Skip to main content
Antwoord

Hoge ping 100ms bij download. Bufferbloat?

• September 24, 2025
  • 4 reacties
  • 51 keer bekeken

Hoi,

Sinds een maand ervaar ik lag bij het gamen. Modem gereset. Speedtest.net gedaan en op alle apparaten, ook bekabeld direct op modem als enige apparaat, ongeveer zelfde uitslag: idle ping ± 8 (goed), download ping ±100 (niet goed), upload ping ±8 (ook goed). Is hier een oplossing voor? Is het bufferbloat?  

Wat is hier aan de hand?

Beste antwoord door Erwin van KPN

Hoi Erwin,

Die download ping van 76 is waardoor ik denk dat ik degene ben die een game trager maakt. Speel OpenRA vaak met dezelfde vrienden, allemaal uit de buurt. Als zij dezelfde speedtest doen, is bij hen ook de download ping laag.

Wat betekent die 76ms anders?

Heb vandaag mijn modem omgeruild bij een KPN winkel nadat ik telefonisch ben geholpen. Dit heeft niet geholpen. Bekabeld direct aan modem nog steeds:

Groet,

Joris

Ja, dat verbaast me niks. Want je verbinding lijkt verder prima in orde.

Als je het ip adres van de server weet waarop je speelt moet je die pingen en kijken of daar de lag vandaan komt. Ik weet nog steeds niet wat je speelt maar vaak heeft een populaire game een actief forum of discourd.  Vraag daar eens na of er issues met de server zijn. 

4 reacties

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • September 26, 2025

Hoi ​@joris121212 . Welkom hier.

Aan de hand van het screenshot wat je laat zien, is er helemaal niks aan de hand en heb je een ideale ping voor gamen (3)

Wat voor game speel je? Op wat voor hardware speel je? (console/pc)  En heb je de server zelf ook gepingd? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 26, 2025

Hoi Erwin,

Die download ping van 76 is waardoor ik denk dat ik degene ben die een game trager maakt. Speel OpenRA vaak met dezelfde vrienden, allemaal uit de buurt. Als zij dezelfde speedtest doen, is bij hen ook de download ping laag.

Heb vandaag mijn modem omgeruild bij een KPN winkel nadat ik telefonisch ben geholpen. Dit heeft niet geholpen. Bekabeld direct aan modem nog steeds:

Groet,

Joris

• September 26, 2025

Tijdens het downloaden is de ping altijd hoger. Dat is normaal. Het is niet relevant voor gamen. Want tijdens het gamen trek je niet de hele verbinding vol wat tijdens een speedtest gebeurt.

Erwin van KPN
Moderator
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 30, 2025

Hoi Erwin,

Groet,

Joris

Ja, dat verbaast me niks. Want je verbinding lijkt verder prima in orde.

Als je het ip adres van de server weet waarop je speelt moet je die pingen en kijken of daar de lag vandaan komt. Ik weet nog steeds niet wat je speelt maar vaak heeft een populaire game een actief forum of discourd.  Vraag daar eens na of er issues met de server zijn.