Skip to main content

Hallo,

Sinds kort heb ik een Experiabox 12. Sinds dat modem er staat merk ik dat mijn smart TV niet meer verbindt op de 5 GHz band terwijl dat voorheen geen probleem was. Andere apparaten in huis hebben geen problemen,

De channel selectie van het modem staat op “auto”. Sinds de installatie staat ie ingesteld op kanaal 1 voor 2,4 GHz en kanaal 100 voor 5 GHz. Het oude modem stond altijd op de kanalen 1 respectievelijk 40.

Ik heb m.b.t. de TV nu het advies gekregen een lager (indoor) kanaal voor 5 GHz te kiezen op het modem. Mogelijk herkent de TV een hoog kanaal niet.

Uit andere posts begrijp ik dat het moet kunnen om de kanalen vast te zetten op (1 en) 40. Je moet de channel selection daarbij van “auto” afhalen én ook de bandwidth van “auto” afhalen (op 20 rep. 80 zetten?)

 

Doe ik dat zo goed?

Ik heb 3 super WiFi's 2 waarbij de v12 zelf ook meedraait als superwifi. Levert dat nog problemen op? Is het voldoende als ik de channels alleen op de v12 vastzet?

Ik hoor het graag.

Groet, Alex

 

Hallo @Alex_1968 

 

Ja, dat klopt, je kan de kanalen vastzetten door i.p.v. AUTO daar het gewenste kanaal te kiezen.

Ook werken bepaalde netwerkkaarten beter als je de Bandwidth voor 5GHz vastzet op 80 MHz.

De SuperWiFi 2 AP's zouden de 80 MHz instelling moeten overnemen maar hoe dat bij SW AP's zit met de kanaal instelling weet ik niet, het beste is namelijk om per AP andere kanalen te gebruiken maar dat is voor zover ik weet niet apart in te stellen op de Box 12 of SW's.

Je zou met een WiFi analyzer app op je mobiel moeten kunnen zien of ze nu verschillende of allemaal dezelfde kanalen gebruiken en of dat na vastzetten veranderd.

 

Als je TV problemen blijft houden zou je de Wireless Mode voor 5 GHz op 802.11a+n+ac kunnen zetten om terug te gaan naar WiFi 5.

Als je met 2.4 GHz ook naar WiFi 5 terug wilt gaan kan je die op 802.11b+g+n zetten.


Ik heb e.e.a. zoals ik van plan was uitgevoerd en het lijkt er vooralsnog op dat de Superwifi 2’s netjes de gewijzigde instellingen overnemen.
 


Gebruiken ze allemaal dezelfde kanalen voor 2.4GHz en 5GHz?

En wat belangrijker is, werkt je TV nu weer goed na de (kanaal) wijziging?


Hi GeSp,

Ik heb een box 12 + 3 superwifi 2’s en in de Wifi analyzer app zie ik onder mijn SSID idd  8 kanalen (4 voor 2,4 en 4 voor 5 GHz); alle 2,4 en 5 kanalen gebruiken hetzelfde kanaal ieder, 1 en 40 in mijn geval. Daarnaast zie ik nog een netwerk “hidden” dat allemaal verschillende kanalen gebruikt, dat was voorheen ook.
De TV heb ik net getest maar helaas, die blijft op 2,4 zitten. Hij werkt verder goed hoor dus ik denk dat ik het maar zo laat. Ik kon het alleen niet uitstaan dat ie eerst wel verbond met 5 GHz en nu niet meer. Ik ga er echter geen kunst-en-vliegwerk voor uithalen en mijn wifi 6 ervoor opgeven. Ik vind dat ik gedaan heb wat ik kon nu.

Fijne avond nog!


Ik heb nog wat gespit in het forum van de TV. Het betreft een TCL (Roku) TV en dit merk schijnt al sinds jaar en dag moeite te hebben met IPv6. Dat wist ik niet toen ik hem aanschafte overigens. Maakt ook niet uit, een sterveling zal het niet merken. Voorheen (tot 4 weken geleden) had ik een Experiabox v8 met witte superwifi 1 punten en dat werkte met IPv4. Dat zou het issue nu wellicht kunnen verklaren. Heb vantevoren nog wel de specificaties van de TV globaal bekeken en zag dat ie zelfs wifi 6 zou moeten ondersteunen, vandaar niet meer stilgestaan bij zulke dingen waar je normaal niet aan denkt.

Er schijnen wel workarounds te zijn maar ik geloof het nu wel, wacht wel een software-update van de TV af.