Skip to main content

Zoekende voor een modem alternatief voor de Experiabox 10v, zonder wifi (RF) transmitter.
Voor kabel internet, vaste telefonie, en 2 interactieve tv. Aanbod op de markt is nihil. 

Looking for a modem alternative to the Experiabox 10v, without wifi (RF) transmitter. 

For cable, landline telephone, and 2 interactive television sets. Choices on the market are almost nonexistant.

Motorola MB7621 (a standard cable modem with no Wi-Fi functionality).

DOCSIS Cable Modems (non-Wi-Fi versions)

ARRIS SURFboard SB6183 (no Wi-Fi or RF transmitter)

Nokia G-010G-P (fiber optic modem without Wi-Fi)

Modems (no-wifi). 

@RalfSchooneveld  Gelukkig is er vrije modemkeuze, en elke provider in Nederland moet hieraan meewerken. Ook KPN, en zo hebben ze een website opgezet met alle technische eisen waaraan een modem moet voldoen voor welke doeleinden.

Als die Lancom een WAN-poort heeft dan zou die voor internet in principe gewoon moeten werken. IPTV is hetgeen wat lastig is. Er zijn echter zeker wel producten op de markt. De Edgerouter is hier een voorbeeld van, ook de Unifi-serie is hiervoor geschikt. @wjb gebruikt een Edgerouter thuis en kan je vast meer vertellen hierover. Voordeel van zowel Edgerouter als Unifi is dat wifi wel mogelijk is maar dat dit echt losse access points zijn, als je die niet in huis haalt heb je ook geen RF-transmitters in het netwerk.

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ieder van deze routers een kristaloscillator heeft, dat is namelijk een belangrijk component voor timing welke nodig is om een netwerk überhaupt te kunnen laten werken, zonder contact met een NTP-server zal zo'n oscillator werken als back-up als de verbinding niet aanwezig is.

Wat gezondheids klachten betreft midden in onze woonplaats staat een Stedin onderstation. Een stroomverdeler, de hoogspanningslijnen gaan daar behoorlijk laag over de woningen en daar hebben de bewoners opvallend meer migraine en slaap problemen. 

Er is nu begonnen alle leidingen ondergronds te brengen.

Dit probleem herken ik inderdaad. Zelf heb ik hier gelukkig geen last van maar de elektromagnetische velden die opgewekt worden bij midden- en hoogspanningslijnen zijn niet mild. Daarom zijn hier ook strenge eisen aan verbonden, helaas zijn deze niet voor iedereen voldoende.

Dus laten we dit vooral serieus nemen, want ik lees hier een paar opmerkingen waarvan de poster beter had moeten nadenken voor er op de verstuur knop werdt gedrukt.

Serieus nemen doe ik dit sowieso, ik werk dagelijks bij elektromagnetische velden die een flink stuk krachtiger zijn dan een wifi-signaal in huis en daar hebben we ook veiligheidsmaatregelen die we moeten nemen in bepaalde situaties. Ter vergelijking: de wifi thuis zit op ofwel 100mW(2,4Ghz) of 200mW (5Ghz), de antennes waar ik mee werk bij mobiele opstelpunten zitten op een veel groter vermogen in de honderden watts.

In het onderstaande topic vind je een aantal routers van Ubiquiti die geen wifi module hebben.

Ik heb een EdgeRouter 4 maar als ik nu een nieuwe router zou aanschaffen dan zou ik denk ik kiezen voor een Unifi Cloud Gateway Max of Unify Cloud Gateway Ultra.

Als je geen glasvezelaansluiting hebt maar een VDSL aansluiting dan kan je daar een Zyxel VMG4005-B50A als modem voor plaatsen.

Als die Lancom een WAN-poort heeft dan zou die voor internet in principe gewoon moeten werken. IPTV is hetgeen wat lastig is. Er zijn echter zeker wel producten op de markt. De Edgerouter is hier een voorbeeld van, ook de Unifi-serie is hiervoor geschikt. @wjb gebruikt een Edgerouter thuis en kan je vast meer vertellen hierover. Voordeel van zowel Edgerouter als Unifi is dat wifi wel mogelijk is maar dat dit echt losse access points zijn, als je die niet in huis haalt heb je ook geen RF-transmitters in het netwerk.

