPN kiest de makkelijkste route "we ondersteunen alleen KPN apparatuur”
> en bij problemen vragen ze altijd de KPN apparatuur terug te plaatsen om de meten.

Dàt terugplaatsen van apparatuur om te meten werkt bij mij niet meer omdat de FTU niet meer geregistreerd bij de kpn omdat de router immers de functie van de FTU heeft overgenomen……….

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2025

Dàt terugplaatsen van apparatuur om te meten werkt bij mij niet meer omdat de FTU niet meer geregistreerd bij de kpn omdat de router immers de functie van de FTU heeft overgenomen……….

Dat gaat bij jou natuurlijk niet omdat je jouw eigen Fritz!box Modem-ID geregistreerd hebt. Het voordeel van een clonen is dat men het originele serienummer van KPN ONT gebruikt en bij problemen met verbinding de originele ONT ook weer terug kan plaatsen om een meting te kunnen doen. Maar je verwarde XGS-PON module clonen met MAC clonen zoals in jouw eerdere post … Maar ik hoeft jou niet wijzer te maken, aangezien je jou zelfs als een expert van Fritz!box ziet.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 20, 2025

Dat gaat bij jou natuurlijk niet omdat je jouw eigen Fritz!box Modem-ID geregistreerd hebt. Het voordeel van een clonen is dat men het originele serienummer van KPN ONT gebruikt en bij problemen met verbinding de originele ONT ook weer terug kan plaatsen om een meting te kunnen doen. Maar je verwarde XGS-PON module clonen met MAC clonen zoals in jouw eerdere post … Maar ik hoeft jou niet wijzer te maken, aangezien je jou zelfs als een expert van Fritz!box ziet.

> Maar je verwarde XGS-PON module clonen met MAC clonen zoals in jouw eerdere post … 

Een FRITZ!FTP+ XGS-PON is niet te clonen. Dat clonen van de ONT gaat alleen bij een AON-glasvezel.

> Maar ik hoeft jou niet wijzer te maken, aangezien je jou zelfs als een expert van Fritz!box ziet.

Helemaal niet een “expert”. Ik heb met onderhavige geval toch echt de nodige ervaring die er hier bij de “experts” duidelijk ontbreekt. Die gaan wat kennis van zaken uit van de theorie (wat ze lezen over de kpn op internet) en niet van de praktijk. Maar tsja zo gaat het bijna altijd dat mensen met praktijkervaring het onderspit delven bij mensen met theoretische kennis.

Maar dat mag natuurlijk, maar om dan iemand zwart te maken die praktijk ervaring heeft vind ik een steek onder de gordel……...

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 20, 2025

Een FRITZ!FTP+ XGS-PON is niet te clonen. Dat clonen van de ONT gaat alleen bij een AON-glasvezel.

En wat staat op mijn screen shot? Daar is GPON de rede maar dit is alleen de oude benaming in Fritz!box menu, het geldt ook voor XGSPON

> Maar ik hoeft jou niet wijzer te maken, aangezien je jou zelfs als een expert van Fritz!box ziet.

Maar dat mag natuurlijk, maar om dan iemand zwart te maken die praktijk ervaring heeft vind ik een steek onder de gordel……...

Je verwart PON met AON, Mac clonen met serienummer clonen en met zo een post sluit je de discussie met de zogenaamde ervaring.

En kom bij mij nu niet met tegenargumenten, want ik heb daar echt errrggg veel ervaring mee.

Nogmaals, als men van ONT spreekt, is het een PON-netwerk en als men van AON spreekt, gebruikt men meestal NT(U). Bij AON hoeft men niet te clonen of registreren omdat hier geen sprake van versleuteling is. Bij PON is het serienummer de sleutel voor encryptie, daarom als je Fritz!box modem-id geregistreerd is, is het originele ONT serienummer (key) niet meer geldig en je krijgt geen verbinding

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 21, 2025

@gensnet je blijft het hebben over het registreren van de FTU. Maar de FTU is het passieve witte glasvezel kastje. Bijvoorbeeld een TK01. Dit is niet te registreren of wat dan ook want dat is gewoon het glasvezel punt. Je bent in de war met een ONT. Deze moet geregistreerd worden.

bij AON hoeft zoals TDN zegt niks geregistreerd te worden,, dus daarop iets clonen is vrij zinloos want er worden geen serienummers geregistreerd.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 21, 2025

@gensnet je blijft het hebben over het registreren van de FTU. Maar de FTU is het passieve witte glasvezel kastje. Bijvoorbeeld een TK01. Dit is niet te registreren of wat dan ook want dat is gewoon het glasvezel punt. Je bent in de war met een ONT. Deze moet geregistreerd worden.

bij AON hoeft zoals TDN zegt niks geregistreerd te worden,, dus daarop iets clonen is vrij zinloos want er worden geen serienummers geregistreerd.

Ik denk dat de kpn dit ook niet weet omdat ze éénzelfde aaansluiting verschillende namen hebben gegeven……. Waarom staat er dan op de doos FTU en géén ONT?

