Skip to main content
Beantwoord

Hoe sluit ik mijn Ubiquiti Unifi Express aan op mijn vvdsl-pots in plaats van mijn V10A?

• February 6, 2026
  • 5 reacties
  • 106 keer bekeken

Ik heb twee ubiquiti unifi expressen parallel staan op de Experia Box V10A VRV9517, en ik zou de Experiabox er wel tussenuit willen halen. Daarbij heb ik twee vragen:

1. lukt dat met een cloud gateway ultra?
  1. we hebben nog een oude 100/10 Mbit verbinding met het plan over te gaan naar glasvezel als dat beschikbaar komt. volstaat de cloud gateway ultra dan niet meer en kan ik dan beter een cloud gateway fiber kopen?

Beste antwoord door JanD

Beste ​@TijnT wat jij wilt kan niet bij een xDSL-, lees koperverbinding.

Hiervoor heb je een modem nodig, de V10 dus.

Jouw apparaat is een router en zou je als AP achter de V10 kunnen installeren.

5 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • February 6, 2026

Beste ​@TijnT wat jij wilt kan niet bij een xDSL-, lees koperverbinding.

Hiervoor heb je een modem nodig, de V10 dus.

Jouw apparaat is een router en zou je als AP achter de V10 kunnen installeren.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@TijnT, ook met een koperverbinding kun je een eigen modem gebruiken.
Ik heb er zelf niet veel kaas van gegeten maar we hebben hier wel een paar topics over!

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 9, 2026

​@TijnT 

eventueel is een zyxel vmg4005 een oplossing dan. dit is een bridge modem die het DSL signaal omzet naar een bruikbaar Ethernet signaal voor jou unifi router.

let wel op dat er voor de TV Ontvangers nog een extra Script gedraaid moet worden om deze dan ook werkend te krijgen. als je alleen Internet hebt is dit uiteraard niet nodig.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 22, 2026

Tnx allen voor de reacties. ​@Thomas van KPN via de links je die deelt kwam ik niet echt verder. De info leek wat meer up-to-date en concreter voor glasvezel dan koper….

Ik begrijp van ​@joey92 en ​@JanD de could gateway niet volstaat daar het geen router is. Is dat voor de cloud gateway fiber daarmee wel geschikt om direct aan te sluiten? Daarbij veronderstel ik dat er pas mee uit de voeten kan als er glasvezel ligt... 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • February 22, 2026

​@TijnT 

op een VDSL lijn kun je geen enkele Ubiquiti router rechtstreeks aansluiten. dit omdat er geen DSL aansluiting op zit. deze hebben enkel een WAN aansluiting die je kunt gebruiken. je hebt dus altijd nog een ander apparaat nodig die de VDSL verbinding opbouwt. 

net als bij glasvezel, zul je bij VDSL dus een Koper NT nodig hebben. of een modem die in Bridge modus kan.