Skip to main content

Een tijd terug hebben een aantal jongens in mijn meterkast een KPN Glasvezel aansluiting gelegd.
Nu ben ik dan overstag om over te stappen van Ziggo naar KPN. Ik heb vandaag het pakket thuis ontvangen.

Nu heb ik een probleem. Ik woon in een appartement in een complex met 6 appartementen, waarvan er 4 van de 6 meterkasten bij de voordeur van het pand gevestigd zitten. Ik woon daaronder, in het soutterrain. Direct onder de meterkast. Nu heb ik gelezen dat ik de glasvezelkast daar aan moet sluiten en dat er vanuit daar weer een rode UTP naar het Modem moet gaan.

Probleem hiermee is dat de Modem dan in de meterkast moet staan, iets waar ik niet erg naar uitkijk omdat er een groot deel van mijn apparaat aangesloten zijn op mijn huidige Modem van Ziggo, welke hier achter mijn TV is aangesloten op (ik denk) een DSL aansluiting.

Is er een makkelijke manier om de aansluiiting van Glasvezel boven in de meterkast te laten gebeuren en mijn router/modem hier beneden te hebben, op dezelfde plek als de huidige Ziggo kast staat?

Hallo @Juacquesch 

 

Je modem hoeft niet in de meterkast te staan, je kan een andere langere UTP kabel van het glasvezel kastje naar je modem in je appartement trekken. Je hebt dan een UTP kabel Cat 5e of Cat 6 nodig, dat mag elke kleur zijn.

Of dat makkelijk naar dezelfde plek achter je TV kan dat moet je zelf even bekijken, ik weet niet hoe je woning eruit ziet en waar precies de meterkast boven zit.
Misschien kan je die kabel door een loze leiding van de meterkast naar achter je TV krijgen?


Het makkelijkste is om even met KPN het gratis 0800-0402 klantenservice te bellen en te vragen om een medewerker (je wordt eerst verbonden met een zeer intelligente digitale telefoonbeantwoorder. 

Over het algemeen zijn het echte mee de werkers, Het kan best zijn als je het goed uitlegt, dat  ze het regelen zoals je wilt. Je huidige situatie is gewoon niet veilig als de modem/router in de ook voor andere bereikbare meterkast komt. Waarschijnlijk doen ze het zonder kosten, want de kabelgoten liggen er dus al. Als ze komen en ze vragen of de coax er uit mag, wel zeggen dat je graag de coax er in wilt behouden, maakt jou veel flexibeler en op zich is het normaliter maar een te verwaarlozen beetje extra werk. 


Hallo @Juacquesch 

 

Je modem hoeft niet in de meterkast te staan, je kan een andere langere UTP kabel van het glasvezel kastje naar je modem in je appartement trekken. Je hebt dan een UTP kabel Cat 5e of Cat 6 nodig, dat mag elke kleur zijn.

Of dat makkelijk naar dezelfde plek achter je TV kan dat moet je zelf even bekijken, ik weet niet hoe je woning eruit ziet en waar precies de meterkast boven zit.
Misschien kan je die kabel door een loze leiding van de meterkast naar achter je TV krijgen?

Ten eerste dankjewel voor je antwoord! Ben altijd verrast als mensen de moeite doen om me te helpen!

Aangezien ik in een huurwoning woon (particuliere huur) en het contact met de huurbaas ook te wensen over laat, weet ik niet of ik dit voor elkaar kan krijgen. Het zier er naar uit dat er buizen naar beneden gaan, mijn woning in. Maar waar deze dan terechtkomen, ik zou geen idee hebben. Ik denk niet dat ik met een UTP kabel van daar naar binnen in mijn appartement kan komen. De muur zit hier in ieder geval dicht, naast de DSL aansluiting is er geen andere bevestiging waar ik een UTP door zou kunnen sluizen.

Hier een schetsing van mijn meterkast en de situatie achter mijn TV.

Hopelijk is hier iets meer informatie waar we wat mee kunnen.


Het makkelijkste is om even met KPN het gratis 0800-0402 klantenservice te bellen en te vragen om een medewerker (je wordt eerst verbonden met een zeer intelligente digitale telefoonbeantwoorder. 

Over het algemeen zijn het echte mee de werkers, Het kan best zijn als je het goed uitlegt, dat  ze het regelen zoals je wilt. Je huidige situatie is gewoon niet veilig als de modem/router in de ook voor andere bereikbare meterkast komt. Waarschijnlijk doen ze het zonder kosten, want de kabelgoten liggen er dus al. Als ze komen en ze vragen of de coax er uit mag, wel zeggen dat je graag de coax er in wilt behouden, maakt jou veel flexibeler en op zich is het normaliter maar een te verwaarlozen beetje extra werk. 

 

Ik zal ze binnenkort een belletje gooien. In principe heb ik tot 27 Juli om het uit te zoeken!


... De muur zit hier in ieder geval dicht, naast de DSL aansluiting is er geen andere bevestiging waar ik een UTP door zou kunnen sluizen.

Als die DSL aansluiting vanuit de meterkast komt zou die kabel vervangen kunnen worden door een UTP kabel, dat zou het eenvoudigst zijn. Als je glasvezel hebt wordt DSL toch uitgeschakeld.
Dat vervangen kan je het beste door een KPN installatie monteur laten doen want zelf installatie lijkt mij in jouw geval niet makkelijk te doen.
Een installatie monteur is gratis, alleen als die echt meerwerk heeft of extra materialen moet gebruiken kost dat extra.
 

De link werkt overigens niet, ik krijg een 404 error.


Volgens mij heeft Ziggo geen dsl, waarschijnlijk bedoel je de coax kabel, die in je woning afgemonteerd zit.
Ik hoop voor je dat er een mogelijkheid is om een UTP kabel vanuit de meterkast  door te voeren naar je woning,.
Mocht dat helemaal niet lukken dan is er wel een technisch alternatief namelijk UTP over coax, echter zit daar wel een prijskaartje van ongeveer 120;- aan vast
Zie voorbeeld: Hirschmann Inca 1G (Internet over coax, 2 stuks) Hirschmann Kabelshop.nl


@Juacquesch Welkom op het forum. 

Ik zag dat je je profiel al had ingevuld en zie dat er een monteur gepland staat. 

Het verplaatsen van het aansluitpunt gebeurt niet door deze monteur. Maar de monteur gaat wel zijn best doen om te zorgen dat het modem op de juiste manier aangesloten wordt. 

Mocht je toch je aansluitpunt graag willen laten verplaatsen dan kan dat via KPN NetwerkNL. Houd er hierbij rekening mee dat er kosten in rekening gebracht worden. 

Maar ook zonder het verplaatsen van het aansluitpunt ga ik er vanuit dat de monteur het op een werkbare manier voor je achterlaat!Â