Skip to main content
Vraag

Ik kan de DNS niet wijzigen op mijn KPN Box 14 met V14.C.26.04.06

• August 13, 2026
  • 0 reacties
  • 18 keer bekeken

Wat ik ook in welke volgorde probeer, mijn Experiabox v14 (V14.C.26.04.06) neemt de door mij ingevulde DNS servers van Quad9 (en ook andere DNS diensten) niet over. De instellingen worden onder het tabblad ipv4 weliswaar opgeslagen, maar niet overgenomen. Bij het informatie overzicht blijven de KPN DNS servers zichtbaar en dat wordt ook bevestigd via een externe controle. Herstarten van de Experiabox zet alles weer terug naar het oude. Overigens worden de ipv6 adressen die ik invul na het opslaan weer gewist. Als ik ipv6 uitzet en de ipv6 adressen invul onder de tab ipv4 (vreemde procedure) blijven de ipv6 adressen wel bewaard, maar ze worden niet overgenomen in de ipv6 tab, en als weer terugga naar de ipv4 tab zijn de ipv6 adressen gewist. Als ipv6 uitstaat heb ik geen internetverbinding, met ipv6 aan blijft ofwel de ipv6 van KPN actief, of die van Quad9 worden niet overgenomen. Ik heb de procedure op allerlei mogelijke manieren uitgevoerd, inclusief herstarten van de v14, maar niets werkt. Een aantal maanden geleden werkte het nog wel. Mogelijk een bewuste keuze van KPN met een firmware update of een tekortkoming in de software? Ik wil hoe dan ook vrij zijn om mijn eigen DNS service te gebruiken.