Skip to main content
Beantwoord

Hoe krijg ik een Zyxel VGM4005-B50A werkend ter vervanging van Experia Box?

• December 18, 2025
  • 8 reacties
  • 119 keer bekeken

Ik heb vandaag een poging gedaan om mijn Experia Box V10 te vervangen voor een Zyxel VGM4005-B50A, maar krijg het na uren proberen helaas niet werkend.

Ik maak alleen gebruik van internet via KPN, dus geen televisie en telefonie. Aansluitingstype is Bonded Vectored VDSL2 (BVVDSL2_POTS).

Zyxel modem aangesloten op de RJ11 verbinding, twee lampjes gaan groen branden. Vervolgens in de webconfiguratie de firewall uitgeschakeld, gecontroleerd dat deze in bridge modus staat en hierna aan mijn router verbonden. 

Ik heb dit zowel op mijn huidige Nest Wifi Pro geprobeerd, zonder enig succes (geen internetverbinding). Hierna mijn oude TP-Link Archer C3150 gepakt om hetzelfde te proberen, ook zonder enig succes. 

Ook nog geprobeerd op mijn router een statisch IP adres in te stellen, maar op dit haalde helaas niks uit.

Ik heb als laatste nog geprobeerd om mijn TP link router in te stellen dmv PPPoE, iets wat ik online op een forum tegenkwam, maar ook dit werkt niet.

Wat ik online lees is dat deze Zyxel modum in principe een plug en play apparaat zou moeten zijn, maar ik krijg het helaas niet aan de praat. 

Is er iemand die nog een idee heeft? Zie ik iets over het hoofd? Moet ik verdere configuratie doen in de Zyxel webconfiguratie?

Alvast bedankt :)

Beste antwoord door joey92

nee op het zyxel modem hoef je echt niks in te stellen. deze staat in bridge modus en zorgt alleen voor de DSL verbinding.

de PPP sessie dient de router zelf op te bouwen op Vlan6.

zover ik kan vinden kan je dit op de Nest Wifi Pro zowiezo niet inregelen zonder er een switch tussen de zetten.

die TP-Link Archer C3150 zou het wel moeten kunnen.

8 reacties

• December 18, 2025

Je stelt het juiste vlan in?

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 18, 2025

de VGM4005-B50A is inderdaad gewoon plug and play. hier hoef je echt niks aan in te stellen. draait hier al jaren goed zonder enig omkijken naar.

wat ​@Marlon92 inderdaad aangeeft klopt wel, je zult wel een PPPoE verbinding moeten instellen op Vlan6 op je eigen router. anders krijg je alsnog geen internet.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 18, 2025

​@joey92 ​@Marlon92 bedankt voor jullie reactie.

Moet ik iets instellen voor de VLAN6 op de Zyxel modem zelf?

En enig idee hoe ik een PPPoE verbinding maak op mijn router? 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • December 18, 2025

nee op het zyxel modem hoef je echt niks in te stellen. deze staat in bridge modus en zorgt alleen voor de DSL verbinding.

de PPP sessie dient de router zelf op te bouwen op Vlan6.

zover ik kan vinden kan je dit op de Nest Wifi Pro zowiezo niet inregelen zonder er een switch tussen de zetten.

die TP-Link Archer C3150 zou het wel moeten kunnen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 18, 2025

Bedankt ​@joey92 .

Ik lees ook dat VLAN tagging op de Google Router niet mogelijk is zonder een managed switch ertussen. 

Voor de TP Link ga ik morgen eens verder zoeken hoe ik de PPPoE verbinding maak specifiek voor VLAN6.

Maakt de gebruikersnaam en het wachtwoord nog uit? Las online dat je in principe iets willekeurigs kunt invullen.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • December 18, 2025

gebruikersnaam en wachtwoord mag je willekeurig iets invullen iets van kpn/kpn of internet/internet, is allemaal prima. als je maar geen spatie gebruikt, dat werkt niet.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • December 22, 2025

Hi ​@StefanisGroo4, welkom hier en fijn om te zien dat je op weg bent geholpen. 

Kort samengevat, de TP-Link moet je nog goed kunnen instellen voor de Zyxel VGM4005-B50A zoals joey92 het aangeeft, VLAN 6. Dank hiervoor joey​​​​.

Is dit gelukt?

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 22, 2025

Dit is ondertussen gelukt, bedankt voor de tip!