Skip to main content
Vraag

Ik kan niet met FTP inloggen bij mijn hoster

• 4 maart 2025
  • 23 reacties
  • 110 keer bekeken

Ik heb ip4 geforceerd, momem firewall staat op laag en weer kan ik niet met ftp inloggen bij de hoster.

23 reacties

• Topper
  • 20 reacties
  • 4 maart 2025

Hier ook, schijtziek word ik ervan.

• Topper
  • 20 reacties
  • 4 maart 2025

Is het mogelijk om de modemupdate uit te zetten?

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

sftp inmiddels ook geprobeerd, werkt ook niet.

• Topper
  • 20 reacties
  • 4 maart 2025

Ik kan ook ineens niet meer inloggen op mijn modem.

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

http://mijnmodem werkt bij mij, het ip adres niet.

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

ik heb in het modem beveiliging op aangepast gezet, alles toegelaten, en ik heb weer ftp. Waardeloos dat dit zo moet.

Op tweakers adviseert men me over te stappen naar de fritzbox.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2344 reacties
  • 4 maart 2025

Vergeet niet dat FTP een onveilig protocol is. Dus ergens snap ik wel dat KPN standaard geen FTP toelaat. Misschien wordt het tijd om bij je hosting te vragen wanneer ze SFTP aan gaan bieden.

Maar met een FritzBox heb je inderdaad meer vrijheid.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2338 reacties
  • 4 maart 2025
AriënC schreef:

Welke melding krijg je dan precies? Voor hetzelfde geldt weigert de ftp server van hosting jou toegang, en sta je in een tunnelvisie bekijken naar je KPN Box.

Zie laatste bericht van ​@Jean Cremers…
Daarnaast komt dit inderdaad door de firewall van het modem, uitgaande sectie.

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

Ja dat ftp zogenaamd verouderd is heb ik hier al vaker moeten aanhoren. Wat een onzin, ik betaal voor hosting en daar hoort fatsoenlijk werkende ftp bij, en al helemaal zolang sftp niet algemeen gebruikt wordt.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2344 reacties
  • 4 maart 2025

​@Jean Cremers Waar is je bewijs dat FTP zogenaamd verouderd is? Ik kan je vertellen dat alle data, dus ook je gebruikersnaam en wachtwoord, onversleuteld over de lijn gaat. 

Neem dat maar van mij aan. 

Dus als je veilig je website wilt uploaden, vraag je hosting dan naar SFTP. Of zorg voor dat je KPN box goed ingesteld staat. Of neem een FritzBox.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2338 reacties
  • 4 maart 2025

Het is niet verouderd, het is onversleuteld.
FTP kan prima worden gebruikt zolang je het risico wilt nemen, hoewel ik persoonlijk denk dat het wel zal meevallen met die paar minuten dat je aan het uploaden bent. Het is uiteraard altijd beter via een beveiligde  SFTP verbinding te werken.

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

@Arien Beste man, het hele forum staat vol met mensen die dit probleem hebben.

Vertel dan even hoe we dat prachtige modem zo kunnen afstellen dat er iets te uploaden is ipv je  mening over te ftp ventileren, daar hebben we meer aan.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2344 reacties
  • 4 maart 2025

Vergeet niet dat er malware bestaat wat mee staat te luisteren naar FTP commands, waardoor veel mensen met voornamelijk WordPress opeens een gehackte site hebben.  Heel regelmatig zie ik mijn virusscanner wel eens aanslaan op zulke websites. Geen idee of die via FTP gecompromiteerd zijn.

Met SFTP heb je dit niet (zosnel). 

Maar in mijn ideale wereld zou FTP niet meer bestaan.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2344 reacties
  • 4 maart 2025
Jean Cremers schreef:

@Arien Beste man, het hele forum staat vol met mensen die dit probleem hebben.

Vertel dan even hoe we dat prachtige modem zo kunnen afstellen dat er iets te uploaden is ipv je  mening over te ftp ventileren, daar hebben we meer aan.

Dat heb je een half uur geleden zelf al verteld. 🙂. Waarom zou ik het nog een keer moeten vertellen?

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2338 reacties
  • 4 maart 2025
AriënC schreef:

Vergeet niet dat er malware bestaat wat mee staat te luisteren naar FTP commands, waardoor veel mensen met voornamelijk WordPress opeens een gehackte site hebben.  Heel regelmatig zie ik mijn virusscanner wel eens aanslaan op zulke websites. Geen idee of die via FTP gecompromiteerd zijn.

Met SFTP heb je dit niet (zosnel). 

Maar laten we on-topic blijven verder.

Je firewall op aangepast zetten is in deze de enige oplossing en het werkt weer. Probleem opgelost!

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

Ik heb nu *alles toegelaten, zijn er dingen die beter uit kunnen staan? Ik gebruik redelijk wat protocollen zoals irc, ntp, nntp etc.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2338 reacties
  • 4 maart 2025
Jean Cremers schreef:

Ik heb nu *alles toegelaten, zijn er dingen die beter uit kunnen staan? Ik gebruik redelijk wat protocollen zoals irc, ntp, nntp etc.

Modems met KPN Software: Firewall instellingen | KPN Community
Hier kan je alle info vinden over de Firewall

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

Ok maar daar staat niets verder over wat je beter wel en niet kan doen. En ook is het voor mij niet duidelijk wat een kruisje is want ik heb bij ftp een kruisje maar ik kan toch ftp’en, het maakt niets uit wat ik daar instel. Erg duidelijk is het niet.

• 3408 reacties
  • 4 maart 2025
Jean Cremers schreef:

Op tweakers adviseert men me over te stappen naar de fritzbox.

KPN heeft in de nieuwe firmware een uitgaande firewall die enige onveilige protocollen blokkeert. De Fritzbox heeft dit niet eens. Of in ieder geval standaard niet ingeschakeld staan. Dus om deze reden een Fritzbox nemen is raar.

Als je bij KPN de firewall op "Standaard" zet, dan heb je hetzelfde als de standaardinstellingen van een Fritzbox. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2344 reacties
  • 4 maart 2025

Ik vind het advies van de tweakers niet heel echt verrassend. Daar zitten juist de echte netwerkliefhebbers, en die hebben het liefst een router die voor hun volledig open staat. 

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2338 reacties
  • 4 maart 2025
AriënC schreef:

Ik vind het advies van de tweakers niet heel echt verrassend. Daar zitten juist de echte netwerkliefhebbers, en die hebben het liefst een router die voor hun volledig open staat. 

Het is ook niet echt gebruikelijk in een router, dit is een kpn dingetje geloof ik…

• Auteur
  • Helper
  • 36 reacties
  • 4 maart 2025

Nogmaals, doe eens een google op ‘kpn modem ftp’, je krijgt honderden hits, en maar kpn blijven verdedigen en hoe goed het modem wel niet is, zelfs op laag kom ik er niet doorheen en mn vriendin met fritzbox heeft daar totaal geen last van.

bnh
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 2338 reacties
  • 4 maart 2025
Jean Cremers schreef:

Nogmaals, doe eens een google op ‘kpn modem ftp’, je krijgt honderden hits, en maar kpn blijven verdedigen en hoe goed het modem wel niet is, zelfs op laag kom ik er niet doorheen en mn vriendin met fritzbox heeft daar totaal geen last van.

Daarom gewoon uitlaten, probleem opgelost toch ?

Reageer