Skip to main content

Ik heb een aantal apparaten die geen contact meer met WiFi krijgen. Ik vraag me af of de nieuwe DHCP beveiliging ("Beveiliging op het DHCP proces waardoor apparaten die excessief vaak nieuwe IP adressen aanvragen hierop geblokkeerd worden. Dit zorgt ervoor dat je DHCP pool niet te snel vol raakt, wat verdere communicatie blokkeert. ") dit probleem veroorzaakt. Hoe kan ik die beveiliging uitzetten?

Ik heb geprobeerd om deze apparaten een eigen IP adres te geven via IP-adres reserveren. Dat heeft tot nu toe niet geholpen om ze weer te verbinden. Mijn WiFi access point (een Sitecom WX1200) geeft in herhaling de meldingen:

Jan  1 00:57:27 SYSTEM]: WLANN24G](#0), STA(58🇧🇫25🇪🇦e8:98) had disassociated
Jan  1 00:57:27 7SYSTEM]: WLANA24G](#0), STA(58🇧🇫25🇪🇦e8:98) had deauthenticated
Jan  1 00:57:26 2SYSTEM]: WLANL24G](#0), STA(58🇧🇫25🇪🇦e8:98) had authenticated successfully
Jan  1 00:57:22 :SYSTEM]: WLANW24G](#0), STA(40:91:51:31:7b:10) had disassociated
Jan  1 00:57:22 7SYSTEM]: WLAN 24G](#0), STA(40:91:51:31:7b:10) had deauthenticated
Jan  1 00:57:21 5SYSTEM]: WLAN:24G](#0), STA(40:91:51:31:6d:b0) had disassociated
Jan  1 00:57:21 :SYSTEM]: WLAN]24G](#0), STA(40:91:51:31:6d:b0) had deauthenticated
Jan  1 00:57:21 0SYSTEM]: WLANM24G](#0), STA(40:91:51:31:7b:10) had authenticated successfully
Jan  1 00:57:20 0SYSTEM]: WLANE24G](#0), STA(40:91:51:31:6d:b0) had authenticated successfully

Bij een update van de modem kunnen de WPA-instellingen standaard ingesteld zijn op WPA2/WPA3,

zet dit terug naar alléén WPA2 en alles werkt vermoedelijk weer @GerritM 


@N.N. 

Mijn modem hangt op een ongunstige plek (in de meterkast) waardoor WiFi bereik te beperkt is. Ik heb de WiFi van de KPN modem (Experia v12) uitstaan en gebruik een SiteCom Access Point voor de Wifi. Voor zover ik kan zien is de WPA2/WPA3 verandering alleen van toepassing op de Wifi van de modem zelf. Ik ben echter wel afhankelijk van de DHCP server in de modem. Die DHCP server is nu grootste verdachte, omdat KPN daar iets aan heeft veranderd.

Helaas heeft de Experia v12 geen log (althans ik heb hem nog niet gevonden), dus kan ik in het geheel niet zien wat de modem wel en niet doet.


Wat voor een apparaten zijn die twee in jouw log genoemde apparaten?


het gaat om 3 Sessy batterijen die geen contact meer maken. De P1 meter heeft nog wel contact via WiFi, net als de SolarEdge omvormers.


Klopt het dat de systeemdatum van jouw Sitecom niet goed ingesteld staat?

Hoe is de Sitecom op jouw V12 aangesloten,via wifi of met een netwerkkabel?


De Sitecom is met een ethernetkabel direct op de modem aangesloten. Ik ben al heel lang de datum functie kwijt op de Sitecom. Ik heb geprobeerd om andere ntp servers in te stellen, maar dat helpt niet 😞. De tijd is dus de tijd sinds de laatste reset.

De WiFi stabiliteit is erg wisselvallig. Het kan lang goed gaan, maar de Sitecom lijkt soms vast te lopen. De WiFi verbinding valt dan regelmatig weg.


Hoe oud is die Sitecom WX1200?

Wordt het niet eens tijd om die te vervangen?


daar heb ik al wel een paar keer naar gekeken. Het aanbod van rechttoe rechtaan bedrade access points viel me tegen.


Zelf gebruik ik naar alle tevredenheid TP-Link EAP610's maar je zou natuurlijk ook een "super"WiFi 2 van KPN kunnen overwegen.


De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Om 2 uur vanmiddag zijn alledrie de batterijen weer in de lucht gekomen… Nu heb ik meerdere maatregelen tegelijk genomen, zoals het toekennen van een vast IP adres, en het sturen van een vraag naar Sessy. Welke actie zou doorslaggevend geweest zijn? Ik vermoed dat het toekennen van een vast IP adres (gisteravond) tijd nodig had om door te werken...


@GerritM Bij DHCP Lease kan je instellen wanneer een oude toegekend ip adres vrij gegeven wordt


te vroeg gejuicht,12 uur later is hetzelfde probleem weer terug 😞. Iedere 10 seconden lijkt iedere Sessy een connectie poging te wagen, die ondanks een succes van authentication response leidt tot deauthentication en disassociation. Mijn vermoeden is dat de nieuwe KPN Experia beveiliging hierdoor in werking treedt die wellicht dit gedrag just triggert?

 

@TDN de lease periode staat op 86400 seconden (24 uur). In de tabel staat een tijd van 0 seconden, wat vermoedelijk permanent betekent, nu ik de IP adressen gereserveerd heb.


op advies van Sessy heb ik de dongels van de batterijen losgemaakt en opnieuw verbonden. Daarna was de WiFi meteen weer aangesloten. Lastige vraag: is dit "slechts” een hardware + firmware probleem van de batterijen?


De meeste meldingen die u heeft gepost slaan op disassociated op wifi. Dit speelt zich dus niet af op DHCP niveau.  Gezien de snelheid van de opvolgende meldingen lijkt het er veel op dat het desbetreffende apparaat (ik neem aan de dat de MAC adressen van de sessy zijn) om wat voor reden dan ook niet door de authenticatie van het wifi paswoord en de bijbehorende ssid naam komt.

Het is dus zaak om dit eerst helder te krijgen of dit voor meer apparaten geldt of alleen voor de sessy.

Dan als er twijfel is over de sitecom zet deze bij wijze van test even uit en gebruik de wifi van kpn box met dezelfde instellingen als de sitecom puur om te zien hoe dat verloopt. Eventueel door de KPN box op WPA2 personal te zetten mochten de sessy hier een probleem mee hebben.

Als er twijfel is of DHCP de boosdoener is dan zou ik juist aanraden om de leasetijd niet veel langer te zetten maar juist vrij kort . Zeg bv 240 seconden. Dat zou dan betekenen dat de problemen voortkomend uit DHCP zich dan na enkele minuten zich al moeten aandienen. 

De actuele leasetijd (als deze kort staat) is dan ook te volgen of deze helemaal naar nul loopt voor de aangesloten sessy. Dan gaat er iets niet goed. Het behoort namelijk zo te zijn dat een eenmaal aangevraagd DHCP IP adres voor het aflopen van de ingestelde tijd naar 0 door het desbetreffende ververst moet worden. De meeste apparaten doen dit al rond de halfwaarde tijd. Dus bij een timer op 240sec zou dit al rond de 120sec ververst moeten worden.


Reageer