Skip to main content
Antwoord

Hoe krijg ik Matter en Bonjour werkend met mijn box12?

• October 25, 2025
  • 15 reacties
  • 144 keer bekeken

Matter is de toekomst voor een smart huis. Nu wil ik mijn Philips Hue verbinden met “Woning” van Apple maar daar is de applicatie bonjour op de router voor nodig. Waarom ondersteunt het Experia 12 modem van KPN deze functionaliteit niet? Is het mogelijk dat dit wordt aangepast in mijn router? Zoals ik mijn vraag al begon Matter is de toekomst. Met vriendelijke groet Leo

Beste antwoord door Jan van KPN

Misschien dat je dit ook nog een na kunt vragen bij Philips ​@Quantum33 , wellicht dat zij nog mogelijkheden kunnen bedenken om dit toch voor elkaar te krijgen! Hoop oprecht dat dat nog iets oplevert 🙏🏻

15 reacties

• October 25, 2025

Bonjour is geen applicatie. Het is een communicatieprotocol. Dat hoeft de router niet te ondersteunen. Dat werkt gewoon zonder dat de router daar iets mee hoeft te doen. Heel veel printers werken er ook mee. Dat werkt gewoon goed.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

@Quantum33 Ben je willig te betalen? Koop een Fritzbox 5690 Pro. Ik en vele andere KPN klanten willen niet betalen voor features die nog geen brede ondersteuning hebben. KPN gaat zeker niet miljoenen routers vervangen omdat maar een paar klanten willen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 25, 2025

Ik zag ‘bonjour’ vroeger wel eens in de softwarelijst staan van mijn Windows-pc, zojuist nog even gecontroleerd en staar er niet (meer???) tussen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

Ik zag ‘bonjour’ vroeger wel eens in de softwarelijst staan van mijn Windows-pc

Bonjour is een software voor Apple protocol. Als je iTunes installeer, krijgt je automatisch. Maar waarom wil je bonjour op windows zonder een Apple apparaat?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 25, 2025

Ik wil Philips Hue koppelen aan “Woning” van Apple, heeft niets te maken met een Windows PC. Wanneer ik het probeer krijg ik een error melding. Dit opgezocht en krijg als oplossing dat Bonjour op de router aanwezig moet zijn. Ik noemde het een applicatie maar werd gecorrigeerd het is een communicatie protocol. Een andere reactie gaf aan dat KPN niet miljoenen routers aan gaat passen, dat begrijp ik maar misschien alleen die routers voor mensen die dit probleem hebben? En wat ik al eerder schreef: Matter is de toekomst dus misschien toch alle routers aanpassen? Met vriendelijke groet Leo

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 25, 2025

Matter is de toekomst dus misschien toch alle routers aanpassen?

Matter is niet aan te passen zonder aanpassing van de hardware, lees nieuwe router/modem. Tot nu toe alleen de Fritzbox 5690 Pro als modem/router met matter ondersteuning. Zonder modem kan je ook nog de router van Google of Amazon kopen. Verder niks. Dus je ziet zelfs hoe breed de ondersteuning van matter is… Koop toch een matter hub, het is al vanaf paar tientjes te koop. Koop de Hue Bridge Pro, het is niet de goedkoopste, maar je weet dan met zekerheid dat hij met je Hue Lampjes werkt.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 25, 2025

Ik zag ‘bonjour’ vroeger wel eens in de softwarelijst staan van mijn Windows-pc

Bonjour is een software voor Apple protocol. Als je iTunes installeer, krijgt je automatisch. Maar waarom wil je bonjour op windows zonder een Apple apparaat?

Dat wil ik niet, ​@TDN ik gaf aan dat ik het ooit eens een keer in mijn geïnstalleerde softwarelijst zag staan onder Windows, ik meen i.c.m. een bepaalde printer of zo.

Ik gebruik nu al een aantal jaren dezelfde Canon-printer en die heeft blijkbaar niets met ‘bonjour'.

• October 27, 2025

Ik gebruik slimme apparaten met Matter via Samsung SmartThings (alternatief voor Apple, Alexa en Google). Ik heb daarvoor een SmartThings Smart Hub V3 in m'n netwerk gezet. Verder worden er geen bijzondere protocollen gebruikt en icm de V10 (klassieke firmware) werkt het prima op een Wi-Fi netwerk waarbij zowel 2,4 als 5 GHz aan staan. Overigens schijn je de Smart Hub naast SmartThings ook te kunnen gebruiken met de andere 3 systemen. Maar daar heb ik verder geen ervaring mee. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 29, 2025

Hoi ​@Quantum33 en bedankt voor jouw bericht hier :)
Mooi om te zien dat zoveel reacties vanuit de Community hebt mogen ontvangen, ik hoop oprecht dat je hier iets aan hebt gehad! 

Een andere reactie gaf aan dat KPN niet miljoenen routers aan gaat passen, dat begrijp ik maar misschien alleen die routers voor mensen die dit probleem hebben? En wat ik al eerder schreef: Matter is de toekomst dus misschien toch alle routers aanpassen? Met vriendelijke groet Leo

Bedankt voor de feedback, nemen we zeker mee! Verwacht niet dat dit op korte termijn gaat gebeuren maar wie weet wat betreft de toekomst!

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 29, 2025

Ik heb de nieuwe Philips Hue bridge welke geschikt is voor matter. Alleen lukt het mij niet om deze hub te koppelen aan “woning” van Apple. Gezocht via ChatGPT en Copilot en de enige oplossing die aangedragen wordt is Bonjour. Ik geef het voor nu op. Bedankt voor het meedenken, met vriendelijke groet, Leo

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 30, 2025

Misschien dat je dit ook nog een na kunt vragen bij Philips ​@Quantum33 , wellicht dat zij nog mogelijkheden kunnen bedenken om dit toch voor elkaar te krijgen! Hoop oprecht dat dat nog iets oplevert 🙏🏻

Martijn van Loon
Nieuwkomer

Is de conclusie hier dat dit modem geen Matter ondersteunt? Dit wordt in elke technologie winkel verkocht en KPN doet hier niet aan mee?

• December 8, 2025

Is de conclusie hier dat dit modem geen Matter ondersteunt? Dit wordt in elke technologie winkel verkocht en KPN doet hier niet aan mee?

Nee. Dat 1 persoon het niet voor elkaar krijgt zegt niets. Matter maakt geen gebruiken van bijzondere technieken die een router zou moeten ondersteunen ofzo. Het is normaal netwerkverkeer. Het zou met elke router moeten werken. Ook met de router van KPN. 

• December 9, 2025

@Martijn van Loon , zoals ik eerder in dit topic al aangaf: ik heb een aantal apparaten die werken met Matter en dat werkt prima icm de V10, zowel thuis als op afstand: ik kan altijd en overal ter wereld m'n verwarming en verlichting beheren via Matter. 

Martijn van Loon
Nieuwkomer

Bedankt, veel troubleshooten brengt mij naar dit router en het gebrek aan mogelijkheiden om instellingen zelf te doen maakt me achterdochtig. Ik ga verder zoeken!