Skip to main content
Antwoord

Hoe stel ik de FRITZ!Box 7590 AX in op 2,4Ghz?

• October 15, 2025
  • 9 reacties
  • 65 keer bekeken

Dag, ik heb een versterker die via wifi met de Fritz Box 7590 AX communiceert. De verbinding tussen versterker en Fritx Box valt vaak weg; andere apparaten hebben geen verbindingsproblemen. De leverancier van de versterker adviseert om de versterker alleen via de 2.4 GHz-band te laten communiceren met de Fritz Box en niet via de 5 (hij verbindt nu wel via de 5). Ik heb gezocht bij de instellingen van de Fritz Box maar kan nergens zo'n instelling vinden. Kan iemand mij helpen?

Die Fritz Box is nieuw; de vorige tip van de leverancier van de versterker was namelijk een nieuw modem aan te vragen, maar bij deze gaat het net zo vaak fout als bij de vorige.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Willem9876, ik zie dat er eerst wat verwarring was over wat voor ‘versterker’ je bedoelde. Er werd gedacht aan een wifiversterker, maar we begrijpen nu dat het om een streaming versterker gaat. En deze valt regelmatig weg, omdat deze probeert te verbinden met 5 GHz, terwijl hij beter (of alleen maar) op 2.4 GHz werkt. Dat is inderdaad het nadeel als het 2.4 GHz en 5 GHz netwerk dezelfde naam hebben. Daarom sluit ik me aan bij de tip die ​@joey92 geeft:

het enigste wat je kunt doen is de 2.4Ghz wifi een andere naam geven.

je kun bij een Fritzbox helaas niet meerdere wifi netwerken aanmaken. als je hem op de gastennetwerk zet dan kun je hem niet meer bedienen als je op de hoofdwifi zit.

Hopelijk kom je er hiermee uit!

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Beste ​@Willem9876 welk merk/type wifiversterkers gebruik je?

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 15, 2025

Beste ​@Willem9876 welk merk/type wifiversterkers gebruik je?

Hoi Jan, het is een Yamaha R/N600A+ die stuur je aan met de MusicCast app, vanaf Android.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Beste ​@Willem9876 is het niet veel handiger om een netwerkkabel tussen router en Yamaha te gebruiken, is nog veiliger en stabieler ook.

Heb je de wifantenne wel recht op gezet?

Heb je bij de 2,4- en/of de 5.0-band wel de kanaalbreedte op 20MHz gezet binnen de router?

Persoonlijk zou ik de 2.4-band nemen met via kanaal 1, 6 of 11 en een kanaalbreedte van 20.

Als je de 5.0-band afknijpt kunnen andere draadloze toepassingen er last van hebben.

Ik ken de FB niet, gewoon even de handleiding raadplegen en/of de klantenservice van de FB.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 15, 2025

Hoi, bekabeling lukt niet. Vraag is hoe (of) ik de router zo kan instellen dat alleen de versterker via de 2,4 GHz-band verbindt. Ik wil niet aan andere apparaten komen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • October 15, 2025

Beste ​@Willem9876 wat ik al eerder schreef, de handleiding en/of klantenservice van de FB raadplegen. Ik ken de FB verder niet.

Succes.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 15, 2025

Uiteraard heb ik alles afgezocht over de FritzBox. Als ik het daar had gevonden had ik het hier niet gevraagd. Toch bedankt.

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • October 15, 2025

je kun bij een Fritzbox helaas niet meerdere wifi netwerken aanmaken. als je hem op de gastennetwerk zet dan kun je hem niet meer bedienen als je op de hoofdwifi zit.

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 15, 2025

OK, is in elk geval een nieuw idee. Ik ga prutsen. Als iemand anders nog een ander idee heeft houd ik me aanbevolen.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 16, 2025

Hi ​@Willem9876, ik zie dat er eerst wat verwarring was over wat voor ‘versterker’ je bedoelde. Er werd gedacht aan een wifiversterker, maar we begrijpen nu dat het om een streaming versterker gaat. En deze valt regelmatig weg, omdat deze probeert te verbinden met 5 GHz, terwijl hij beter (of alleen maar) op 2.4 GHz werkt. Dat is inderdaad het nadeel als het 2.4 GHz en 5 GHz netwerk dezelfde naam hebben. Daarom sluit ik me aan bij de tip die ​@joey92 geeft:

Hopelijk kom je er hiermee uit!