Skip to main content
Beantwoord

Hoe krijg ik onderstaand kastje van de muur af?

• January 18, 2026
  • 21 reacties
  • 317 keer bekeken

Hoe krijg ik dit kastje van de muur?

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hoi ​@Albertine54. Welkom op de KPN Community! Erg vervelend dat je waterschade hebt opgelopen aan je muur. Ik kan mij voorstellen dat je de oorzaak hiervan wilt opzoeken en oplossen. 

Zoals aangegeven door KPN monteur ​@Ik_Combineer kan je wel zonder (al te veel) problemen de bovenkant van het kastje zelf verwijderen. Dat is niet toegestaan voor het deel eronder, wat de FTU is. Net zoals het vroegere ISRA punt, wat hoorde bij de telefoonlijn, is dat deel van de netwerkbeheerder. Daar mag alleen een bevoegd persoon naar kijken en handeling aan uitvoeren. Nu was ik in de veronderstelling dat KPN Netwerk verantwoordelijk is voor de aanleg en onderhoud hiervan, maar ik begin te twijfelen door de reactie van Ik_Combineer. 

Bij mijn weten kun je dit het beste aankaarten via de website van KPN Netwerk en kan de netwerkbeheerder bepalen of dit opgelost kan worden. Maar ik word graag gecorrigeerd als dit toch meer een klusje is voor een KPN Monteur. In het laatste geval kun je zelf een servicemonteur inplannen via onze website. Daar zie je ook welke kosten hier tegenover staan. De monteur kan dan zelf nog wel bepalen of hij/zij echt die kosten doorberekend. 

21 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • January 18, 2026

Beste ​@Albertine54 dat kan en mag alleen een bevoegde (KPN) monteur, daar kun je een afspraak voor maken (bij KPN) als het een KPN-kast is.

Wat denk jij ​@Ik_Combineer ?

Waarom wil je dat glasvezelkastje er af hebben?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 18, 2026

Nja, het grote kastje kan je er in theorie af halen door het vierkantje knopje aan de bovenkant licht in te drukken en daarna het langwerpige kastje er af te schuiven. Het vierkantje wat er onder zit is het glasvezelpunt zelf en deze kan en mag je absoluut niet zelf verwijderen. 

Weet wel dat in zowel het langwerpige kastje als het glasvezelpunt een glasvezel connector zit welke met 1 stofje defect gaan. Dus bescherm dit goed als je hem er af haalt. Stop het kastje in een plastic zak of iets dergelijks zodat hij schoon blijft.

Verder wel de vraag; waarom zou je hem er af willen? Dit is uw aansluitpunt voor internet.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

Beste JanD en Ik_Combineer,

Bedankt voor de snelle reactie. Twee jaar geleden is dit kastje opgehangen door een monteur van KPN. Het boren van het gat voor de glasvezelpunt is niet goed gegaan dus is er een groter gat gemaakt. Afgelopen Kerst kwamen er achter dat de muur van onder tot halverwege de muur helemaal nat was. Waarschijnlijk door de vorst en met de sneeuw begin januari is het erger geworden. Je ziet het ook op de foto.

Ik heb geprobeerd de KPN te bellen, maar kan nergens een telefoonnummer van de Technische Dienst vinden. Mijn man wilde het kastje er af halen, maar kreeg het niet voor elkaar en is dan ook niet verder gegaan. Door een foto van het kastje te maken en via google te zoeken, kwam ik bij KPN Community terecht. 

Wij willen graag dat er een monteur komt van KPN om dit gat wat op te vullen zodat er geen vocht meer komt. Welk nummer moet ik bellen om een monteur te laten komen?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

0800-0402 is het nummer van KPN.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

Dank je wel, via dit nummer kom ik niet bij de technische service. IK heb dit al geprobeerd.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Je moet gewoon zeggen: Medewerker spreken, en dan kan je overleggen over de mogelijkheden.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

oke ga ik morgen proberen. 

• January 18, 2026

Je bent geen klant bij KPN? Want de lampjes branden niet. Dan zal het niet meevallen om hier een monteur bij te krijgen. Misschien alleen een betaalde...

Afgelopen Kerst kwamen er achter dat de muur van onder tot halverwege de muur helemaal nat was. Waarschijnlijk door de vorst en met de sneeuw begin januari is het erger geworden. Je ziet het ook op de foto.

Dat komt dan niet door een gaatje waar het glasvezelkastje aan hangt. Dat lijkt me onmogelijk. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 18, 2026

Beste Marlon92, ik ben wel klant bij KPN. Ik ga niet in discussie of het wel of niet aan het gaatje komt. Ik ga morgen proberen KPN te bellen en om een monteur vragen. Betaald of niet.

