Skip to main content
Beantwoord

Ik mis een KPN ONT, FTU rechtstreeks naar FRITZ!Box

• February 1, 2026
  • 20 reacties
  • 105 keer bekeken

Navond (of ochtend),

Ik wil graag een eigen modem aansluiten (UCG-Fiber) maar het ziet er naar uit dat mijn FTU rechtstreeks op de Fritzbox is aangesloten. Als ik het internet wat afstruin zie ik dat ik een KPN ONT met RJ45 nodig heb zodat ik deze kan aansluiten.

Ik heb gekeken naar een SFP module voor single-fiber maar krijg van oa chatgpt en grok te horen dat dit niet gaat werken omdat deze modules een niet op zichzelf staande ONT zijn met bijbehorende configuraties.

Ik ben een oud-xs4all abbonee en heb KPN Service Plus nog in mijn lijstje staan. Werkt zoiets nog voor het bellen naar de helpdesk? Ik vermoed dat ik voorbovenstaand een KPN helpdesker mag gaan bellen. Iemand enige tips voor communicatie? Gaat elke helpdesker snappen wat ik wil? 

Beste antwoord door TDN

Ik heb gekeken naar een SFP module voor single-fiber

Je moet een SFP+ module met MAC gebruiken. B.v. FS XGS-ONU-25-20NI of Zaram ZXOS11NPI

Ik heb gekeken naar een SFP module voor single-fiber maar krijg van oa chatgpt en grok te horen dat dit niet gaat werken omdat deze modules een niet op zichzelf staande ONT zijn met bijbehorende configuraties.

ChatGPT hallucineert. Niet ieder SFP+ module werkt, alleen zulke met MAC en passende specs TX 1260-1280nm / RX 1575-1580nm zouden werken, bepaalde modules moeten eerst met aangepaste firmware geflashed worden.

Ik ben een oud-xs4all abbonee en heb KPN Service Plus nog in mijn lijstje staan. Werkt zoiets nog voor het bellen naar de helpdesk? Ik vermoed dat ik voorbovenstaand een KPN helpdesker mag gaan bellen.

Je moet XS4All 020-3987666 en niet KPN bellen.

Iemand enige tips voor communicatie? Gaat elke helpdesker snappen wat ik wil? 

Voor jouw eigen SFP+ module moet je eerst de serienummer registreren via https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials en je wordt terug gebeld om verdere stappen door te nemen.

20 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • February 1, 2026

Ik heb gekeken naar een SFP module voor single-fiber

Je moet een SFP+ module met MAC gebruiken. B.v. FS XGS-ONU-25-20NI of Zaram ZXOS11NPI

ChatGPT hallucineert. Niet ieder SFP+ module werkt, alleen zulke met MAC en passende specs TX 1260-1280nm / RX 1575-1580nm zouden werken, bepaalde modules moeten eerst met aangepaste firmware geflashed worden.

Ik ben een oud-xs4all abbonee en heb KPN Service Plus nog in mijn lijstje staan. Werkt zoiets nog voor het bellen naar de helpdesk? Ik vermoed dat ik voorbovenstaand een KPN helpdesker mag gaan bellen.

Je moet XS4All 020-3987666 en niet KPN bellen.

Iemand enige tips voor communicatie? Gaat elke helpdesker snappen wat ik wil? 

Voor jouw eigen SFP+ module moet je eerst de serienummer registreren via https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials en je wordt terug gebeld om verdere stappen door te nemen.

• February 1, 2026

Wat jij op het plaatje hebt staan, is dat door KPN zo gemaakt? Ik dacht dat KPN dat bij particuliere klanten nooit zo deed.

Waarom wil je een UCG?

Aan de servicedesk heb je dan niets meer denk ik. Die helpen je niet met de UCG.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

Het gaat me niet zo zeer om de SFP+ module maar meer om de ONT die ik schijn te missen?

Wat jij op het plaatje hebt staan, is dat door KPN zo gemaakt? Ik dacht dat KPN dat bij particuliere klanten nooit zo deed.

Destijds zat ik nog bij xs4all, die heeft het zo aangesloten. Weet het allemaal niet exact meer, dik 8 jaar geleden.

Nav eerdere berichten over een ONT zie ik dat veel mensen een zwart fiber -> RJ45 hebben / laten zien. Ik zie ook linkjes naar een kpnshop maar ik krijg daar geen login voor werkend om verder te kijken.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Het gaat me niet zo zeer om de SFP+ module maar meer om de ONT die ik schijn te missen?

De SFP+ module met MAC is eigenlijk een computer (ONT), daarom is zo een module met MAC niet goedkoop.

