Skip to main content

Bij mij is een laadpaal geplaatst die voor dataverkeer verbonden is met de experiabox. Hij krijgt daar een ipadres en wisselt geen data uit. Daarvoor moet een poort worden opengezet. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dat doen moet?

@Bas Delleman welke Experiabox heb je. Met behulp van deze link kom je bij de kennisbank van KPN mbt de diverse modems. Per modem wordt er ook beschreven hoe je portforwardings moet instellen. 


Het gaat om de experiabox V10 en een laadpal van Aflen


@Bas Delleman

met behulp van deze link van KPN kan je de portforwarding instellen op je V10.

 


Hallo @Bas Delleman 

 

Welke poort zou er dan opengezet moeten worden op het modem?

Ik betwijfel dat het nodig is, meestal gaat het om zogenaamde outbound poorten (van je eigen netwerk naar internet) en die staan allemaal al open.


@Bas Delleman overigens doet de installateur van de laadpaal niet al dit soort dingen. Ik had dit wel verwacht. 


Ik kom wat klem te zitten tussen KPN en de installateur, die naar elkaar verwijzen. Een ding is zeker, het werkt niet zoals het moet. Ik zie dat de laadpaal en ip-adres krijgt en bij de leverancier volgt een bericht dat er geen verbinding is met het internet. Zij geven aan dat dit een instelling is in de experiabox en dat dit alleen bij KPN en de experiabox tot problemen leidt.


@Bas Delleman dan weet de installateur vast wel welke poort er open gezet moet worden. 


Zij hebben het over poort 443

 


Die poort staat al open naar buiten toe, anders zou jij niet eens op dit forum of elke andere https website kunnen browsen.

En een laadpaal vanaf internet bereikbaar maken via die poort is vragen om problemen en zou ook nooit een vereiste moeten zijn.


Wellicht gaat het niet om die poort, ik heb er geen verstand van. Feit is dat er geen dataverkeer plaatsvindt en dat wil iki graag verholpen hebben.


@Bas Delleman ik kom op dit forum nog het volgende bericht tegen. Hier moest de V10 Experiabox eventjes uit gezet worden en daarna weer aan waarna het wel werkte. 
 

Portforwarding Forum


Dat hebben we gedaan en heeft helaas geen oplossing gebracht


@Bas Delleman nog iets gevonden op het forum van KPN en in dit topic was uiteindelijk de oplossing een ander modem. Bel desnoods met de klantenservice van KPN op 0800-0402 (gratis) en leg je probleem voor en vraag om een ander modem (geen V10 dus). Misschien lukt het. 
 

KPN forum


Ik leid na snel scrollen uit de berichten af dat je een vast op moet toekennen. Klopt dat?


Op = ip-addres


@Bas Delleman daar heb ik te weinig kaas van gegeten, maar wellicht dat @wjb je verder kan helpen. 


Ik denk niet dat er een port-forwarding voor die laadpaal gemaakt hoeft te worden. Heeft die installateur gezegd waarom dat nodig zou zijn?


Het probleem is dat de paal wel een ip adres krijgt van de experiabox maar bij de datauitwisseling met de leverancier geeft hij daar bericht dat hij a.g.v. problemen met poort 443 geen verbinding maakt met internet. Zij hebben al vaker bij installatie dit probleem gehad en wisten niet welke instelling aangepast moest worden. Gaven aan dat het te maken had met poort 443. Als die gesloten blijft komt het dataverkeer niet tot stand.


Het probleem is dat de paal wel een ip adres krijgt van de experiabox maar bij de datauitwisseling met de leverancier geeft hij daar bericht dat hij a.g.v. problemen met poort 443 geen verbinding maakt met internet. Zij hebben al vaker bij installatie dit probleem gehad en wisten niet welke instelling aangepast moest worden. Gaven aan dat het te maken had met poort 443. Als die gesloten blijft komt het dataverkeer niet tot stand.

Voor uitgaande verbindingen hoeven nooit port-forwardings gemaakt te worden, alle uitgaande poorten staan sowieso al open. Elke https site die je bezoekt loopt over TCP poort 443.

Je moet de oorzaak van het probleem dus echt elders zoeken.


Op m'n werk hebben we sinds kort ook een laadpaal.

Deze wilde wij ook verbonden hebben met de wifi zodat je alle gegevens uit de portal kan halen.
Never nooit niet dat dat ding verbinding ging maken met de wifi.
Pakte ik de hotspot van mijn telefoon.
Geen probleem, Verbinding.

Uiteindelijk was het probleem de WPA beveiliging van de wifi.
Om dit te testen had ik een 2e open netwerk gemaakt.
En ja hoor maakt in 1x verbinding.


Ben je hier inmiddels verder mee gekomen @Bas Delleman?


Nee ik heb nog geen passend antwoord, helaas


Balen zeg 😐 Wat gebeurt er bij jou als je dit trucje probeert?

Op m'n werk hebben we sinds kort ook een laadpaal.

Deze wilde wij ook verbonden hebben met de wifi zodat je alle gegevens uit de portal kan halen.
Never nooit niet dat dat ding verbinding ging maken met de wifi.
Pakte ik de hotspot van mijn telefoon.
Geen probleem, Verbinding.

Uiteindelijk was het probleem de WPA beveiliging van de wifi.
Om dit te testen had ik een 2e open netwerk gemaakt.
En ja hoor maakt in 1x verbinding.

Gaat het dan wel goed?


Dit trucje gaat mij niet helpen omdat ik geen wifi probleem heb, maar een bekabeld probleem.
Inmiddels heb ik opnieuw contact gehad met de leverancier en die verteld dat volgens zijn gegevens de paal nu zou moeten werken. Ik kan dat over twee weken zelf uittesten, omdat vanaf dat moment de auto geleverd is die er gebruik van gaat maken.

Dank voor je support.


Ok dat klinkt toch wel positief! Als de leverancier ziet dat hij nu werkt, zal over 2 weken vast blijken dat dit ook echt zo is 😊