Fijne avond.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 18, 2026

Ik moet zeggen dat ik dan wel bang ben dat je €80 voorrijkosten gaat betalen om te horen dat het niet door het gat komt. Normaliter worden gaten in de woonkamer geboord van binnen naar buiten (dus schuin omlaag zodat het water niet in het gat gaat) en daarna buiten wordt het gat afgedicht met Stopaq Aquastop. Hierdoor is het eigenlijk niet mogelijk dat er nog vocht naar binnen komt. 
Maar je kunt inderdaad via het bovenstaand nummer altijd een monteur laten komen, die kan dan controleren of de vorige monteur netjes het gat heeft gedicht.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Normaliter worden gaten in de woonkamer geboord van binnen naar buiten

Bij me werd wel van buiten naar binnen geboord en omdat de radiator daar ook hangt, moest een monteur binnen staan met een houtblok tegen de muur en de andere monteur stopte precies op toeroep. Heel spannend en leuk te zien.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 18, 2026

En naar de kruipruimte doen we het ook altijd van buiten naar binnen.

In de woonkamer moet ik zeggen dat ik nog nooit buiten ben begonnen. Je komt dan niet mooi onder de tegels/aarde uit en het uitgaande gat is altijd een stuk minder netjes dan het gat waar je de boor op zet. Maar er zullen vast en zeker situaties zijn waar dit anders is.

Forum|alt.badge.img
  • Slimmerik
  • January 19, 2026

Onze glasvezelaansluiting was door de oorspronkelijke monteur ook nogal rücksichtlos in de meterkast geplaatst. Ik heb het deksel losgenomen en zo kwam ik bij de schroeven waarmee het kastje aan de achterwand verankerd was. Schroeven losgedraaid, kastje (voorzichtig) iets beter gepositioneerd, gaatjes voorgeboord, kastje weer gemonteerd. Klaar.

Het (zelf) verplaatsen van het glasvezelkastje kan dus ook wel goed gaan. De connectors zijn nu ook weer niet ZO gevoelig.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 19, 2026

Het kastje hoef je niet te openen, hij zit geklikt in een houder welke is gemonteerd op de achterwand.

Ik spreek wel absoluut tegen wat jij hier zegt over de gevoeligheid. Het binnenste stukje van de vezel is hetgeen wat het signaal doorstuurt. Dit is nog dunner dan een haar. Aangezien het signaal letterlijk licht is mag hier geen vuil op zitten.

Dit is een live meting van een glasvezelkabel. Het middelste witte dunne puntje is waar het signaal door komt. Zoals je ziet zitten er stof in de buurt maar zodra dit over het puntje gaat heb je geen signaal meer.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 19, 2026

Maar ja ​@StephanP als het dan toch mis gaat dan zijn de kosten voor de "dader".😉

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 20, 2026

Hoi ​@Albertine54. Welkom op de KPN Community! Erg vervelend dat je waterschade hebt opgelopen aan je muur. Ik kan mij voorstellen dat je de oorzaak hiervan wilt opzoeken en oplossen. 

Zoals aangegeven door KPN monteur ​@Ik_Combineer kan je wel zonder (al te veel) problemen de bovenkant van het kastje zelf verwijderen. Dat is niet toegestaan voor het deel eronder, wat de FTU is. Net zoals het vroegere ISRA punt, wat hoorde bij de telefoonlijn, is dat deel van de netwerkbeheerder. Daar mag alleen een bevoegd persoon naar kijken en handeling aan uitvoeren. Nu was ik in de veronderstelling dat KPN Netwerk verantwoordelijk is voor de aanleg en onderhoud hiervan, maar ik begin te twijfelen door de reactie van Ik_Combineer. 

Bij mijn weten kun je dit het beste aankaarten via de website van KPN Netwerk en kan de netwerkbeheerder bepalen of dit opgelost kan worden. Maar ik word graag gecorrigeerd als dit toch meer een klusje is voor een KPN Monteur. In het laatste geval kun je zelf een servicemonteur inplannen via onze website. Daar zie je ook welke kosten hier tegenover staan. De monteur kan dan zelf nog wel bepalen of hij/zij echt die kosten doorberekend. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 20, 2026

Beste Arjan, vandaag is de KPN monteur geweest en hij heeft contact gehad met een van ze collega’s. 
omdat de aanleg van glasvezel is gedaan door een aannemer die door KPN is geregeld.

via KPNnetwerk heb ik een klachtenformulier ingevuld en wacht nu op een afspraak. 

bedankt voor je advies.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 23, 2026

Iedereen bedankt voor jullie antwoord/advies.

ik ben in contact met KPNnetwerk. Word vervolgd.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Top dat je de juiste afdeling/persoon hebt kunnen vinden! Laat gerust weten hoe het verder verloopt.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 26, 2026

Beste Arjan,

Ik ben doorgestuurd naar KPNnetwerk. Ik heb uitgelegd wat er aan de hand is. Foto's meegestuurd, maar dat was niet voldoende.  Het gat zit achter het FTU plaatje en die kunnen wij er niet afhalen.  De aannemer wil een foto zien waar dat gat te zien is, maar zoals eerder gezegd gaat het dus niet.  Uiteindelijk ben ik bij mijn opstalverzekering terecht gekomen en die gaan een aannemer sturen om te kijken wat ze kunnen doen. Ik wacht maar af. 25 februari weet ik meer.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Goed dat je het er niet bij laat zitten. Hopelijk levert de route via de opstalverzekering wat op voor jou!