Skip to main content

Ik heb oude software op mijn nieuwe KPN Box 12

• June 20, 2025
  • 11 reacties
  • 198 keer bekeken

Cloperflake
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Hallo. Is het normaal dat mijn modem software gebruikt die minstens een jaar oud is?

Ik heb het al een maand, ik heb ongepatchte hardware ontvangen, hoe lang moet ik wachten op een update? Waarom kan ik het niet handmatig doen? Moet ik erop vertrouwen dat de verouderde software mijn netwerk en gegevens goed beschermt?

SGEJ1000060E

June 22, 2025

Hoi ​@Cloperflake!

Hallo. Is het normaal dat mijn modem software gebruikt die minstens een jaar oud is?

Ik heb het al een maand, ik heb ongepatchte hardware ontvangen, hoe lang moet ik wachten op een update? Waarom kan ik het niet handmatig doen? Moet ik erop vertrouwen dat de verouderde software mijn netwerk en gegevens goed beschermt?

Hierover eerst. Zoals Ik_Combineer ook al aangeeft, deze firmwareversie is weliswaar ouder, maar zeker niet onveilig of iets dergelijks. 

Automatische update naar de KPN Software ga je binnen enkele weken krijgen. Updates doen we groepsgewijs, en periodiek doen we groepen waarin de klanten meepakken die in de tussenliggende periode klant zijn geworden.

Als ik in de WiFi Manager-app zie dat mijn internet nog niet volledig functioneert en ik er dus geen gebruik van kan maken, kan het dan zijn dat ik geen volledig product ontvang?

Ik zag ook je andere topic over het verwijderen van een service uit je MijnKPN. Ik verwacht dat de Wifi Manager door die andere ongeleverde dienst deze melding geeft. Ik pak je andere topic ook gelijk even op, dan kunnen we dat gaan regelen. Daarna zou de Wifi Manager gewoon moeten werken.

11 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • June 20, 2025

Heb je al een factory reset geprobeerd? Grote kans dat je dan een update krijgt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 21, 2025

Heb je al een factory reset geprobeerd? Grote kans dat je dan een update krijgt.

Dit is onjuist, als de update klaar staat doet hij hem automatisch in de nacht. Als die niet klaar staat om gemigreerd te worden heeft een reset 0 toegevoegde waarde.

@topicstarter de versie welke jij hebt is ook hardstikke goed. Wat wil je bereiken met de update naar KPN Software?

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 21, 2025

Hallo ​@Cloperflake ,

KPN doet de updates groepsgewijs. Je komt vanzelf aan de beurt. Je ontvangt daar vooraf een bericht over. Zelf de update uitvoeren, is niet mogelijk. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 21, 2025

de versie welke jij hebt is ook hardstikke goed. Wat wil je bereiken met de update naar KPN Software?

Sterker nog, ik zit helemaal niet te wachten op de KPN Software! Ik heb namelijk SuperWiFi (1) punten die hier nog zonder problemen hun werk doen. 

Cloperflake
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • June 21, 2025

Dit is onjuist, als de update klaar staat doet hij hem automatisch in de nacht. Als die niet klaar staat om gemigreerd te worden heeft een reset 0 toegevoegde waarde.

@topicstarter de versie welke jij hebt is ook hardstikke goed. Wat wil je bereiken met de update naar KPN Software?

Ik heb nu al een paar maanden internet via KPN. De WiFi Manager-functie werkt niet bij mij - 'Uw internetverbinding werkt niet goed voor Wifi Manager. Controleer het later.' Vanaf het begin ben ik niet tevreden over de service - ik haal niet de snelheid waarvoor ik betaal (1000/1000). Het maximum dat ik haalde was 800/800 - Cat7-kabel. WiFi werkt ook slechter dan bij de vorige Ziggo - download maximaal 550, upload 1000 - hetzelfde resultaat op alle apparaten. De klantenservice van KPN zegt dat er iets mis is met mijn service omdat ze het niet op afstand kunnen diagnosticeren. Als ik de modemlogs bekijk, was de laatste keer dat ik inlogde in 2020. Ik geloof dat de update de kwaliteit van mijn internet kan verbeteren en vooral - de veiligheid kan waarborgen. Het is onacceptabel om zulke oude software te gebruiken, die een barrière vormt voor de bescherming van vertrouwelijke gegevens.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • June 21, 2025

In de oude software kan je inderdaad niet gebruik maken van de wifi functie van de MijnKPN app - maar hiervoor is wel een oplossing. '’Vroeger'’ gebruikte we de KPN Thuis app. Voor mensen welke nog op de oude software versie zitten is deze app nog steeds in de lucht. Download dus de KPN Thuis app (Icoontje van een groen huisje in de app store / play store) en dan kunt u het zelf regelen.

