Skip to main content

Ik heb een tijd geleden een eigen router ingezet in plaats van de Experiabox, veel plezier mee gehad maar ik merk nu dat ik die eigenlijk niet meer nodig heb, ik wil dus weer “terug migreren” naar de Experiabox. 

De eerste hobbel was het migreren naar de ip range die de Experiabox alleen maar wil begrijpen (192.168.2.*), dat is inmiddels gelukt.

Ik kwam net alleen tot mijn grote schrik ergens een opmerking tegen over het feit dat de Experiabox maximaal 32 devices een vast IP kan geven… Klopt dat ?? 

En als dat echt zo is, kan ik de DHCP server van de Experiabox dan uitzetten en een externe DHCP server gebruiken ?

Hallo @Marc71_ 

 

De DHCP server van een V10A kan je niet uitzetten lees ik in diverse posts, 1 gebruiker beweerde dat het wel kan maar dat werd verder niet bevestigd door anderen. Of het i.d.d. mogelijk is zou je zelf moeten controleren door in te loggen op de V10A.
Je zou met een V10A ook maar 10 DHCP bindings in kunnen stellen, dus geen 32 of dat moeten ze in een update uitgebreid hebben maar daar vind ik niets over terug.

Wat je b.v. wel kan doen in het DHCP bereik van de V10A verkleinen en je apparaten een echt vast IP adres geven buiten dat DHCP bereik.

 

Er komt trouwens t.z.t. een update voor de V10A waar je meer mogelijkheden hebt, deze zouden dan gelijk moeten worden aan de Box 12, maar dat kan best nog een hele tijd duren, zie dit topic over de update van de Box 12:

 


Pfew…. Als dat echt zo is….

 

dan zou ik natuurlijk de switch in mijn meterkast kunnen vervangen door een manager variant en die gebruiken om dhcp verkeer van en naar de experiabox te blokkeren…. Dan kan mijn dhcp server in mijn eigen netwerk zonder problemen blijven draaien…


Wat doet u moeilijk. Waarom blijft u niet gewoon uw eigen router gebruiken? 


Wat voor een apparaten moeten bij jou een vast IP adres krijgen?


dan zou ik natuurlijk de switch in mijn meterkast kunnen vervangen door een manager variant en die gebruiken om dhcp verkeer van en naar de experiabox te blokkeren…. 

Zoiets bestaat helemaal niet. Misschien bij hele dure professionele switchen. Maar niet bij normale consumenten apparatuur. 


Natuurlijk wel… een tplink van 100 euro kan dat al… een acl om dhcp te blokkeren en doe dan met port binding alleen verplichten op de poort waar de experiabox aan hangt…


@Nick83 dat is een goede vraag. Mijn huidige router (mikrotik) doet precies wat ik wil maar de inrichting is complex, als het apparaat faalt en ik moet het vervangen voor een nieuwer type en ik kan mijn backup niet eenvoudig restoren dan ben ik wel even aan het puzzelen. Dat vond ik vroeger leuk maar een mens veranderd en ik wil nu graag dat het “gewoon werkt” maar verder zo min mogelijk opgeven aan functionaliteit, dat lijkt op deze manier aardig te lukken.


@wjb ik maak vrij uitgebreid gebruik van thuisautomatisering en daarbij is het erg prwttig als apparaten een voorspelbaar en gelijk ip adres hebben, voor een hele zwik zou het in principe niet perse noodzakelijk zijn, maar vind ik het gewoon prettig.

 

Voor een andere set devices is het wel noodzakelijk, en daarmee vind ik het onprettig om een “limiet” te hebben aan het aantal…


...voor een hele zwik zou het in principe niet perse noodzakelijk zijn, maar vind ik het gewoon prettig.

 

Voor een andere set devices is het wel noodzakelijk, en daarmee vind ik het onprettig om een “limiet” te hebben aan het aantal…

Blijft het aantal onder de 32 als je alleen de noodzakelijke apparaten voorziet van een vast IP adres?


@wjb ik denk dat ik dat zou kunnen halen, dan moet ik mijn inrichting iets anders maken, maar dat is zeker een optie.

Stel dat het er tien zouden zijn dan vind ik dat vrij onoverkomelijk… dan zou ik moeten gaan werken met een kleinere dhcp range en vast ingestelde ip adressen op apparaten, maar via dhcp is veel flexibeler…

Ik vind mijn idee om dhcp te blokkeren ook nog niet slecht… dan kan mijn huidige dhcp server gewoon blijven draaien…


Ik vind mijn idee om dhcp te blokkeren ook nog niet slecht… dan kan mijn huidige dhcp server gewoon blijven draaien…

Lijkt me dat het er alleen maar ingewikkelder van word. Of heeft u nu ook al die aparte dhcp server buiten de mikrotik om?


