Skip to main content
Antwoord

Hoe zet ik alleen WiFi 5Ghz uit op Experia Box V10?

• December 15, 2024
  • 9 reacties
  • 301 keer bekeken

Ik gebruik alleen 2.4Ghz wifi, wil de straling in huis minimaliseren en dus de 5Ghz uitzetten. Sinds KPN de nieuwe universele Experia interface in gebruik heeft genomen, lijkt dat niet meer mogelijk.

Hoe zet ik 5Ghz uit zonder ook gelijk 2.4Ghz uit te zetten?

Beste antwoord door JanD

Overstappen lijkt mij de beste optie

Dat is de laatste optie ​@gert321 en ​@Richard_vKvA .

Je zou eerst kunnen kijken naar een eigen accesspoint om achter de modem/router van KPN aan te sluiten. 

Dan zet je de wifi bij KPN uit en selecteer je alleen de 2,4-bband bij je eigen AP (AccessPoint)

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

9 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 15, 2024

Beste ​@Richard_vKvA als je nog de ‘oude’ firmware  V1.01.00T04.3Intermediate hebt, kun je binnen je modem eenvoudig de 5.0-band deactiveren.

Bij de nieuwe firmware kun je alleen de wifi in zijn geheel aan- of uitzetten.

• Auteur
  • Topper
  • December 18, 2024

Ik vreesde al dat de nieuwe firmware op dit vlak een stevige achteruitgang is. Is er hoop dat KPN deze mogelijkheid weer gaat bieden of is de enige oplossing om de wifi uit te zetten op de Experia box en er een Access Point aan te koppelen waar ik het wel zelf in de hand heb?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 18, 2024

Beste ​@Richard_vKvA , de wifi kan volledig uitgezet worden op de modem.

• Auteur
  • Topper
  • December 20, 2024

Ik snap dat ik de wifi volledig kan uitzetten maar ik wil alleen de 5Ghz uitzetten en niet de 2.4Ghz.

Is de verwachting dat KPN dit weer mogelijk gaat maken?

• Nieuwkomer
  • January 5, 2025

Ik ben bang van niet Richard. Ik heb hetzelfde probleem, de 5Ghz frustreerd mijn meross home automation units en krijg dat niet meer goed.

KPN is niet een van de vooruitstrevende organisaties als het om internet gaat. 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • January 5, 2025

Dat is de laatste optie ​@gert321 en ​@Richard_vKvA .

Je zou eerst kunnen kijken naar een eigen accesspoint om achter de modem/router van KPN aan te sluiten. 

Dan zet je de wifi bij KPN uit en selecteer je alleen de 2,4-bband bij je eigen AP (AccessPoint)

• Nieuwkomer
  • January 5, 2025

Tja, dus omdat KPN achteruit loopt gaan we als klant omwegen verzinnen om hun tekortkomingen te omzeilen. 
omgekeerde wereld lijkt mij. 

• January 5, 2025

Ik ben bang van niet Richard. Ik heb hetzelfde probleem, de 5Ghz frustreerd mijn meross home automation units en krijg dat niet meer goed.

Heb je Extra WiFi al geprobeerd? Daarmee kun je een 2,4 Ghz netwerk aanmaken waarbij er geen 5 Ghz is met dezelfde naam.

Voor ​@Richard_vKvA geen oplossing. Maar voor jou wellicht wel.

• Auteur
  • Topper
  • January 5, 2025

Ik heb al jaren een TP-Link WPA4220 powerline adapter in gebruik om boven mijn laptop aan de UTP te kunnen hangen. Die WPA4220 kan ook een 2,4Ghz wifi genereren (heb ik nu uit staan). Ga daar maar eens mee experimenteren. Heb nog een 2e WPA4220 voor beneden. Misschien zijn die twee samen genoeg om het huis te dekken met 2,4Ghz en kan ik de wifi van de Experia dan helemaal uitzetten.

Leve de vooruitgang van KPN. Ze maken het zichzelf makkelijker (een uniforme interface) en doen hun klanten tekort. Je zou haast denken dat het een staatsbedrijf is...