Skip to main content

Sinds kort glasvezel van KPN. Het modem heeft maar ruimte voor 4 kabels. Veel te weinig als je in elke kamer glasvezel aansluitpunten hebt. KPN gebeld en gevraagd om advies: welke switch te kopen en waar op te letten. De aardige meneer gaf aan dat zij hier geen support op geven. Dat is iets om verder zelf uit te zoeken. Hij gaf ook wel aan dat het huidige modem wel te weinig aansluitmogelijkheden heeft....

Welke switch kan ik kopen? Geen 5-poorts, want dat is te weinig, want ook de zonnepanelen (jawel!) hebben een poort nodig voor monitoring. Het exemplaar in de KPN webshop heeft zeer veel mogelijkheden, maar is voor vooral voor zakelijk gebruik.

Welke dan wel? Ik hoor het graag van een kenner.

Hoi @AlettaMadonna ,

Ik zou voor eentje met IGMP snooping gaan, Is een 8-poorts voldoende?Dan zou ik voor deze gaan: https://www.coolblue.nl/product/764695/netgear-gs108e.html?cmt=c_a%2Ccid_8863680718%2Caid_92268303314%2Ctid_pla-331737192663%2Cgn_g%2Cd_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&gclid=CjwKCAiA9tyQBhAIEiwA6tdCrJrvZn-vFwxzxRjUuVl8S6CvWIR3OHZZhjNdFTrWVpAB2DLn07rHfxoC-coQAvD_BwE

Misschien hebben @Joep1965 of @wjb nog verdere tips


Hoi @martijn197108 , dank je wel. Hier kan ik wat. En inderdaad. Ik had reeds begrepen dat IGM snooping 'aan’ moet kunnen staan en dat THCP uitgezet moet kunnen worden…..

Met vriendelijke groet, Letty


Goedenavond,

Ik ben enigzins een leek wat betreft netwerk switches etc. Nou wil ik graag weten of een netwerk switch de inkomende snelheid verdeelt over de aangesloten ethernetkabels. Dus als voorbeeld: stel ik heb een 1GB die van de router naar de switch gaat met een ethernetkabel en ik heb twee ethernetkabels in poorten op de switch zitten. Gaat er door deze twee ethernetkabels dan door beiden 500mb of door beiden 1GB?

De situatie die ik wil is router -> switch -> 2 verschillende access points.

Alvast bedankt,
Fijne avond!


Nooit door beide 1GB uiteraard want dat is de snelheid die binnenkomt op het modem. Theoretisch zal het evenredig verdeeld worden maar die situatie bestaat m.i. niet. Want tegen welk probleem denk u aan te lopen?


Het is een enigzins gecompileerde situatie om uit te leggen, maar het gaat in het kort over een probleem met hoe internet is geregeld door de verhuurder in het gebouw waar ik woon. Het is hier centraal geregeld met acces points en ik zit precies met mijn woning in een dode hoek. Ze willen eigenlijk niet echt meewerken en oplossingen bedenken dus probeer ik dit zelf. Ik dacht eventueel een idee te hebben door een switch te plaatsen voor het access point op mijn verdieping en dan hier de access point die er al is op aan te sluiten en een ethernetkabel van ~10-15 meter naar mijn appartement door aan te verbinden. En dan in mijn appartement nog een access point aan deze kabel te verbinden. Ik weet niet of het heel duidelijk is, maar dit is ongeveer de situatie. 


Ik zeg DOEN!! Prima oplossing hoor. Gebruik deze Switch dan kan het niet mis gaan. 


Dan ga ik duimen dat de verhuurder hiermee akkoord gaat! Zelf zat ik wel te kijken naar deze switch TP-Link TL-SG1005P. Het access point heeft natuurlijk ook stroom nodig en er is geen stopcontact dichtbij, dus vandaar dat ik via Coolblue bij deze uit ben gekomen met PoE+. Zou de klus ook moeten klaren lijkt me? 


Als je een tv ontvanger gaat gebruiken dan moet de switch Igmp snooping ondersteunen.  Iets om goed op te letten. 


Nooit door beide 1GB uiteraard want dat is de snelheid die binnenkomt op het modem. Theoretisch zal het evenredig verdeeld worden maar die situatie bestaat m.i. niet. Want tegen welk probleem denk u aan te lopen?

Euhm... als er meerdere apparaten aangesloten zijn die allemaal gelijktijdig aan het downloaden zijn, dan word de snelheid gedeeld. Als de andere apparaten op dat moment even niks doen, dan heb je gewoon volledig 1GB 😊


Het is een enigzins gecompileerde situatie om uit te leggen, maar het gaat in het kort over een probleem met hoe internet is geregeld door de verhuurder in het gebouw waar ik woon. Het is hier centraal geregeld met acces points en ik zit precies met mijn woning in een dode hoek.

Als u een kabel naar uw woning kunt trekken, dan denk ik dat u het beste een WiFi router aan kunt schaffen. Dan kunnen namelijk de andere bewoners niet bij uw apparaten. Dat is dus vanuit veiligheidsoverwegingen beter.

Je krijgt dan wel dubbel nat. Bij bepaalde games kan dat problemen opleveren. En bij een bepaalde type vpn verbinding. 

Tv ontvangers van KPN werken ook niet achter een 2de router.