Skip to main content

Ergens in het 2e kwartaal gaat dan uiteindelijk het mooie oranje vezeltje naar binnen worden getrokken.

Maar mijn Fritz!Box 7590 staat nu door gelust met een andere Fritz!Box 7583 (lang verhaal) bovenop een meubel in het midden van de woonkamer, de nieuwe glasvezel aansluiting gaat nu binnen komen aan het begin van mijn woonkamer bij de pui.

Men vertelde mij dat er een geheel ander “kastje” komt en dat de huidige Fritz!Boxen gaan komen te vervallen omdat deze dan ook niet compatible zijn omdat er geen glas  aansluiting op deze boxen zitten maar alleen ethernet.

Heb daadwerkelijk geen idee waar ik mij op moet gaan voorbereiden.
Moet ik de ethernet bekabeling in huis gaan aanpassen of kan ik toch een route met een nog snellere CAT6 kabel aanleggen naar de Fritz!Box 7590 op de kast?

En….kan ik dan mijn doorgeluste systeem naar de Fritz!Box 7583 behouden?

Na oplevering van de glasvezel verbinding komt er een NT of ONT waar een ethernet poort op zit. Dus vanaf de pui moet je een cat6 kabel naar je Fritzbox 7590 regelen. Die sluit je dan op de WAN poort aan en de kabel die in de DSL poort zit komt te vervallen. Je huidige opstelling zou dan in principe gewoon moeten blijven werken. 


@VinnyG na het aansluiten zoals @gjtm aangeeft, moet je nog wel met de wizard van de Fritzbox de provider aanpassen. 
En als er ook telefoon over Fritz gaat, misschien ook de SIP-gegevens opnieuw instellen. Soms lukt het niet de eerste keer, dan kan het helpen om het wachtwoord te vernieuwen. 


Hallo,

Mag ik even aanhaken in deze discussie?

Over een paar weken gaan ook wij over naar Glasvezel.

Ben alvast even aan het droog oefenen qua instellingen in de 7590.

Helaas is thans (bij een nog actieve koperverbinding) de optie "kpn glasvezel" niet zichtbaar in de lijst met ISP's.

Ook niet wanneer ik overige aanbieders selecteer.....…

Wie weet raad? Kan het zijn dat kpn glasvezel pas te zien is wanneer de toekomstige netwerkkabel in de WAN poort is ingestoken?

Bedankt voor het verlossende antwoord!


Hallo,

Mag ik even aanhaken in deze discussie?

Over een paar weken gaan ook wij over naar Glasvezel.

Ben alvast even aan het droog oefenen qua instellingen in de 7590.

Helaas is thans (bij een nog actieve koperverbinding) de optie "kpn glasvezel" niet zichtbaar in de lijst met ISP's.

Ook niet wanneer ik overige aanbieders selecteer.....…

Wie weet raad? Kan het zijn dat kpn glasvezel pas te zien is wanneer de toekomstige netwerkkabel in de WAN poort is ingestoken?

Bedankt voor het verlossende antwoord!

Bij glasvezel van KPN kan je de 7590 met het aansluitpunt verbinden door middel van een Ethernet-kabel. Die moet in LAN 1 van de 7590, wat dan een WAN-poort is. Als je in de 7590 gewoon de optie ‘KPN’ gebruikt is dat voldoende. Alle andere instellingen kunnen ook hetzelfde zijn als bij een koperaansluiting.

Piet.


Bedankt Piet voor je reactie!

Sorry als ik even tegen stribbel maar AVM geeft wel degelijk aan dat de eigenlijke (blauwe) WAN poort gebruikt dient te worden.

En bijgaande screenshot geeft overduidelijk aan dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen de reguliere KPN=DSL en KPN=glasvezel…

Verwarrend allemaal.

 

roy

 


Bedankt Piet voor je reactie!

Sorry als ik even tegen stribbel maar AVM geeft wel degelijk aan dat de eigenlijke (blauwe) WAN poort gebruikt dient te worden.

En bijgaande screenshot geeft overduidelijk aan dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen de reguliere KPN=DSL en KPN=glasvezel…

Verwarrend allemaal.

 

roy

 

Wat het eerste betreft heb je gelijk. Roy. Ik was in de war met de 7490, die geen aparte (blauwe) WAN-poort heeft.

Wat het tweede betreft zijn volgens mij de profielen voor KPN en KPN Glasvezel dezelfde, dus zou ook alleen KPN gebruikt kunnen worden. Het is ook niet zo vreemd dat daarvoor twee types vermeld worden, want ook enkele andere providers die via de netwerken van KPN beschikbaar zijn worden vermeld. Terwijl de profielen van deze providers dezelfde zijn als van KPN.

Maar wellicht dat iemand anders volledige zekerheid kan geven over KPN en KPN Glasvezel?

Piet.


de KPN glasvezel optie wordt zichtbaar op het moment dat de fritzbox geen DSL signaal meer ziet. dan pas heb je de optie tussen de twee.


de KPN glasvezel optie wordt zichtbaar op het moment dat de fritzbox geen DSL signaal meer ziet. dan pas heb je de optie tussen de twee.

Zijn de profielen van KPN en KPN Glasvezel wel hetzelfde?

Geldt de hierboven door @joey92 genoemde actie ook voor de Fritz!Box 7490, die geen aparte WAN-poort heeft maar op glasvezel moet worden aangesloten via de LAN 1-poort?

Piet.


Duidelijk, bedankt voor jullie reacties!

Toch wil ik jullie mijn bescheiden bevinding niet onthouden….

Voor het eerst de wizards eens geprobeerd en zie daar: onder KPN viel er direct te kiezen tussen DSL en glasvezel !

Het wordt nog gekker: terug naar het reguliere Fritz-menu (Intenet enz.); nu verscheen wél spontaan de keuzeoptie DSL of glasvezel.

Waarschijnlijk een minieme bug in de Fritz-firmware dus.

Bedankt heren voor het constructieve meedenken!

roy


de KPN glasvezel optie wordt zichtbaar op het moment dat de fritzbox geen DSL signaal meer ziet. dan pas heb je de optie tussen de twee.

Zijn de profielen van KPN en KPN Glasvezel wel hetzelfde?

Geldt de hierboven door @joey92 genoemde actie ook voor de Fritz!Box 7490, die geen aparte WAN-poort heeft maar op glasvezel moet worden aangesloten via de LAN 1-poort?

Piet.

ja er zit tussen de beide profielen eigenlijk geen verschil. alleen het feit dat het DSL profiel uiteraard via de DSL poort aangesloten moet en de glasvezel via de WAN aansluiting.

deze actie geldt ook voor de Fritzbox 7490. alleen dan via de LAN1 poort die dan als WAN poort wordt gebruikt.


Hoi,

 

Ik ben hier ook mee aan het stoeien.
De Fritzbox 7590 werkt ook met de TV dienst van KPN?
En waar kan ik de gegevens opvragen om de Fritzbox in te stellen.
Zoals de SIP gegevens.

 

 


Hoi,

 

Ik ben hier ook mee aan het stoeien.
De Fritzbox 7590 werkt ook met de TV dienst van KPN?
En waar kan ik de gegevens opvragen om de Fritzbox in te stellen.
Zoals de SIP gegevens.

 

 

Als je in het menu onder Internet - Toegangsgegevens op het tabblad providerdiensten de vinkjes aan zet zal je telefoon automatisch worden geconfigureerd vanuit KPN


Reageer