De ONT zou je kunnen krijgen als je jouw gratis XS4All Fritzbox terugstuurt een een KPN modem aanvraagt. Maar ook deze ONT dient eerst geregistreerd worden, nu is nog de serienummer van de module in de Fritzbox in backoffice van KPN.

• February 1, 2026

Destijds zat ik nog bij xs4all, die heeft het zo aangesloten. Weet het allemaal niet exact meer, dik 8 jaar geleden.

Ik verwacht dan dat je een AON aansluiting hebt. Een AON module voor in de UCG valt wel mee qua kosten. En die hoeft bovendien niet geregistreerd te worden.

Maar de vraag blijft wel: waarom wil je het eigenlijk? 

Heb je ook TV van XS4ALL? Dat valt niet mee om dat werkend te krijgen achter een UCG. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

Ik verwacht dan dat je een AON aansluiting hebt. Een AON module voor in de UCG valt wel mee qua kosten. En die hoeft bovendien niet geregistreerd te worden.

De 5490 van fritzbox zegt ook “Connection type: AON (IEEE 802.3 1000Base-BX10)”, dus ja het is momenteel een AON.

Ik zie wel dat als ik naar de 4GB aansluiting van KPN wil, dat de AON niet gaat werken,  dus moet ik iets anders gaan doen en dat icm het mogen uitzoeken van een eigen Modem wil ik voor een ucg-fiber gaan van Unify, omdat alles van mijn netwerk al Unify is. Tevens heeft die een ids/ips waar ik ook wel iets voor voel, dus dat is een antwoord op je waarom.

Heb je ook TV van XS4ALL? Dat valt niet mee om dat werkend te krijgen achter een UCG. 

Unify heeft een instelling genaamd “IGMP Proxy” maar die schijnt niet te werken, aldus het KPN forum. Want anderen wel zeggen is dat het script van https://github.com/fabianishere/udm-iptv dit wel kan. Dat wil ik graag proberen. Mogelijk dat ik met mn vrouw ruzie ga krijgen als de tv het niet meer doet en TLC niet meer te benaderen is, maar daar zijn andere (tijdelijke) oplossingen voor :)

De ONT zou je kunnen krijgen als je jouw gratis XS4All Fritzbox terugstuurt een een KPN modem aanvraagt. Maar ook deze ONT dient eerst geregistreerd worden, nu is nog de serienummer van de module in de Fritzbox in backoffice van KPN.

Interessant. Maar als ik jou zo begrijp dan is de vervanging die ik krijg een reeds geregistreerde modem, wat betekend dat ik mijn ucg-fiber (nog steeds) niet kan gebruiken?

Ik had op https://www.kpn.com/service/eigen-apparatuur een inlog naar de servicetool (https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials) gezien waarin o.a. staat dat ik een KPN ONT heb. Dat zal dan wel die module zijn in de fritzbox.

• February 1, 2026

@Will.um is 4Gb  leverbaar via KPN? Dan wordt de boel veranderd naar XGS-PON. 

Dan zou de door TDN genoemde sfp in de eerste reactie voldoende moeten zijn. Anders heeft een Fiber uitvoering van de ucg geen nut dan kan je net zo goed een model zonder sfp aanschaffen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

@Will.um is 4Gb dan leverbaar via KPN? Dan wordt de boel veranderd naar XGS-PON. 

Dan zou dan TDN in de eerste reactie voldoende moeten zijn. Anders heeft een Fiber uitvoering geen nut dan kan je net zo goed een model zonder sfp aanschaffen.

Nee nog niet helaas, postcode check laat me nu nog op de 1G zitten.

• February 1, 2026

@Will.um is 4Gb dan leverbaar via KPN? Dan wordt de boel veranderd naar XGS-PON. 

Dan is mijn advies nog niks aanschaffen of veranderen of bevalt je FB 5490 niet meer?

Terzijde waar je het hebt over een eigen modem zal je een router bedoelen. Bij glasvezel worden geen Modulator/Demodulators = Modem gebruikt. Die functie heeft de mediaconverter over genomen bij jouw 5490 zit die functie ingebouwd ander had je nu al een NT met een rj45 uitgsng op jouw ftu. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

Dan is mijn advies nog niks aanschaffen of veranderen of bevalt je FB 5490 niet meer?

Ah dus wat ik begrijp uit jou verhaal is het probleem pas te creëren wanneer ik overga op sneller omdat met de huidige hardware, 4GB up/down niet kan vanwege de “incompatibiliteit” van de hardware en KPN dan mogelijk met vervangende hardware over de boeg komt?

