Skip to main content

Mijn huishouden is na een jaar terug bij KPN, en we hebben het modem weer ontvangen. Met wat er in de doos zit is het echter onmogelijk om het modem aan te sluiten. Het internet bevindt zich in onze meterkast als een stekkerdoos, zie onder:


Wat we hebben gekregen is een Y-Kabel en een ISRA stekkerdoos met een stel losse draden. Zie onder:

We kunnen hier helemaal niets mee. Hoe kan dit opgelost worden?

 

Eerlijk gezegd voelt de geleverde apparatuur ook nogal karig en houtje-touwtje. Toen we een jaar geleden nog bij KPN zaten hadden we een Box 12 modem, om hem aan te sluiten kregen we een 4-pins stekker die in het contact kon (eerste foto boven) met aan het andere uiteinde een RJ11 stekker voor in het modem. Een kind kon de was doen. Geen fratsen met een Y-kabel en een halfbakken ISRA adapter. Vanwaar dit verschil?

Dat is inderdaad vreemd Jan. Wellicht ging men ervanuit dat er een compleet aansluitpunt zat omdat er eerder een abonnement actief is geweest of er is nu sprake van pairbonding? Ik zou even bellen met 0800-0402 zodat er even naar gekeken kan worden en er eventueel een monteur kan worden aangestuurd. Hopelijk ben je alsnog in staat om het modem snel aan te sluiten Jan!

 

Voor toekomstige meelezers is dit wellicht nog interessant: https://www.kpn.com/service/pakket-installeren . 

 

 

 

 


Hallo Remco,

Ik heb het uiteindelijk opgelost door - na de halve stad doorgefietst te zijn - een RJ11 kabeltje en een PTT/RJ11 stekker te kopen en aan te sluiten. Ik blijf het raar vinden dat de aansluitapparatuur zo beperkt was.

 

Groet, Jan


@JanSteen100 

als je een Y-kabel bij het installatie pakket hebt gekregen. dan heb je een verbinding die gebruik maakt van 2 lijnen (pair Bonding), vandaar ook de Y-kabel. daar kom je met een 4 pins telefoon stekker niet mee weg. 

als je het nu via de 4 pins telefoon stekker hebt aangesloten, dan draait de verbinding maar op 1 lijn. dan heb je maar de helft van de snelheid en brandt het Service lampje op de experiabox V10 waarschijnlijk nu ook oranje.

mijn advies zou dan ook zijn, om een toch te vragen voor een installatiegarantie monteur om het aansluitpunt te vervangen.


@JanSteen100

als je een Y-kabel bij het installatie pakket hebt gekregen. dan heb je een verbinding die gebruik maakt van 2 lijnen (pair Bonding), vandaar ook de Y-kabel. daar kom je met een 4 pins telefoon stekker niet mee weg. 

als je het nu via de 4 pins telefoon stekker hebt aangesloten, dan draait de verbinding maar op 1 lijn. dan heb je maar de helft van de snelheid en brandt het Service lampje op de experiabox V10 waarschijnlijk nu ook oranje.

mijn advies zou dan ook zijn, om een toch te vragen voor een installatiegarantie monteur om het aansluitpunt te vervangen.

 

Hallo Joey, bedankt voor de informatie. Het Service lampje brandde inderdaad een tijdje oranje bij het aansluiten, maar het is onderhand groen geworden. Ik heb een speedtest gedaan (https://www.speedtest.net/) en daar kwam uit 117 Mb/s download speed, in lijn met ons abonnement (100 Mb/s). Het lijkt erop dat het probleem zich toch heeft opgelost?

 

Groet, Jan


Sorry dat het aansluiten dan zoveel voeten in de aarde heeft gehad maar ik ben blij dat het dan toch gelukt is. Dat zijn prima snelheden die je meet. Post gerust nog even een bericht als er toch nog iets is wat we kunnen doen of een ander topic bij verdere vragen. Ik wens je een fijne dag Jan!Â