Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik glasvezel rechtstreeks op mijn FRITZ!Box 5530 XGS-PON aansluiten?

• June 16, 2025
  • 61 reacties
  • 869 keer bekeken

Toon eerste bericht

61 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 2, 2025

Dat is niet gelukt.  

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • July 3, 2025

Dat is niet gelukt.  

Dat is dan heel jammer (vast veel tijd, energie en frustraties in gestoken), want een FRITZ!Box 5530/5590 fiber werken als een speer rechtstreeks op glasvezel. Bij mij al meer dan drie en half jaar……..

Bijna iedereen die je het advies geeft om de FRITZ!Box 5530/5590 fiber via de FTU aan te sluiten staaft hun kennis aan de theorie van de met name kpn. Die is nog na drie en half jaar niet zo klantvriendelijk wat het rechtstreeks aansluiten van een router met xgs-pon op glasvezel betreft om dit even in een normale tijd te regelen zoals wel freedom of odido.

Zou het een tip zijn om de kpn te adviseren het proces van dit rechtstreeks aansluiten op glasvezel met xgs-pon dan eindelijk na drie en half jaar eens te automatiseren? De kpn heeft daar nu ruim de tijd voor gehad……..

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 3, 2025

Nee dit was niet mijn topic,.  ik heb helemaal geen fritzbox en ik heb mijn apparatuur al lang direct op de glasvezel aangesloten..  

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • July 3, 2025

Nee dit was niet mijn topic,.  ik heb helemaal geen fritzbox en ik heb mijn apparatuur al lang direct op de glasvezel aangesloten..  

Oeps de verkeerde. Sorry.

> geen FRITZ!Box en apparatuur direct op glasvezel aangesloten. 

Interessant……… Hoe doe je dat direct op glasvezel aansluiten zonder FRITZ!Box?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 3, 2025

Banana Pi R4 router..  heeft 2 SFP+ poorten.   

Enige dat je nodig hebt is of een FS sfp+ stick of de Zaram SFP+.   ik heb de laatste en na wat drastische aanpassingen werkt dat in 1 woord adembenemend  :)  

En de 2de SFP+ poort heb ik een bidi sfp+ 10 Gbit adapter naar m,n LAN 10 Gbit Switch die ook 2 SFP+ poorten heeft zodat alles hier tot en met de switch glas is.. 

• Deelnemer
  • July 18, 2025

@Eddy75 Welke aanpassingen heb je moeten uitvoeren om met de Zaram SFP+ een verbinding op te kunnen bouwen?

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • July 18, 2025

@Ferdinand_  Ik heb de Banana Pi R4 hard en software matig aan moeten passen om de Zaram module 

werkend te krijgen.   Zodra de Banana Pi R4 de Zaram herkent en kan gebruiken, kun je de verbinding met het KPN netwerk opbouwen.   

In OpenWrt staat precies beschreven in hun docu hoe je alles in moet stellen om gebruik te maken van het KPN netwerk.  

• Deelnemer
  • July 18, 2025

@Ferdinand_  Ik heb de Banana Pi R4 hard en software matig aan moeten passen om de Zaram module 

werkend te krijgen.   Zodra de Banana Pi R4 de Zaram herkent en kan gebruiken, kun je de verbinding met het KPN netwerk opbouwen.   

In OpenWrt staat precies beschreven in hun docu hoe je alles in moet stellen om gebruik te maken van het KPN netwerk.  

Ah! OK. Ik gebruik een andere router. Maar ben blij te lezen dat het niet nodig was om de firmware van de Zaram SFP+ te updaten o.i.d.

Bedankt voor je reactie!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • July 18, 2025

Maar ben blij te lezen dat het niet nodig was om de firmware van de Zaram SFP+ te updaten o.i.d.

De originele Zaram firmware werkt niet op KPN glasvezel en heeft een fix (update) nodig. Maar als je bij b.v. SchenkICT koopt, flasht hij automatisch voor je als je aangeeft voor KPN te willen gebruiken.

• Deelnemer
  • July 18, 2025

Maar ben blij te lezen dat het niet nodig was om de firmware van de Zaram SFP+ te updaten o.i.d.

De originele Zaram firmware werkt niet op KPN glasvezel en heeft een fix (update) nodig. Maar als je bij b.v. SchenkICT koopt, flasht hij automatisch voor je als je aangeeft voor KPN te willen gebruiken.

Ik heb even telefonisch contact gehad met SchenkICT. De erg behulpzame engineer vertelde me dat er geen firmware update nodig is als ik de SFP onlangs heb aangeschaft. Dat is het geval.

@TDN Bedankt voor je reactie!

• Deelnemer
  • July 18, 2025

Inmiddels is het gelukt om verbinding te maken. Via het forum van Tweakers heb ik het PON ID kunnen laten registreren. En kort daarna werkte de PPPoE verbinding.

Daarmee is ook bevestigd dat de Zaram SFP+ geen firmware update behoeft.

Bedankt allemaal!