Ik heb geen probleem overigens met de FB. Het is alleen geen Unify en integreert niet met de rest van mijn control plane.

Ik heb een homelab en wil services in een DMZ VLAN met zware firewall rules . Geen idee of de fritz dat kan, niet in verdiept. Ik zit al met een unify control plane, daar zie ik dat het kan. De ids/ips is ook leuk als extra. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Postcode check is niet altijd correct, soms hebt je al XGS-PON maar door beperking in de POP wordt lagere snelheid aangeboden. Als je wil weten welke techniek jouw glasvezel heeft, ga naar freedom.nl en doe een postcode check. Je krijgt meteen de belichter, de beheerder en techniek te zien

BTW, ik zie nu pas dat je GoF heeft, dis is een andere benaming van AON. Dus beter wachten tot bij jou op PON omgesteld wordt, anders moet je bij de omstelling de AON module weggooien en XGS-PON kopen.

• February 1, 2026

GoF staat voor Gigabit over Fiber dat is geen andere benaming voor Active Optical Network (AON) daarvoor was er Ethernet of Fiber (EoF) destijds kon KPN niet hoger dan 100 Mb leveren dat ging via dezelfde AON techniek.

Ps ik ben benieuwd wat de Freedom website bij de topicstarter laat zien hier is het zoals ik had verwacht.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

GoF staat voor Gigabit over Fiber dat is geen andere benaming voor Active Optical Network (AON)

Lees hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244

AON wordt door KPN ook wel GOF of EOF (Gigabit/Ethernet over Fiber) genoemd.

Deze benaming is van KPN, is geen officiële naam van glasvezel techniek

• February 1, 2026

GoF staat voor Gigabit over Fiber dat is geen andere benaming voor Active Optical Network (AON)

Lees hier https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2052244

AON wordt door KPN ook wel GOF of EOF (Gigabit/Ethernet over Fiber) genoemd.

Deze benaming is van KPN, is geen officiële naam van glasvezel techniek

Dat heeft ook niets met de techniek te maken, maar met een type netwerk kaart in de PoP.

Niet veel anders dan een  Ethernet of Gigabit netwerk kaart in een computer. Toen KPN Gigabit ging leveren moest de EoF hardware vervangen worden door GoF hardware.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

Dat heeft ook niets met de techniek te maken, maar met een type netwerk kaart in de PoP.

Dit is te veel 'haarklover' discussie, ik kap ermee.

Ten zijde, het heeft niet met een andere type netwerkkaart in de PoP te maken. Bij een en dezelfde kaart kan beide technieken toegepast worden. Bij echte XGS-PON wordt een passieve splitter op straat gebruikt, bij XGS-PON op AON-bekabeling wordt een actieve splitter in de PoP geplaats.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 1, 2026

Postcode check is niet altijd correct, soms hebt je al XGS-PON maar door beperking in de POP wordt lagere snelheid aangeboden. Als je wil weten welke techniek jouw glasvezel heeft, ga naar freedom.nl en doe een postcode check. Je krijgt meteen de belichter, de beheerder en techniek te zien

BTW, ik zie nu pas dat je GoF heeft, dis is een andere benaming van AON. Dus beter wachten tot bij jou op PON omgesteld wordt, anders moet je bij de omstelling de AON module weggooien en XGS-PON kopen.

Dit lijkt me heel erg onjuist, is dit een willekeurig adres welke je hebt geprobeerd? Want dan zou ik graag willen nakijken hoe en wat. Als xgspon leverbaar is zou 4Gb namelijk gewoon beschikbaar moeten zijn. 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 1, 2026

@TDN ik twijfel of Freedom wel 4Gb aanbiedt. Willekeurig adres in Brielle is bijvoorbeeld 3232XL 38 tm 82 - geen idee wie er wonen maar dit is een gebied waar eerst AON was en nu PON. KPN.com laat 4gb zit maar freedom.nl laat maar 1gb zien. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • February 1, 2026

@TDN ik twijfel of Freedom wel 4Gb aanbiedt.

Niet alleen bij freedom maar de beperking zit bij beheerder Glaspoort, dus ook andere providers kunnen geen hogere snelheden verkopen. Bij hun is voor WBA maximaal 1GB/s te bestellen. Zie dit topic voor voorbeeld geen 4Gb/s mogelijk, oftewel eerder beschikbaar was.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 1, 2026

Hoogst mogelijke via Freedom.nl is nog steeds de 1G up/down

Odido schijnt nu al 2G en 8G aan te kunnen bieden, aldus de postcode check.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Will.um, welkom op onze community! Ik zie dat er al goed meegedacht wordt! Kom je er zo een beetje uit?