Cloperflake
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • June 21, 2025

Wat zou de reden kunnen zijn dat de maximale downloadsnelheid via wifi in mijn abonnement 550 Mbps is? Alles is al meerdere keren getest op twee KPN Box 12 en FritzBox, en ik heb het op verschillende nieuwe apparaten gecontroleerd die de nieuwste standaarden en bandbreedtes ondersteunen. Als ik in de WiFi Manager-app zie dat mijn internet nog niet volledig functioneert en ik er dus geen gebruik van kan maken, kan het dan zijn dat ik geen volledig product ontvang?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 22, 2025

Hoi ​@Cloperflake!

Hierover eerst. Zoals Ik_Combineer ook al aangeeft, deze firmwareversie is weliswaar ouder, maar zeker niet onveilig of iets dergelijks. 

Automatische update naar de KPN Software ga je binnen enkele weken krijgen. Updates doen we groepsgewijs, en periodiek doen we groepen waarin de klanten meepakken die in de tussenliggende periode klant zijn geworden.

Als ik in de WiFi Manager-app zie dat mijn internet nog niet volledig functioneert en ik er dus geen gebruik van kan maken, kan het dan zijn dat ik geen volledig product ontvang?

Ik zag ook je andere topic over het verwijderen van een service uit je MijnKPN. Ik verwacht dat de Wifi Manager door die andere ongeleverde dienst deze melding geeft. Ik pak je andere topic ook gelijk even op, dan kunnen we dat gaan regelen. Daarna zou de Wifi Manager gewoon moeten werken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb zojuist in je andere topic gemeld dat het ontkoppelen van de ongeleverde dienst inmiddels voltooid is. Daarmee verwacht ik dat de Wifi Manager nu ook werkt zoals het hoort. Zou je dat eens willen proberen?

Cloperflake
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • July 5, 2025

Ja, dankzij jouw hulp is WiFi Manager weer aan de praat. Ik heb echter nog een aanvullende vraag, als je me hier natuurlijk ook mee wilt helpen: op mijn wifi-verbinding met het 5 GHz-netwerk, op de 160 Hz-band, haalt mijn telefoon maximaal 500 Mbps download (upload correct, zelfs tot 1000). Interessant genoeg halen andere telefoons veel hogere snelheden, alleen mijn iPhone 15 Pro heeft dit probleem. En om het nog moeilijker te maken, haalt de buurman, die zelf een telefoon heeft, 900 download op mijn wifi. Waarom zo'n vreemd probleem? Slechts één telefoon, slechts één netwerk. Natuurlijk heb ik de routerinstellingen, QoS, prioriteiten zorgvuldig gecontroleerd, en ik heb het ook getest met een andere router op mijn adres - steeds 500/1000. Ik dacht dat er misschien iets mis was met mijn telefoon, maar ik heb de netwerkinstellingen erop gereset, zelfs de fabrieksinstellingen teruggezet, steeds hetzelfde. En hogere snelheden kunnen worden ondersteund, want zelfs op het 5G-netwerk haalt KPN gemakkelijk meer dan 1000mbps.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 22, 2025

Beetje laat, maar ik durf zo niet te zeggen waarom het specifiek met die telefoon niet hoger gaat dan 500 Mbps, Cloperflake. Het feit dat de upload wel goed gaat en het met andere apparaten niet speelt geeft aan dat er met het signaal an sich niets aan de hand is. Betekent dat dit ergens na binnenkomst in jouw huis ontstaat. En omdat andere apparaten wél de hogere download halen verwacht ik ook niet direct iets vanuit het modem en ben ik toch geneigd het in je iPhone te zoeken. Vooral ook omdat die met een andere router ook de lagere snelheid ervaart. Maar wat dan het verschil is met het mobiele netwerk….