Skip to main content

Ik heb deze week een vervangend modem van KPN gekregen, maar die doet niet wat ik nodig heb.

Tot vorige week ( 22-04-2023 ) maakte ik gebruik van een modem dat in het jaar 2014 door Telfort is geleverd. Deed het altijd prima, en ik kon dat modem ook koppelen aan de VOIP servers van mijn (online) telefooncentrale. En dat werkt helaas niet meer met het vervangende V10 modem. Maar ik mocht ook een eigen modem gaan gebruiken zo werd mijn verteld.
Zo gezegd zo gedaan, maar nu ik inmiddels weer een Experia V8 modem tweedehands heb aangeschaft blijkt die ook niet geconfigureerd te kunnen worden voor de koppeling aan andere SIP servers. Alleen aan die van KPN. Ik acht de kans groot dat dat aan de Firmware versie = 02.00.135 ligt.

Dus ik zit nu met de vraag : Hoe kom ik aan een modem ( of de geschikte firmware ) om weer aan die willekeurige SIP servers te kunnen aankoppelen ? Op eenzelfde manier als die goede oude Telfort dat kon. KPN service heeft geen ondersteuning meer voor de oudere modems.

Kan ik die zelf programmeren of omruilen met een geschikt modem ?

 


Hoi @eprive .  Die v8 kun je wel vergeten.  Dat gaat niet werken maar daar was je zelf ook al achter.

In een ander topic heb ik je reply verwijderd want we staan geen verkoop van KPN eigendom toe.  Spijtig dat je voor niet een router hebt aangeschaft waar je nu niks aan hebt maar dat kan ik niet anders maken. 

Nu even naar je wens die ik goed kan begrijpen.  @wjb   linkt naar een zéér informatief topic waarin je alles kunt lezen over het gebruik van eigen router en de mogelijkheden.

Succes! 


Als u voip servers wilt kunnen instellen, koop dan een voip ata. KPN verkoopt zelf deze:

https://www.kpnwebshop.com/telefoontoestellen/accessoires-rondom-telefoontoestellen/accessoires/grandstream-ht802-ata/2

Maar er zijn ook nog wel iets goedkopere modellen. 


Op een V12 kan je de VoIP/SIP functionaliteit uit zetten en jouw eigen VoIP ATA gebruiken voor de SIP servers die je wilt koppelen.

@Erwin_, Is het met de laatste firmware op de V10 ook niet het geval dat je VoIP/SIP functionaliteit uit kunt zetten?

 


@wjb  Als we @Erik_   mogen geloven (en dat doe ik uiteraard)  wel:

 

 


@eprive, Zet VoIP uit op jouw V10 en koop een VoIP ATA. Ik weet niet hoeveel SIP servers je wilt gebruiken maar dat is wel bepalend voor de VoIP ATA die je zult moeten aanschaffen. Op die door @Nick83 aangehaalde Grandstream HT802 kan je één SIP server per lijn (2) configureren. Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP en daar kan je de verbinding naar zes SIP servers configureren.


Wellicht is een fritzbox ook nog een optie voor je, en er zit in de meeste FB tevens een DECT centrale ingebouwd. Ik gebruik Cheapconnect.

 


Als u voip servers wilt kunnen instellen, koop dan een voip ata. KPN verkoopt zelf deze:

https://www.kpnwebshop.com/telefoontoestellen/accessoires-rondom-telefoontoestellen/accessoires/grandstream-ht802-ata/2

Maar er zijn ook nog wel iets goedkopere modellen. 

KPN verkoopt VOIP servers …. Een functie die al in de modems aanwezig is, toch ?
Dus wat is de diepere filisofie achter deze “strategie” ? Alleen de extra omzet van de VOIP modems, of vooral extra netadapters 24/7 stroom laten slurpen …. En de energiebedrijven sponsoren !


eprive schreef:

KPN verkoopt VOIP servers …. Een functie die al in de modems aanwezig is, toch ?

De Experia/KPN boxen hebben een ingebouwde VoIP SIP cliënt voor het verbinden met de SIP server van KPN.

Als je een andere SIP leverancier wilt gebruiken dan zal je toch echt de VoIP/SIP functionaliteit op de V10 uit moeten zetten en een VoIP ATA moeten gebruiken. Je kunt overigens ook VoIP/SIP software zoals MicroSIP gebruiken op een PC.


