Skip to main content
Vraag

Hoe kan je de 2.4GHz band uitzetten op de Box 12?

• May 6, 2026
  • 4 reacties
  • 17 keer bekeken

In een poging m’n Zigbee netwerk stabieler te krijgen zou ik graag de 2.4GHz band uitzetten op de KPN Box 12 (Sagemcom Fast5359 - firmware V12.C.25.08.16). Ik begrijp dat er een “Extra Wi-Fi netwerk" optie is, maar het is me niet duidelijk of dat ook zorgt dat de “normale” Wi-Fi instantie uit staat.

Zie ik nu iets over het hoofd om de 2.4GHz antenne uit te kunnen zetten? Dit lijkt me een vrij standaard optie op zelfs de meest basale access points of routers.

Het maakt me overigens niet uit dat het bereik op 5GHz lager ligt. Qua WI-Fi infrastructuur heb ik momenteel verder alleen deze router en boven nog een access point in gebruik. Dus geen mesh wifi.

4 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 6, 2026

Beste  ​@JoostJoost123 , dat kan niet,  de 2.4- en de 5.0-band staan standaard aan.

Bedankt JanD,

Dan zal ik een extra access point moeten kopen, of wellicht een eigen modem/router.

Ik snap dat ISPs er vaak voor kiezen functionaliteit eruit te laten om de vraag naar de helpdesk te verlagen door per ongeluk misgeconfigureerde apparaten, maar dergelijke opties achter een ‘geavanceerde modus’ of iets dergelijks zetten lijkt me be de support kosten wel waard.

Als KPN 0.5% tot 2% van de klanten extra kan aantrekken of behouden door ‘enthusiast’ vriendelijker te zijn, dan is dat 8 miljoen tot 35 miljoen meer omzet per jaar. Daar zou je best een stukje custom firmware en klein beetje extra support van kunnen betalen met winst. Maar goed daar zal waarschijnlijk wel beter over zijn nagedacht dan dit :-).

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 7, 2026

Beste ​@JoostJoost123 in jouw geval zou je de extra wifi 5.0 alleen aan kunnen zetten, eventueel met eigen naam en wachtwoord en daarmee verbinding maken.

De standaard wifi blijft gewoon aan staan. Als je de standaard wifi uitzet kun je ook geen gebruik meer maken van de extra wifi of de gastwifi.

Succes.

Ja, dat had ik begrepen, dankjewel voor de hulp. Het gaat erom dat ik de 2.4GHz band helemaal wil uitzetten wat dus niet kan. Alle verkeer over de ‘extra’ 5GHz band laten gaan zal misschien iets schelen met interferentie, maar veel minder dan het volledig kunnen uitschakelen van de 2.4GHz radio.