Skip to main content
Vraag

Ik wil de 5 Ghz uitzetten

• May 3, 2025
  • 9 reacties
  • 379 keer bekeken

ik wil de g5 uitzetten

Ā 

9 reacties

Mastermovie
Topper
Forum|alt.badge.img+5
  • KPN Medewerker
  • May 3, 2025

De modems van KPN maken gebruik van een gecombineerd 2.4 en 5 GHz signaal. Het is niet mogelijk om een van deze 2 uit te zetten. Wat wel mogelijk is is om een extra 2.4 of 5 GHz netwerk aan te maken via de webinterface van je modem. Voor tekst en uitleg daarbij kan je kijken op de kennisbank in het forum of door telefonisch contact met de klantenservice via 0800-0402

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 3, 2025

De modems van KPN maken gebruik van een gecombineerd 2.4 en 5 GHz signaal. Het is niet mogelijk om een van deze 2 uit te zetten. Wat wel mogelijk is is om een extra 2.4 of 5 GHz netwerk aan te maken via de webinterface van je modem.

Dat was toch eerst wel gewoon mogelijk zoals bij elke fatsoenlijke router/ap/repeater mogelijk is/moet zijn?

Ā 

Ik gebruik alleen 2.4Ghz wifi, wil de straling in huis minimaliseren en dus de 5Ghz uitzetten. Sinds KPN de nieuwe universele Experia interface in gebruik heeft genomen, lijkt dat niet meer mogelijk.

Hoe zet ik 5Ghz uit zonder ook gelijk 2.4Ghz uit te zetten?

Er zijn ook bijvoorbeeld ook situaties dat je de 5GHz even tijdelijk wilt uitzetten om bijvoorbeeld oudere/incompatibele apparatuur te configureren waarbij beide apparaten op 2,4Ghz moeten zitten.
Zeer vervelend allemaal dat (ook) niet al meer kan.

Moet je weer zelf aan de slag met extra AP of andere oplossingen.
Bij Ziggo kan je dat nog wel zelf instellen.

Mastermovie
Topper
Forum|alt.badge.img+5
  • KPN Medewerker
  • May 3, 2025

Bij een v10 zonder kpn software is het volgensmij nog wel mogelijk, verder is het alleen als extra netwerk mogelijk.

Verder begrijp ik de noodzaak niet echt voor het uitzetten van een van de banden. Het is makkelijk opgelost door een extra netwerk aan te maken. Handelingen zijn ongeveer hetzelfde.

Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 3, 2025

Verder begrijp ik de noodzaak niet echt voor het uitzetten van een van de banden. Het is makkelijk opgelost door een extra netwerk aan te maken. Handelingen zijn ongeveer hetzelfde.

Dat is dan ook precies het probleem van de developers/ontwikkelaars natuurlijk. šŸ˜
Die kunnen zichzelf de user case niet (meer) voorstellen om een bepaalde functie wel/niet te gebruiken, wat daar dan de reden ook voor is.
En je geeft het al aan, je moet dus weer een EXTRA netwerk aan maken, wat niet hetzelfde is om 5Ghz (of 4Ghz) (tijdelijk) uit te kunnen zetten.

Doman schreef:

Waar het naar mijn ervaring soms wel fout gaat is het bij de eerste keer koppelen/initialiseren/configureren van bepaalde 2,4 GHz apparatuur vanaf een apparaat wat met 5GHz is verbonden.

Tijdelijk 5GHz uitzetten of forceren op 2,4GHz tijdens de initiƫle setup is dan meestal de oplossing.

Ā 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@eduard100952Ā ik zie dat iedereen graag even met je meedenkt. Betreft dit ook daadwerkelijk de 5Ghz op jouw modem, het is nogal lastig om dit op te maken uit jouw openingsbericht.Ā 

Forum|alt.badge.img

​@Remco van KPNĀ ik heb een zelfde soortĀ vraag: ik wil alleen 2.4Ghz internet. Niet anders. Hoe stel ik dat in op mijn KPN Box 14 modem?Ā 

• June 9, 2025

​@Remco van KPNĀ ik heb een zelfde soortĀ vraag: ik wil alleen 2.4Ghz internet. Niet anders. Hoe stel ik dat in op mijn KPN Box 14 modem?Ā 

Heb je al ingelogd opĀ http://192.168.2.254?Ā 

Forum|alt.badge.img

​@Marlon92Ā dank voor je reactie enĀ jazeker heb ik ingelogd op mijn router. Ik heb inmiddels zelf een oplossing gevonden maar simpel was dat niet. zie onderaan deze post.Ā 

Ā 

Forum|alt.badge.img

​@Remco van KPNĀ en ​@voornaam bĀ ik ben helemaal afgehaakt met KPN. Echt te veel problemen haken en ogen, onhandigheden.Ā Zit mijn contract tot eind jaar uit en ga dan over op Ziggo.Ā