Als u voip servers wilt kunnen instellen, koop dan een voip ata. KPN verkoopt zelf deze:

https://www.kpnwebshop.com/telefoontoestellen/accessoires-rondom-telefoontoestellen/accessoires/grandstream-ht802-ata/2

Maar er zijn ook nog wel iets goedkopere modellen. 

KPN verkoopt VOIP servers …. Een functie die al in de modems aanwezig is, toch ?

Ja, voor hun eigen telefoondienst die 2 euro per maand kost. Niet voor andere dienst aanbieders. 

Bij de v8 met Telfort firmware was het mogelijk om andere voip servers in te stellen. Maar als een provider deze mogelijkheid aanbied, dan komen er ook heel veel vragen van klanten die dat gebruiken willen en waarbij dat dan niet gelijk werkt. Klanten die bellen hierover kosten geld. Veel geld. Terwijl het voor de provider niets oplevert. Daarom is het vanuit de provider gezien beter om die mogelijkheid weg te laten.


KPN verkoopt VOIP servers …. Een functie die al in de modems aanwezig is, toch ?

Klanten die bellen hierover kosten geld. Veel geld. Terwijl het voor de provider niets oplevert. Daarom is het vanuit de provider gezien beter om die mogelijkheid weg te laten.

 

Ik had al zo’n vermoeden. Maar ik ben een klant die het vroeger allemzal zelf oploste met zo’n  V8. En nu alleen nog belt naar KPN omdat dat tegenwoordig niet meer werkt. En ze al die SIP functionaliteit onvindbaar hebben gemaakt. Hun modems zijn nu “foolproof”, oftewel alleen bedoeld voor domkoppen.


 Hun modems zijn nu “foolproof”, oftewel alleen bedoeld voor domkoppen.

Niet voor domkoppen maar voor de gewone mens die niks met modems heeft. Voor de "modemprutsers" zijn genoeg alternatieven.


Als je een andere SIP leverancier wilt gebruiken dan zal je toch echt de VoIP/SIP functionaliteit op de V10 uit moeten zetten en een VoIP ATA moeten gebruiken.

Ik heb al een paar jaar een V10 met een Grandstream HT802, de Voip/SIp functionaliteit heb ik nooit uit hoeven te zetten op de V10 (kan pas sinds kort)


Hi allemaal, ik heb een aantal posts verwijderd, laten we het netjes en on-topic houden. 


Als je een andere SIP leverancier wilt gebruiken dan zal je toch echt de VoIP/SIP functionaliteit op de V10 uit moeten zetten en een VoIP ATA moeten gebruiken.

Ik heb al een paar jaar een V10 met een Grandstream HT802, de Voip/SIp functionaliteit heb ik nooit uit hoeven te zetten op de V10 (kan pas sinds kort)

Ik heb ook geruime tijd een VoIP ATA achter een V10 gehad voor een CheapConnect account terwijl de KPN telefoon gewoon via de V10 liep. Dan kan je echter niet ook de KPN telefoon via die VoIP ATA laten lopen en deed je er verstandig aan om niet UDP poort 5060 te gebruiken maar een andere door de SIP leverancier ondersteunde poort. Ik gebruikte dan ook UDP poort 5070 voor mijn CheapConnect aansluiting.


Ik heb alleen CC via de ATA, KPN telefoon heb ik niet


Ik heb alleen CC via de ATA, KPN telefoon heb ik niet

Vandaar, dan wordt poort 5060 immers ook niet gekaapt door de Experia KPN Box.


Wellicht is een fritzbox ook nog een optie voor je, en er zit in de meeste FB tevens een DECT centrale ingebouwd. Ik gebruik Cheapconnect.

 

Dit is ook een van de eerste opties waar ik aan moest denken. In de Fritzbox kan je gewoon een eigen SIP-gegevens invullen en gebruiken, dan heb je de keuze om bijvoorbeeld met Fritz!Fon toestellen te werken of met eigen DECT-toestellen die gekoppeld worden aan de Fritzbox. Er zit ook een analoge telefoonpoort op voor toestellen die dit koppelen niet ondersteunen.


Ik had er eentje met de verkeerde firmware erin. Daarna nog een andere gekocht en die doet het prima:

 

Arcadyan VGV7519
Firmware Version: 02.00.143W4

inclusief VOIP configuratie