Skip to main content

Ik heb een Huawei E3272 4G Dongel aangesloten op de usb poort van de KPN Box 12. Ik heb de dongel aangesloten op een laptop waarmee ik de Wizzard heb doorlopen en reguliere wifi op de laptop even tijdelijk uitgezet. Met de dongel op de laptop kan ik verbinden met internet. 

Het modem geeft echter aan dat 'De Dongel is nog niet ingesteld'.

Heeft iemand enig idee waar dit mis gaat? Is het wel mogelijk om een dongel te gebruiken op de Box 12?

Hoi @Moose700 . VOlgens mij zijn er wel mensen die dat aan de praat hebben gekregen maar het is niet iets wat wij actief ondersteunen.

Weet je ook welke firmware er op jouw box12 zit (en heb je de dongel ook los geprobeerd om te kijken of ie het stand-alone wél doet)


Hoi Erwin,

De dongel werkt op mijn laptop wel. Aangesloten op het modem helaas niet. Ook niet als de binnenkomende lijn uit het modem is. 
Firmware:

firmware modem

Ik heb nu in de dongel een prepaid sim van kpn maar wil deze graag gebruiken als back-up oplossing met een sim abonnement van kpn. In geval van nood kan ik dan nog op afstand met apparatuur thuis verbinding maken. 
 


In geval van nood kan ik dan nog op afstand met apparatuur thuis verbinding maken. 

Nou... dat is nog niet zo makkelijk. U krijgt natuurlijk een ander ip op het mobiele netwerk. En dat kan elke keer anders zijn. Daarnaast is er een extra nat. Wat een verbinding van buiten naar binnen verhinderd. Vroeger kon dat opgelost worden met "advancedinternet". Maar dat bestaat tegenwoordig niet meer bij nieuwe abonnementen.

Dus... ik zeg niet dat het onmogelijk is. Maar simpel is anders.


Zit er wel een data-sim in met een 097-nummer @Moose700 ?

 


Mogelijk nog een uitdaging in het verschiet maar het apparaat in kwestie zou op deze manier verbinding moeten kunnen maken met het internet. De eerste uitdaging is een backup internetvoorziening via de dongel.


Heb je al eens geprobeerd je mobiel via USB-tethering aan te sluiten op je modem? @Moose700 

 


Als ik dit mag geloven werkt dat niet...

 


Zit er wel een data-sim in met een 097-nummer @Moose700 ?

 

Wel data-sim maar geen 097 nummer...op dit moment een prepaid sim, maakt dat nog uit?


Zit er wel een data-sim in met een 097-nummer @Moose700 ?

 

Wel data-sim maar geen 097 nummer...op dit moment een prepaid sim, maakt dat nog uit?

Jazeker, voor dit soort toepassingen mogen alleen datasims met een 097 nummer gebruikt worden @Moose700 


Aah ok. Bedankt! Enig idee of het mogelijk is om een 06 nummer bij kpn om te laten zetten naar een 097? Of bij kpn een 097 nummer aan te schaffen?


KPN heeft datasim abo's, als je ook een thuisabo hebt krijg je zelfs dubbele data @Moose700 , of je een 06 nummer om kan zetten naar 097 weet ik niet, gewoon even navragen.

Als je ook een 06 nummer hebt voor bellen, kun je ook data delen met een 097 nummer.


Inmiddels een kpn 097 sim in de dongel. Op een laptop werkt het internet via de sim prima. Op het modem helaas nog steeds dezelfde melding: 'De Dongel is nog niet ingesteld'. Moet er toch aan de modem kant nog iets geactiveerd worden? 


@Moose700 Modem v12 accepteert alleen USB-Dongle met aangepaste KPN Firmware. KPN Firmware is nodig om het gebruik van 06-nummer te detecteren. Met een hersteller Firmware is het niet eenvoudig, en KPN verbiedt het tethering niet, dus je kan ook een 06-nummer als hotspot gebruiken, in dit geval in jouw USB-Dongle.


Als ik het goed begrijp dan gaat het om de firmware die op de dongel staat? Kan je die via deze software wijzigingen/updaten? https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/dongel/huawei-e3272-4g-3g-2g-dongel


@Moose700 Je kan geen KPN firmware installeren op een zelfs gekocht Dongle


volgens mij, ik weet het niet 100% zeker, zijn er op dit moment maar 2 dongle's die actief door de box12 worden ondersteunt. dit zijn de Huawei E3372-325 en de Alcatel LinkKey IK41.


Ik gebruik de E3372-325 maar als ik het goed begrijp dan kan dat alleen met aangepaste kpn firmware op de dongel Is het mogelijk om deze firmware te verkrijgen? Of een dongel waar deze op staat. Ik wil graag voor de lange termijn een dienst afnemen bij kpn icm deze dongel maar daar heb ik alleen wat aan als de dongel werkt.


zover ik weet staat er geen aangepaste firmware op die dongle.

welke kleur is het lampje van de dongle als je deze in de Box12 doet??


Wisselt rood af met groen.


hier krijg ik het gewoon werkende met de box12 met software versie V12.C.24.05.08:

 

jij weet zeker dat je een van deze twee dongle's hebt?:

 


De 3372-325 😓....


Geen idee hoe het met de moderne firmware zit maar ik weet uit de oude firmware nog dat de modem pas opdracht geeft aan de dongle om te verbinden met het mobiele netwerk zodra de vaste verbinding wegvalt. Ik kreeg met mijn Huawei dongle destijds echter altijd een blauw knipperend lampje. Tegenwoordig heb ik echter een Fritzbox met dongle als back-up verbinding op de tweede WAN-poort van mijn router.


Helaas nog geen juiste dongel weten te bemachtigen. Na de laatste update geeft het modem overigens aan dat er geen dongel gevonden is. Versie 08.

Is het met een Fritzbox wel mogelijk een ander type dongel aan te sluiten?


De Fritzbox gebruikt geen KPN firmware en is dus niet gebonden aan bepaalde eisen. De Fritzbox zal bij een onderbreking wel langer op de 4G verbinding blijven draaien dan de Box12. Volgens mij gaat de Fritzbox pas na 30 minuten terug over op de vaste verbinding als deze hersteld is.


Reageer