Ik ga er eigenlijk wel vanuit dat ieder van deze routers een kristaloscillator heeft, dat is namelijk een belangrijk component voor timing welke nodig is om een netwerk überhaupt te kunnen laten werken, zonder contact met een NTP-server zal zo'n oscillator werken als back-up als de verbinding niet aanwezig is.

Niet per mail bereikbaar. Via hen forum ben ik nog steeds niet uit waar een vraag te plaatsen. 

@RalfSchooneveld, Wat zou je van Ubiquiti willen horen want die antwoorden kan ik je ook vast wel geven.

Heb je overigens mijn vorige bericht ook gezien?

Ik gok omtrent de kristaloscillator en ik ben er vrij zeker van dat deze erin zit. Als ik Google op ‘Edgerouter internals’ zie ik 'm ook duidelijk zitten op ieder plaatje. 

In het 9nderstaande topic zie vind je een aantal routers van Ubiquiti die geen wifi module hebben.

Ik heb een EdgeRouter 4 maar als ik nu een nieuwe router zou aanschaffen dan zou ik denk ik kiezen voor een Unifi Cloud Gateway Max of Unify Cloud Gateway Ultra.

Als je geen glasvezelaansluiting hebt maar een VDSL aansluiting dan kan je daar een Zyxel VMG4005-B50A als modem voor plaatsen.

In weze heb ik een tweede Experiabox v10 H369A nodig:

‘’Another method is to open the modem, and instead, the antenna is switched to the terminator ( a 50 ohms resistor instead of an antenna).’’
Dit zou theoretisch het makkelijkst zijn als korte termijn oplossing. Tot zover nog geen reactie van KPN. Ik wacht ook nog op antwoord van ZTE. KPN zou zelfs nog kunnen overwegen om dit als oplossing te bieden voor mijn soort gevallen. 

@RalfSchooneveld, Wat zou je van Ubiquiti willen horen want die antwoorden kan ik je ook vast wel geven.

Heb je overigens mijn vorige bericht ook gezien?

Ik heb graag verificatie van hen na het geven van de details van mijn situatie. 

Ja, ik lees alles. Maar ik ben geen network engineer. En veel oplossingen die hier geven wordt, blijken achteraf (waarschijnlijk) niet compatible te zijn met KPN. Op sommige posts reageer ik niet, want ik heb maar x aantal uren in de dag. 

Met alle respect @RalfSchooneveld maar er bestaan al legio routers zonder wifi. Ik gebruik er zelf ook al sinds jaar en dag één op mijn KPN aansluiting.

Zie mijn eerdere berichten.

Ik snap oprecht niet wat het probleem nu is.

@RalfSchooneveld Daarom heb ik net een linkje gegeven waar de specificaties staan waaraan een modem moet voldoen om op het KPN-netwerk te kunnen komen.

@RalfSchooneveld Daarom heb ik net een linkje gegeven waar de specificaties staan waaraan een modem moet voldoen om op het KPN-netwerk te kunnen komen.

Dat is al snel veel te technisch en te summier.

Ik hoop dat @RalfSchooneveld begrijpt dat die Ubiquiti routers prima functioneren op een KPN aansluiting. Er komt alleen wel iets meer bij kijken om zo'n router goed te configureren.

Dat is al snel veel te technisch en te summier.

Ik hoop dat @RalfSchooneveld begrijpt dat die Ubiquiti routers prima functioneren op een KPN aansluiting. Er komt alleen wel iets meer bij kijken om zo'n router goed te configureren.

Bij onze experiabox v10 zit een WAN voor fiber optics, telefoon out voor vaste telefoon lijn, 4x ethernet voor kabel internet en 2 tv’s van KPN. U mag mij uitleggen welke adapters ik hiervoor nodig heb. 
Maar ook al heeft u daar antwoord op. Ben ik nog steeds van mening dat het wellicht makkelijker kan door een modem te bouwen als de experiabox v10, maar dan zonder rf antenne. Vandaag is de eerste keer dat ik u hier zie posten, dat of uw oudere posts worden verwijderd. 

