Skip to main content
Beantwoord

Ik heb mijn eigen pfSense router aangesloten, maar data blijft oranje op de ONT

• July 20, 2026
  • 11 reacties
  • 179 keer bekeken

Hoi Ik heb net mijn eigen router (pfSense) aangesloten met PPPoE en VLAN 6 internet werkt prima, echter het data lampje op de ONT (TK01) blijft oranje branden, sluit ik KPN Box 12 aan direct groen. Heeft iemand enig idee waarom het data lampje een oranje blijft branden met eigen router ipv groen met de KPN Box 12?

Beste antwoord door Niq

Voor wie er wat aan heeft, ik heb lampje naar groen gekregen door een shellcmd met 

ifconfig igc0 media 1000baseTX mediaopt full-duplex

11 reacties

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 20, 2026

Hallo ​@Niq 

Heb je de Nokia XGS-PON ONT? De kleur duidt op een hogere snelheid bij verbinding met jouw eigen router. De KPN Box 12 heeft een 1Gbit/s verbinding.

De Nokia ONT past zich aan de mogelijkheden van de router aan.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2026

Dank voor je reactie. Op de sticker van de NOKIA ONT staat XGS-PON ONT

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Je hebt dus een hogere snelheid met je eigen router dan de KPN Box aanbiedt. 
Volgens mij kan de KPNbox 14 ook 2.5 Gbps aan, als ik mij niet vergis. Maar als je PfSense hebt, is dat toch al prima… :-)  

JanD
Wijsgeer
  • July 20, 2026

Nu is er voor mij ook iets duidelijk geworden ​@AriënC en ​@Niq en ​@RBxx 

Ik ben 2 dagen klant geweest bij Solcon met een Nokia en die gaf toen ook een geel datalampje i.c.m. met een FritzBox met een 2,5Gbit/s WAN-poort, aan, nu een paar weken weer terug bij KPN en heb op dezelfde Nokia nu weer een groen lampje omdat de WAN-poort van de KPN Box12 een Gigabit WAN-poort heeft.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 20, 2026

Ik heb de snelheid van de NIC terug gezet naar 1000 MB/s en de LED werd groen.

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Dat grafiekje had ik nog niet gezien. Mijn lampje is blauw solid, ik vermoedde al dat dat was vanwege de verbindingssnelheid 👍

XS4-Arjan
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 20, 2026

Ik heb de snelheid van de NIC terug gezet naar 1000 MB/s en de LED werd groen.

Als je de NIC op 2.5 hebt staan, heb je (bij een 1gbps abonnement) een net iets hogere snelheid, mocht het uitmaken ;)
Speedtests met een NIC op 1000mbps resulteren meestal in een uitkomst rond 930 a 940.

Bij een NIC op hogere snelheid (en een achterliggend netwerk dat het aankan!) kom je vaak boven de 1000 uit.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Niq, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • July 25, 2026

Voor wie er wat aan heeft, ik heb lampje naar groen gekregen door een shellcmd met 

ifconfig igc0 media 1000baseTX mediaopt full-duplex

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • July 25, 2026

Maar waarom wil je perse een groen lampje? Omdat het er mooier uitziet? Als je kwalitatief hoogwaardige kabels heb, zet de linkspeed op 2,5Gbs of hoger, je hardware kan tenminste al 2,5Gbs als het lampje oranje (geel) kleurt.

RBxx
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • July 27, 2026

Voor wie er wat aan heeft, ik heb lampje naar groen gekregen door een shellcmd met ....

Tja, maar waarom? Wat is er mis met een geel lampje? Het geeft juist aan dat de verbinding een hogere link mode heeft.

Zie mijn eerdere reactie.... 2.5 Gbps ipv 1 Gbps