Wie bewaard heeft nog wel eens wat >

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 21, 2025

Sorry maar wat staat hier verkeerd dan? Want dit is precies wat ik zeg. Het glasvezelpunt heet een FTU. En dit is een patchcover voor het glasvezelpunt. Die patchcover schuif je niet over een ONT heen. Dus het heet een FTU Patchcover. 

Ftu = glasvezel punt

AON / (XGS/G-)PON is soort type glasvezel netwerk

NT = kastje wat je over het glasvezel punt heen schuift bij AON

ONT = kastje wat je over het glasvezel punt heen schuift bij een (XGS-/G-) PON netwerk

peter-keetfm
Wijsgeer

Inderdaad AON is gewoon plug and play.

Fritzbox provider profiel kiezen en klaar.

Ik ben dan Odido klant en heb GPON en hier in de Fritzbox 5590 het serienummer van de Huawei ONT over genomen.

Die Huawei heb ik van de toen nog T-mobile gekregen.

Volgens mij werkt het klonen niet bij XGS-PON.

Maar dat kan inmiddels ook weer anders zijn.

@Ik_Combineer Bedankt voor je bericht.

Jammer dat het niet mogelijk is.

Maar bedankt i.i.g.

Sorry voor mijn late reactie.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 21, 2025

XGS-PON is niet verschillend met GPON in encryptie (AES 128-bit). Alleen met XGS-PON is mogelijk ook upstream te versleutelen, met GPON alleen in downstream mogelijk. Maar in een PON-netwerk is alleen noodzakelijk de downstream te versleutelen (je deelt immers met alle deelnemers in een vezel de downstream). De upstream is niet gedeeld en per tijdsslot geregeld.

peter-keetfm
Wijsgeer

XGS-PON is niet verschillend met GPON in encryptie (AES 128-bit). Alleen met XGS-PON is mogelijk ook upstream te versleutelen, met GPON alleen in downstream mogelijk. Maar in een PON-netwerk is alleen noodzakelijk de downstream te versleutelen (je deelt immers met alle deelnemers in een vezel de downstream). De upstream is niet gedeeld en per tijdsslot geregeld.

Voor wat ik al jaren weet is het anders.

GPON heeft een veel lagere gedeelde bandbreedte in tegenstelling XGS-PON.

Maar los daarvan met XGS-PON Moet je het modem ID laten registreren.

Als je GPON hebt (niet meer bij Kpn volgens mij) kun je het klonen.

Ik praat nu over Odido op het Kpn-netwerk gebied. (OLT van Odido) 

Ik heb om deze onzin te ontlopen ook nooit gekozen voor een 2Gbit of 8Gbit abonnement.

Ps heb al wel de XGS-PON SFP module van Fritz.

Naast de AON die ik bij Kpn gebruikte en de GPON SFP module die ik nu gebruik.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 26, 2025

Michel,  

Ik vind het zinnetje..  "KPN mag je daarin niet belemmeren, ook al zien ze het liever anders" 

opmerkelijk.   

Waarom zou KPN dat anders zien ?   

Laat KPN dan eens duidelijk stellen dat ze eigenlijk TEGEN eigen ONT en modem zijn.. 

Die indruk krijg je hier op het forum trouwens al..  Maar het word nergens door KPN bevestigd of ontkent 

> Laat KPN dan eens duidelijk stellen dat ze eigenlijk TEGEN eigen ONT en modem zijn.

Dat zijn ze altijd al geweest tegen “vreemde” apparatuur. Maar door de vrije modem/router keuze is deze weerstand alleen maar sterker geworden.

> Maar het wordt nergens door KPN bevestigd of ontkend.

Natuurlijk bevestigen of ontkennen ze dat niet, want dat is een bevestiging van de antipathie tegen het gebruik van vreemde dan kpn apparatuur.

Zoiets heet ook wel een “publiek” geheim ;-)

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 26, 2025

En toch heb ik het gevoel dat ze de goede kant op gaan   :)  

Langzaam..   met tegenzin hier en daar..   maar toch.  

Ziggo was ook zo koppig..    en de prijs die hun ervoor betalen kun je nu overal in diverse sociale media lezen..  

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • June 26, 2025

naïeve

En toch heb ik het gevoel dat ze de goede kant op gaan   :)  

Langzaam..   met tegenzin hier en daar..   maar toch.  

Ziggo was ook zo koppig..    en de prijs die hun ervoor betalen kun je nu overal in diverse sociale media lezen..  

Och er zijn en blijven altijd optimistische mensen ;-) Of moet ik naïeve mensen zeggen?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • June 26, 2025

Ik weet niet wat je moet zeggen..  Ik neem zo aan dat je dat zelf het beste kunt bepalen :P 

ofzo 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • July 2, 2025

Ik kan uit de forum discussie niet lezen/ontdekken of het Eddy75 inderdaad gelukt is om de FRITZ!Box 5530 fiber met xgs-pon rechtstreeks op glasvezel aan te sluiten?