Skip to main content
Beantwoord

Hoe zet ik de Wifi van mijn KPN Box 12 geheel uit?

• January 31, 2026
  • 19 reacties
  • 119 keer bekeken

HertogBas
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Omdat ik nu andere wifi versterkers heb (te vaak gedoe met de oude) wil ik nu de wifi op mijn modem uitzetten. Maar wat ik ook doe niks heeft effect.

Ik heb de knop aan de zijkant van het modem ingedrukt. Ik heb het in de interface uitgezet. Ik heb het hele tijdschema zo ingesteld dat wifi altijd uit zou moeten zijn. Specifiek bij gastennetwerk en extra netwerk ook alles uitgezet. Netwerk naam verbergen heb ik ook geprobeerd maar de wifi van het KPN modem blijft zichtbaar en ook het gastennetwerk en extra netwerk.

Zitten deze opties in het modem er voor de sier op of zie ik over het hoofd? Maar de optie wifi uit zet de wifi dus niet uit.

Beste antwoord door HertogBas

Opgelost:

Inmiddels kunnen vinden en logisch en ook weer niet.

Bij het eerder proberen te optimaliseren van het wifi netwerk is blijkbaar op zolder (verstopt achter andere apparatuur) een experia wifiversterker aangesloten gebleven. Dit was de boosdoener. Vervelende was dat deze nergens goed in het netwerk overzicht tevoorschijn kwam en in eerdere  gevallen wel via de software mee ging in wijzingen voor het wifinetwerk maar nu dus niet. Deze nu ook uitgeschakeld en mijn oude wifi is weg(en nu iets rustiger in de ether dus).

De vraag of iets zichtbaar zou blijven met het van stroom halen van het modem bracht mij in deze richting met juiste ingeving.

19 reacties

• January 31, 2026

Als je de stekker uit het stopcontact trekt, zijn de netwerken dan wel weg?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 31, 2026

Hallo ​@HertogBas ,

De clou is dat je één WiFi-punt bekabeld aansluit op jouw modem. 

Dit is de instructie:

Bron:

Wifi in z'n geheel uit- of aanzetten

Wil je geen gebruik maken van de wifi van het modem zelf, omdat je bijvoorbeeld wifipunten van een andere fabrikant gebruikt? Dan kun je met het schuifje de wifi van het modem uitzetten.

Gebruik je Wifipunten van KPN? Dan krijg je vervolgens deze pop-up:

Hier moet je dan de keus maken of je wifi wilt uitzetten alleen op je modem, of ook op alle KPN Wifipunten.

Kiezen voor ‘Alleen dit apparaat’  zorgt ervoor dat je Wifipunten nog wel wifi uitzenden. Een ervan moet dan wel bekabeld worden aangesloten.

Wel is het zo dat ook in dit geval je modem de master blijft van het netwerk. Dus aanpassingen in de wifi-instellingen doe je alsnog op je modem

HertogBas
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 31, 2026

Ik gebruik inderdaad nu wifiversterkers van een andere fabrikant (andere discussie want met mijn huidige wifiversterkers heb ik een hoop gedoe met wegvallende verbindingen e.d. dat ik dat heb opgegeven). 

Deze zijn gewoon aangesloten op het modem en dus wil ik het wifi netwerk hiervan zelf uit hebben.

De interface van het modem geeft ook aan dat de wifi uit is maar de netwerken zijn nog steeds in de lucht

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 31, 2026

Zorg dat er eentje bekabeld is aangesloten op het modem. 

• January 31, 2026

Heb je alle WiFi punten van KPN verwijderd? 

De interface van het modem geeft ook aan dat de wifi uit is maar de netwerken zijn nog steeds in de lucht

Kan je er ook daadwerkelijk verbinding mee maken? 

HertogBas
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 31, 2026

Wat bedoel je met zorg dat er eentje bekabeld aangesloten is op het modem? Ik heb juist al mijn oude KPN wifipunten verwijderd nadat ik in het modem heb aangegeven dat de wifi uit moest (inclusief modem) mijn nieuwe zijn bekabeld aangesloten.

HertogBas
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 31, 2026

Ja alle punten verwijderd maar kan nog steeds verbinding maken met mijn "oude" wifinetwerk.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • January 31, 2026

Wat bedoel je met zorg dat er eentje bekabeld aangesloten is op het modem? Ik heb juist al mijn oude KPN wifipunten verwijderd nadat ik in het modem heb aangegeven dat de wifi uit moest (inclusief modem) mijn nieuwe zijn bekabeld aangesloten.

Sluit anders toch nog één SuperWiFipunt bekabeld aan op jouw modem. Dan zou de WiFi daarna uit moeten staan op jouw modem.  

• January 31, 2026

Ja alle punten verwijderd maar kan nog steeds verbinding maken met mijn "oude" wifinetwerk.

Heb je de eigen accespunten een andere naam gegeven?  Heb je in je apparaten bij de oude naam netwerk vergeten en automatisch verbinden uitgeschakeld. 

Normaal gesproken is uit echt uit. Ik heb zelf nooit de gastwifi en andere opties aangezet en deze zie ik dus niet. Het volledig spanningsloos maken hielp dus niet? 