Deze zyxel is eerder gepost, inderdaad. Maar tot zover nog geen antwoord hoe ik dat werkend krijg met de nodige adapters. Dat of deze is volledig niet bruikbaar. Ook gezien het feit dat in Utrecht sinds 1 Oct DSL (koper) is afgesloten. 
Mijne is nog even aangezet tot 25 Oct tot de KPN superman (monteur) langskomt. 

Je hebt dus blijkbaar een glasvezelaansluiting. Dan heb je die Zyxel dus niet nodig.

Als je kiest voor een EdgeRouter 4 dan heb je daarnaast een switch nodig met vijf LAN poorten die IGMP snooping ondersteunt zoals bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2.

En om de vaste telefoon aan te kunnen sluiten zal je een VoIP ATA moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld de Grandstream HT801.

Je hebt dus blijkbaar een glasvezelaansluiting. Dan heb je die Zyxel dus niet nodig.

Als je kiest voor een EdgeRouter 4 dan heb je daarnaast een switch nodig met vijf LAN poorten die IGMP snooping ondersteunt zoals bijvoorbeeld een Netgear GS105Ev2.

En om de vaste telefoon aan te kunnen sluiten zal je een VoIP ATA moeten gebruiken zoals bijvoorbeeld de Grandstream HT801.

Ok, genoteerd. Ik ga mij erin verdiepen. Dank u. 
Nee, fiber optics zou gisteren hier in huis aangesloten worden ,maar ik heb vernomen dat kpn niet langs geweest zijn. Maar goed, zo lang we niet afgesloten zijn van koper vinding wij het best. 

Zou ik de WAN kabel (die in de huidige modem gaat vanuit de fiber network termination point ) kunnen splitten? Dit zodat ik dit alles kan testen zonder alles los te koppelen voor de andere gebruikers hier? 

RalfSchooneveld schreef:

Zou ik de WAN kabel (die in de huidige modem gaat vanuit de fiber network termination point ) kunnen splitten? Dit zodat ik dit alles kan testen zonder alles los te koppelen voor de andere gebruikers hier? 

Dat gaat niet, er kan maar één router een pppoe verbinding opzetten.

RalfSchooneveld schreef:

Dat gaat niet, er kan maar één router een pppoe verbinding opzetten.

Ok duidelijk. 

Deze Edgerouter 4. Waar gaat de WAN kabel precies in? 
Console, of, 1G SFP port?

Verder neem ik aan dat de eth0 t/m eth2 gebruikt wordt voor tv, kabel internet, en telefoon (via de grandstream). 

Stel ik heb deze 3 units en koppel ze aan elkaar, in hoe verre is het plug-and-play? Ik herinner mij dat iemand iets aanhaalde dat er nog iets van configureren bij komt. Of misschien was dat omtrent de zyxel. 

Plug 'n Play is het niet zoals wjb ook al eerder aangaf. Instructies staan in dit topic: 

Plug 'n Play is het niet zoals wjb ook al eerder aangaf. Instructies staan in dit topic: 

Stel ik kom er niet uit. Zijn dan de 75 euro kpn monteur kosten van toepassing? Of doet KPN niet producten van derden (andere hardware)? 

Een KPN monteur kan je hier niet mee helpen omdat KPN geen service verleent op apparatuur die niet van hen is. Nou kan het natuurlijk altijd zo zijn dat een KPN-monteur wél weet hoe het allemaal zit en je er graag mee helpt maar die garantie heb je niet als je er een ‘besteld’. Omdat de planning geheel automatisch gaat kun je ook niet zo'n verzoek indienen.

Ik weet dat er in mijn oude monteursteam iemand zat die dit soort dingen kon dromen, ik was ook wel handig met eigen apparatuur en zo waren er nog een paar. Nadeel is alleen: er is zo enorm veel verschil in de beschikbare hardware dat het als monteur onmogelijk is om alles te kennen.

