Skip to main content
Vraag

Ik overweeg KPN als provider, is de Box 12 een goede modem?

• February 20, 2026
  • 12 reacties
  • 78 keer bekeken

Een vraag over de Box12. 

Mijn contract bij mijn huidige provider loopt binnenkort af en ik onderzoek of KPN een goede vervanger voor internet zou zijn. Ik heb begrepen dat ik dan de Box12 ga krijgen.

Maar als ik de reacties in deze thread en andere threads in de community lees, vraag ik me af of dat zo vlekkeloos zal werken. Zijn de hier genoemde problemen nu uitzonderingen in speciale situaties of heeft een groot deel van de Box12 gebruikers problemen met de laatste firmware upgrade en ik dus mogelijk ook?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

12 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 20, 2026

Een vraag over de Box12. 

Mijn contract bij mijn huidige provider loopt binnenkort af en ik onderzoek of KPN een goede vervanger voor internet zou zijn. Ik heb begrepen dat ik dan de Box12 ga krijgen.

Maar als ik de reacties in deze thread en andere threads in de community lees, vraag ik me af of dat zo vlekkeloos zal werken. Zijn de hier genoemde problemen nu uitzonderingen in speciale situaties of heeft een groot deel van de Box12 gebruikers problemen met de laatste firmware upgrade en ik dus mogelijk ook?

Kan zeggen dat ik verder geen problemen heb met de V12, hij doet wat hij moet doen bij mij.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Als je de nieuwste KPN firmware hebt, dus met het KPN logo en de KPN huisstijl als inlogpagina. Dan zit je goed. En anders komt deze automatisch.

Als je echt veel uit je netwerk (prioriteiten, geavanceerde instellingen) of telefoon wilt halen (telefooncentrale mogelijkheden), met extra mogelijkheden. Dan is een Fritzbox aan te bevelen. 

Maar voor de standaard gebruiker is de KPN Box prima. Ikzelf heb de Fritzbox.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Ik heb nu DHCP en port forwarding geconfigureerd. Dat lijken me standaard zaken.

Heb ik eigenlijk bij een jaarcontract een 14 dagen bedenktijd/proefperiode, zodat ik er van af kan als het me totaal niet bevalt?

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 21, 2026

De KPN Box 12 is een prima modem/router voor standaard thuisgebruik.

Ben je een nerd of stel je meer eisen, dan kun je een eigen router overwegen als je glasvezel hebt.

Bij ieder abo dat je afneemt heb je altijd 14 dagen bedenktijd, dat is wettelijk zo geregeld.

@KV123 

Zie onderstaande link voor specificaties:

• February 21, 2026

Ik heb nu DHCP en port forwarding geconfigureerd. Dat lijken me standaard zaken.

Heb ik eigenlijk bij een jaarcontract een 14 dagen bedenktijd/proefperiode, zodat ik er van af kan als het me totaal niet bevalt?

In principe wel maar bedenk wel dat je niet meteen een andere werkende verbinding hebt als je binnen de 14 dagen annuleert.  

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Volgens de KPN site krijg ik een Box 12 als ik me aanmeld.

Maar ik lees ook iets over een glasvezelkastje (“haal je glasvezelkastje eens een paar min van stroom.") 

Wat is dat, heb ik dat al?

Dit zit in mijn meterkast:

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Hier komt nog een zwart kastje overheen, dat aangesloten moet zijn op netspanning. Die is dan verbonden met het modem…

Lees ook de sticker....:-) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 21, 2026

Dank voor alle antwoorden, ik probeer me voor te bereiden.

Kan de modem alleen staan? Dat kan niet in de meterkast, is er een bevestiging die ik kan vastschroeven?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Als het goed is kan je de modem ook aan de muur bevestigen. Anders kan je altijd een plankje aanbrengen. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 21, 2026

Dank voor alle antwoorden, ik probeer me voor te bereiden.

Kan de modem alleen staan? Dat kan niet in de meterkast, is er een bevestiging die ik kan vastschroeven?

Bij de V12 zit een ophangbeugel, deze heb ik ook in gebruik.

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 21, 2026

Als je de nieuwste KPN firmware hebt, dus met het KPN logo en de KPN huisstijl als inlogpagina. Dan zit je goed. En anders komt deze automatisch.

Als je echt veel uit je netwerk (prioriteiten, geavanceerde instellingen) of telefoon wilt halen (telefooncentrale mogelijkheden), met extra mogelijkheden. Dan is een Fritzbox aan te bevelen. 

Maar voor de standaard gebruiker is de KPN Box prima. Ikzelf heb de Fritzbox.

Heb ook een fritzbox, maar in combinatie met de SW2 heb je een probleem met firmware updates. Had ook soms wel eens verbindings problemen in die combinatie.

anders is mijn voorkeur ook de fritzbox.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 21, 2026

Ik gebruik een Fritz Repeater. Werkt voortreffelijk, en vooral met de LAN aansluitingen.