... als het apparaat faalt en ik moet het vervangen voor een nieuwer type en ik kan mijn backup niet eenvoudig restoren dan ben ik wel even aan het puzzelen. 

Ik gebruik pfsense. Dat kan ook gewoon op een normale pc draaien. Ik heb ook een pc klaar staan als reserve.

Wat betreft thuisautomatisering zorg ik dat ik lampen en dergelijke ook gewoon met de licht knop kan bedienen.

Ik maak zoveel mogelijk gebruik van zwave en zigbee. Die apparatuur heeft dan dus niet allemaal apart een ip adres waardoor je 10-tallen ip adressen krijgt. Alleen de controller heeft een ip-adres.


Stel dat het er tien zouden zijn dan vind ik dat vrij onoverkomelijk… dan zou ik moeten gaan werken met een kleinere dhcp range en vast ingestelde ip adressen op apparaten, maar via dhcp is veel flexibeler…

Het vast instellen van een IP adres op het apparaat zelf zou ik nooit doen, gebruik altijd DHCP biindings.

De reden waarom ik het vroeg is omdat KPN aangegeven heeft met de nieuwe firmware voor de Experia/KPN boxen de functionaliteit van de verschillende Experia/KPN boxen gelijk te zullen trekken en dat er geen functionaliteit verloren zal gaan. Dat betekent dat het maximum aantal DHCP bindings dus omhoog zal gaan immers op de V12 is er geen limiet van 32 DHCP bindings.


@Nick83 yep, draai nu ook al een externe dhcp server, mijn pihole doet dat voor me… dus als ik die gewoon kan blijven gebruiken is een kleinere change..


@wjb als ik een “unlimited” aantal statics kan instellen ga ik de functionaliteit van de experiabox gebruiken, tot die tijd gebruik ik dan mijn eigen dhcp server. Enige nadeel is dan dat ik een andere netwerk switch moet gaan gebruiken om de dhcp van de experia tijdelijk te blokkeren, maar dat is niet zo’n groot probleem.


Ik vraag me af waarom er überhaupt een maximum is wat betreft ip bindings. Het lijkt me dat meer ip bindings nagenoeg geen extra geheugen en processor capaciteit vraagt.


Stel dat het er tien zouden zijn dan vind ik dat vrij onoverkomelijk… dan zou ik moeten gaan werken met een kleinere dhcp range en vast ingestelde ip adressen op apparaten, maar via dhcp is veel flexibeler…

Het vast instellen van een IP adres op het apparaat zelf zou ik nooit doen, gebruik altijd DHCP biindings.

 

Vast IP instellen op je apparaten is het handigst. Als je dan een andere router krijgt / koopt / whatever hoef je niet alles op nieuw in te stellen.


Vast IP instellen op je apparaten is het handigst. Als je dan een andere router krijgt / koopt / whatever hoef je niet alles op nieuw in te stellen.

En als je overstapt naar een andere provider waarbij je het subnet niet aan kunt passen dan heb je de poppetjes aan het dansen.

En als het een mobiel apparaat is dat ook elders gebruikt wordt dan is het natuurlijk helemaal uit den boze dat je een vast IP adres op het apparaat zelf instelt.

En waarom zou je een excelletje bij gaan houden om te zien welke IP adressen je al in gebruik hebt terwijl de DHCP server dat prima voor je kan regelen.

 

Nee, ik zal nooit een apparaat voorzien van een vast IP adres dat op het apparaat zelf ingesteld is.


@wjb  helemaal eens… statics zijn veel handiger dan lokaal ingesteld.


Met alleen een EB of Box 12 zou ik liever vaste IP adressen gebruiken dan DHCP bindings zolang er geen backup mogelijkheid is anders kan je na elke update/reset alles opnieuw instellen.

Maar als je het via een eigen DHCP server kan regelen is dat nog beter.


Met alleen een EB of Box 12 zou ik liever vaste IP adressen gebruiken dan DHCP bindings zolang er geen backup mogelijkheid is anders kan je na elke update/reset alles opnieuw instellen.

Dat de V12, net als alle Experia Boxen, geen mogelijkheid heeft om een backup te maken is inderdaad een behoorlijke tekortkoming. Ik hoop dat deze functionaliteit in de nieuwe firmware wel beschikbaar zal komen.


Inderdaad zeg…. Een backup is toch wel minimaal.. ik ben overtuigd… nieuwe switch erin, dhcp blokkeren..

 

dank voor de input allemaal !


Nou….. dat hele verhaal was een enorme slok op een borrel eenvoudiger dan het leek…

 

ik heb de boel net omgezet en je kunt de dhcp server van de experiabox v10a keurig uitzetten…

 

duss… issue opgelost en klaar !


Met een borrel erbij is alles eenvoudiger. Vooral als je een flinke slok neemt 😉


Bedankt voor de terugkoppeling.

Die ene gebruiker had dus toch gelijk dat de DHCP server is uit te zetten op de V10A.