Skip to main content

KPN/Xs4all AON glasaansluiting met ‘actief’ NT kastje (glas naar RJ45)

 

Nu heb ik mn oude 7581 Fritz!Box vervangen door een 5590AON en deze middels de RJ45 aangesloten, geen probleem, werkt zoals voorheen.

Nu wil ik graag dat ‘actieve’ NT kastje er tussenuit (scheelt weer een elektrisch apparaat). En ik speel een 2,5Gbit aansluiting vrij voor een soort van backbone’tje.

Dus patchcover en glaskabeltje besteld.

Graag wil ik even toetsen of ik verder nog wat moet doen wanneer ik alles heb aangesloten ? Moet het modem nog aangemeld worden, of gaat AON ‘gewoon’ werken ?

Wellicht nog instellingen in het modem zelf ? (alles werkt momenteel via RJ45 correct)

Andere dingen om rekening mee te houden ?

dank alvast.

Bij een AON aansluiting hoeft de NTU niet aangemeld te worden, die zal direct werken.

Vergeet ook niet om een oneclick glasvezel reinigingspen aan te schaffen.


@wjb , dank voor je reactie.

Even korte terugkoppeling…

  • FB5590 en NT kastje stroomloos gemaakt
  • NT kastje verwijderd van de FTU (bovenin duwen/klikken en omhoogschuiven)
  • Nieuwe ‘passieve’ patchcover geplaatst (opzetten en naar beneden schuiven)
  • fiber touwtje aangesloten op patchcover en in AON-SFP module
  • AON-SFP module geplaatst in FB5590
  • stroom erop
  • aangelogd op FB5590 webinterface
  • via ‘Fritz! > Internet > Account information > Type of Connection’  veranderd van ‘FTTH WAN’ naar ‘FTTH Fiber’ (had immers al een RJ45 WAN/glas verbinding)
  • FB5590 doet wat ‘magische testjes’ (ff geduld 😉 )
  • et voila … verbinding

Wat valt me op…

  • FB geeft een 1Gbit/1Gbit verbinding aan terwijl mn abbo lager is, wordt dus blijkbaar ergens anders geregeld.
  • latency lijkt lager, pagina’s laden sneller (maar dat kan ook verbeelding zijn)

AON, dan zit je op GoF, max snelheid haalbaar is daar 1 Gbps u/d. Dat zal dus een indicator zijn van de binnenkomende lijn.

Hoe minder ertussen, hoe lager de latency kan zijn.