Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik mijn geluidsapparatuur op tv-ontvanger VIP5202?

• November 26, 2025
  • 4 reacties
  • 87 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Op mijn nieuwe tv ontvanger VIP5202 kan ik geen aansluiting vinden voor mij audio

Op mijn oude tv ontvanger had ik geluid zonder de tv aan te moeten zetten

Beste antwoord door PeterG

Er zit alleen een optische aansluiting voor een audio systeem. 

Heeft je versterker geen optische ingang dan is er onder andere een optisch naar analoog convertor verkrijgbaar. 

4 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • November 26, 2025

Er zit alleen een optische aansluiting voor een audio systeem. 

Heeft je versterker geen optische ingang dan is er onder andere een optisch naar analoog convertor verkrijgbaar. 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@redronGT, welkom op onze community! Peter noemt al een goede tip maar in de meeste gevallen kun je je geluid het makkelijkst op de TV zelf aansluiten

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • December 11, 2025

Mijn oude kanaal ontvanger had een o.a. een audio uitgang, dan had ik muziek zonder tv

Mijn nieuwe kanaal ontvanger heeft geen audio uitgang meer.

Nu heb ik het met o.a. een hdmi splitter geprobeerd + een hdmi naar audio, krijg een heel zware bromtoon.

Op de tv zit een audio uitgang voor de hoofdtelefoon maar die werkt alleen als de tv aanstaat

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • December 11, 2025

Hi ​@redronGT ,

Als je geluidsapparatuur een digitale audio aansluiting heeft, kun je die via een Toslink kabel direct op de VIP5202 aansluiten. De TV hoeft dan niet aan te staan.

Is de geluidsapparatuur nog analoog? Dan kun je , zoals PeterG ook al noemt, een omvormer aanschaffen: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2097379/optical-omvormer-naar-jack/

De USB kabel daarvan kun je dan op de VIP5202 aansluiten. Ook dan heb je geluid zonder dat de TV aan hoeft te staan. 🙂