Het moeten aansluiten van 1 'super'wifi om de wifi volledig uit te schakelen ongaat mij. Als deze punten fysiek zijn afgekoppeld zenden deze niets meer uit en hoort de Box 12 zelfs een foutmelding te geven omdat de master geen slaves meer heeft om aan te sturen.

HertogBas
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 31, 2026
  • Superwifi punten zijn ontkoppeld en volledig uitgeschakeld.
  • Namen wifinetwerken al eens gewijzigd, wachtwoord gewijzigd
  • Wifi gegegevens al eens gerest en dus naar oorspronkelijke naam teruggezet: Resultaat ik had zowel het KPNxxxx wifinaam als mijn gewijzigde naam in de lijst staan inclusief extranetwerken. 
  • Modem naar fabrieksinstellingen terug gezet
  •  

Waar ben ik nu? Oude wifi netwerken nog steeds zichtbaar en kan er mee verbinden zelfs met originele wachtwoord!!(en heb ze ook al meerdere keren vergeten op zowel mobiel als laptop
Wifi netwerk na reset (originele KPNxxx naam is niet meer zichtbaar na wederom uitzetten wifinetwerk.

Ik zie geen enkele logica meer hoe deze netwerken zichtbaar en te verbinden kunnen zijn na al deze instellingen. In de mijnKPN app staat dit wifinetwerk ook niet.

Zichtbare wifinetwerken

• January 31, 2026

Als ik je nu goed begrijp zijn zelfs de weergegeven namen Hutspot en Droadloos niet eens correct althans waarschijnlijk wordt deze informatie opgehaald vanaf een kpn systeem.

Zit jouw Box12 wel op de KPN software of nog de oude niet kpn software?

• January 31, 2026

Zoals ik eerder al schreef: als je de stekker van de KPN Box uit het stopcontact trekt, zijn de netwerken dan wel weg?

• January 31, 2026

Zoals ik eerder al schreef: als je de stekker van de KPN Box uit het stopcontact trekt, zijn de netwerken dan wel weg?

Je zal bedoelen of ze wegblijven als de stekker er weer ingaat. Als deze door de Box12 van de topicstarter worden uitgezonden zullen ze ongetwijfeld verdwijnen als de stekker er uitgaat. Maar het is mij  ook onduidelijk of dat al is gedaan.

HertogBas
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • Antwoord
  • January 31, 2026

Opgelost:

Inmiddels kunnen vinden en logisch en ook weer niet.

Bij het eerder proberen te optimaliseren van het wifi netwerk is blijkbaar op zolder (verstopt achter andere apparatuur) een experia wifiversterker aangesloten gebleven. Dit was de boosdoener. Vervelende was dat deze nergens goed in het netwerk overzicht tevoorschijn kwam en in eerdere  gevallen wel via de software mee ging in wijzingen voor het wifinetwerk maar nu dus niet. Deze nu ook uitgeschakeld en mijn oude wifi is weg(en nu iets rustiger in de ether dus).

De vraag of iets zichtbaar zou blijven met het van stroom halen van het modem bracht mij in deze richting met juiste ingeving.

• January 31, 2026

Het correct weergeven van de EW hangt deels af of deze wel of niet over was naar de KPN software. De netwerk kabel was dus niet uit de ExperiaWifi dan zou deze gewoon zichtbaar moeten zijn in de toplogie.

• January 31, 2026

Bij het eerder proberen te optimaliseren van het wifi netwerk is blijkbaar op zolder (verstopt achter andere apparatuur) een experia wifiversterker aangesloten gebleven.

Dit is dus precies wat ik al dacht. Daar schreef ik al: trek de stekker er eens uit en kijk dan of het netwerk dan wel weg is.

HertogBas
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • January 31, 2026

Het correct weergeven van de EW hangt deels af of deze wel of niet over was naar de KPN software. De netwerk kabel was dus niet uit de ExperiaWifi dan zou deze gewoon zichtbaar moeten zijn in de toplogie.

Dat is inmiddels wel iets wat ik vooral in het wifi gedeelte van KPN gewend was en de KPN apparatuur. "Dit zou gewoon". De apparatuur werkte allemaal best goed maar sinds alles over gaat naar de KPN software is het op papier leuk maar werkte het een na het ander niet fijn meer. En nadat ik laatst om inverklaarbare wijze constant verbroken verbindingen kreeg op apparatuur thuis waardoor mijn dochter bijvoorbeeld ongemerkt de mobiele data er doorheen stookte was ik er klaar mee. En nu gebruik ik het modem nog puur daarvoor en ben ik voor de wifi geheel over. Het is dat ik nu nog geen zin en tijd heb om op dit moment nog meer om te zetten maar anders was ik ook wel naar een eigen modem/router gegaan

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 31, 2026

Hoewel deze discussie ten einde is en je het opgelost zou het wel kunnen dat die experia wifi ook de oorzaak was van je wifi problemen met superwifi punten. Ik kom die dingen steeds vaker tegen met kuren en dat ze gekke dingen doen in een netwerk. Heel vaak werken ze prima, maar vaak genoeg ook niet.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@HertogBas, welkom terug, ik zie dat jullie er al uit zijn. Goed gevonden! Goede tip ook nog van ​@Ik_Combineer mocht je de Superwifi punten toch nog eens willen proberen!