Een KPN monteur kan je hier niet mee helpen omdat KPN geen service verleent op apparatuur die niet van hen is. Nou kan het natuurlijk altijd zo zijn dat een KPN-monteur wél weet hoe het allemaal zit en je er graag mee helpt maar die garantie heb je niet als je er een ‘besteld’. Omdat de planning geheel automatisch gaat kun je ook niet zo'n verzoek indienen.

Ik weet dat er in mijn oude monteursteam iemand zat die dit soort dingen kon dromen, ik was ook wel handig met eigen apparatuur en zo waren er nog een paar. Nadeel is alleen: er is zo enorm veel verschil in de beschikbare hardware dat het als monteur onmogelijk is om alles te kennen.

Ok, duidelijk. 

Hier is mijn issue. Ik moet de edgerouter aansluiten om te configureren. Maar zonder de experiabox kan ik hier geen vragen stellen als ik iets niets snap (topic van wjb). 

https://community.kpn.com/thuisnetwerk%2D72/gebruik%2Deen%2Deigen%2Drouter%2Di%2Dp%2Dv%2Dde%2Dexperia%2Dbox%2D458609

Nu lees ik dit:

Is het mogelijk om eerst de edgerouter aan te sluiten, en daarna de experiabox (tijdelijk) om het ‘’plug-and-play’’ te maken voor het configureren voordat ik de experiabox eruit haal en definitief niet meer gebruik? 

Zo niet, is er een youtube video ergens voor het edgerouter4 te configureren voor KPN abonnement? 

Zonder landline kan ik ook niemand bellen. Dus dat wordt dan ook lachen. 

Als het niet werkt kan je de Edgerouter loskoppelen en de Experiabox terug aansluiten. Het handigste lijkt mij dan ook om eerst te zorgen dat de Edgerouter volledig functioneert om vervolgens pas de Grandstream te configureren, hiervoor moet je ook een servicetool doorlopen, op het moment dat je de servicetool doorloopt komt telefonie naar mijn weten ook niet automatisch meer op in de Experiabox omdat deze de nieuwe gegevens niet kent. Dit kan wel door de klantenservice gereset worden maar das natuurlijk niet handig als je dan niet kan bellen. Eerst de Edgerouter functioneel krijgen is dan beter.

Je kan op ieder moment de Experiabox terug aansluiten, internet en tv gaan het dan ook automatisch weer doen. Het modem meldt zich namelijk wel aan op het netwerk maar er vindt geen authenticatie plaats zoals bijvoorbeeld bij Ziggo-modems omdat hun netwerkstructuur anders in elkaar zit.

Edgerouter4. 
Is daarvoor een youtube video ergens voor het instellen voor KPN? 

Ik heb een video gevonden voor MAC, maar dat maakt het er niet makkelijker op. 
Video mag ik niet linken hier, en op de orginele wjb topic mag ik ook niet posten met reply voor vragen. 

Edgerouter4. 

Video mag ik niet linken hier, en op de orginele wjb topic mag ik ook niet posten met reply voor vragen. 

Waarom mag jij in dat topic niet posten?

Heb je televisie van KPN dan kan je eenvoudig één van de configuratiescripts die in dat topic vermeld staan downloaden en installeren.

Wat lukt er niet?

Edgerouter4. 

Waarom mag jij in dat topic niet posten?

Heb je televisie van KPN dan kan je eenvoudig één van de configuratiescripts die in dat topic vermeld staan downloaden en installeren.

Wat lukt er niet?

Ik krijg een rode balk met een error. 

Ik heb deze video ivm met gebruik van een Mac. 
Nog niet in verdiept. Ik heb de apparatuur ook nog niet. 

Hallo @wjb en @RalfSchooneveld , i.v.m. spamaanvallen de afgelopen dagen wordt iedere reactie eerst door KPN beoordeeld voordat deze geplaatst wordt, daarom de rode balk met die tekst.

Reageer