Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik modem updaten?

• February 20, 2026
  • 7 reacties
  • 109 keer bekeken

Hoe kan ik m’n modem updaten

Beste antwoord door ivo46

Lang leve Gemini:

Gemini zei

In de meeste gevallen hoef je een KPN modem (zoals de KPN Box 12 of Experia Box V10) niet handmatig te updaten. KPN pusht nieuwe software automatisch naar je modem, meestal 's nachts, zodat je er zo min mogelijk van merkt.

Wil je toch controleren of er een update klaarstaat of een update forceren? Dan kan dat op de volgende manieren:

1. Automatische update forceren (De "Reset-methode")

Als je weet dat er een nieuwe update uit is, maar jouw modem heeft deze nog niet, kun je het proces vaak versnellen door het modem te herstarten of te resetten.

• Herstarten: Trek de stekker 30 seconden uit het stopcontact. Bij het opnieuw opstarten controleert het modem direct of er nieuwe firmware beschikbaar is.

• Harde Reset: Druk met een paperclip het 'Reset' gaatje achterop het modem in (ongeveer 10 tot 30 seconden) tot de lampjes gaan knipperen.

Let op: Bij een harde reset gaan al je persoonlijke instellingen (zoals een eigen wifi-naam of wachtwoord) verloren.

2. Handmatig updaten via de webinterface

Bij de nieuwste software (KPN Software) op de KPN Box 12, Box 14 en de Experia Box V10(a) kun je soms via het menu kijken of er een update is.

1. Open je browser en ga naar 192.168.2.254 of http://mijnmodem.kpn.

2. Log in met je wachtwoord (te vinden op de sticker van je modem als je dit nooit hebt aangepast).

3. Ga naar Instellingen (Settings) > Systeem (System).

4. Kijk of er onderaan de pagina een knop of melding staat zoals "Update beschikbaar" of "Software update". Als deze er staat, kun je erop klikken om de installatie te starten.

Hoe weet je of je de nieuwste versie hebt?

Je kunt de huidige softwareversie altijd zien op de inlogpagina van je modem (nog voordat je inlogt).

• KPN Box 12: Zoek naar versies die beginnen met V12.C.

• Experia Box V10: Zoek naar versies die beginnen met V10.C.

En sorry,   welkom bij de community

7 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 20, 2026

Om welke modem gaat het? 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • February 20, 2026

Lang leve Gemini:

Gemini zei

In de meeste gevallen hoef je een KPN modem (zoals de KPN Box 12 of Experia Box V10) niet handmatig te updaten. KPN pusht nieuwe software automatisch naar je modem, meestal 's nachts, zodat je er zo min mogelijk van merkt.

Wil je toch controleren of er een update klaarstaat of een update forceren? Dan kan dat op de volgende manieren:

1. Automatische update forceren (De "Reset-methode")

Als je weet dat er een nieuwe update uit is, maar jouw modem heeft deze nog niet, kun je het proces vaak versnellen door het modem te herstarten of te resetten.

• Herstarten: Trek de stekker 30 seconden uit het stopcontact. Bij het opnieuw opstarten controleert het modem direct of er nieuwe firmware beschikbaar is.

• Harde Reset: Druk met een paperclip het 'Reset' gaatje achterop het modem in (ongeveer 10 tot 30 seconden) tot de lampjes gaan knipperen.

Let op: Bij een harde reset gaan al je persoonlijke instellingen (zoals een eigen wifi-naam of wachtwoord) verloren.

2. Handmatig updaten via de webinterface

Bij de nieuwste software (KPN Software) op de KPN Box 12, Box 14 en de Experia Box V10(a) kun je soms via het menu kijken of er een update is.

1. Open je browser en ga naar 192.168.2.254 of http://mijnmodem.kpn.

2. Log in met je wachtwoord (te vinden op de sticker van je modem als je dit nooit hebt aangepast).

3. Ga naar Instellingen (Settings) > Systeem (System).

4. Kijk of er onderaan de pagina een knop of melding staat zoals "Update beschikbaar" of "Software update". Als deze er staat, kun je erop klikken om de installatie te starten.

Hoe weet je of je de nieuwste versie hebt?

Je kunt de huidige softwareversie altijd zien op de inlogpagina van je modem (nog voordat je inlogt).

• KPN Box 12: Zoek naar versies die beginnen met V12.C.

• Experia Box V10: Zoek naar versies die beginnen met V10.C.

En sorry,   welkom bij de community

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 20, 2026

Meestal gaat dat automatisch, maar soms kan het ook handmatig via 

instellingen

systeem

upgrade je apparaat

@Jax0519 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 20, 2026

Meestal gaat dat automatisch, maar soms kan het ook handmatig via 

instellingen

systeem

upgrade je apparaat

@Jax0519 

Zie punt 2 bij mijn post

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 22, 2026

HI ​@Jax0519, welkom bij onze community. Fijn om te zien dat iedereen goed meedenkt. 

Ook ik ben benieuwd naar welke modem je hebt. Een harde reset die al benoemd is hoort voldoende te zijn. "Harde Reset: Druk met een paperclip het 'Reset' gaatje achterop het modem in (ongeveer 10 tot 30 seconden) tot de lampjes gaan knipperen.”

@ivo46 Ha, ja soms is het inderdaad erg handig. Soms komt er ook de grootste onzin uit heb ik meegemaakt, altijd goed om te dubbelchecken. 

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 23, 2026

HI ​@Jax0519, welkom bij onze community. Fijn om te zien dat iedereen goed meedenkt. 

Ook ik ben benieuwd naar welke modem je hebt. Een harde reset die al benoemd is hoort voldoende te zijn. "Harde Reset: Druk met een paperclip het 'Reset' gaatje achterop het modem in (ongeveer 10 tot 30 seconden) tot de lampjes gaan knipperen.”

@ivo46 Ha, ja soms is het inderdaad erg handig. Soms komt er ook de grootste onzin uit heb ik meegemaakt, altijd goed om te dubbelchecken. 

Klopt , maar als je tekst gelezen hebt zie je ook dat het geen onzin is, onzin verkopen doe ik niet aan. Mvg

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 23, 2026

Klopt , maar als je tekst gelezen hebt zie je ook dat het geen onzin is, onzin verkopen doe ik niet aan. Mvg

Zeker niet, dat was ook niet mijn insteek hehe. Ik heb genoeg reacties van jou gezien om dat te weten. :)