Skip to main content

Hallo, na jaren zonder wifi (altijd gedeactifeerd gelaten) wil ik die nu gaan instellen.

Hierbij kreeg ik bij het doorlopen van de WLAN sectie te maken met een aantal instellingen die ik

(nog) niet begrijp:

  1. wat moet ik met : SSID. Er staan reeds een cijfer/letter combinatie. Moet ik die veranderen?
  2. Network security : ook hier staat al reeds wat ingevuld. Moet ik die veranderen?
  3. Security : WPS-PIN : dat vak is leeg moet ik daar iets invullen?
  4. Enable Group Key Update : moet ik dat vakje aanvinken?
  5. Public WLAN : dat kan ik toch “off” laten?

Ik heb die WLAN alleen nodig om mijn Windows 11 labtop hierop te laten draaien. Heb GEEN andere

apparaten waarop ik die  wifi wil gebruiken.

Sorry voor mijn voor jullie misschien voor de hand liggende vragen maar na uitgebreid internet zoeken

kon ik daar toch geen vinger achter krijgen.

Een “ step by step “ plan zou ik zeer waarderen.

Hallo @Kwikstaart ,

1.Je kunt de SSID een eigen passende naam geven die je herkent tussen alle andere SSID’s.

2.Bij voorkeur instellen op WPA2 / AES, dus géén WPA en ook géén TKIP moeten er in voorkomen.

3.zo laten

4.Klik dat maar aan en vaak miet je een voorgestelde waarde invullen

  1. ​​​​​​​inderdaad op OFF laten staan

 


Hoi @Kwikstaart, het is altijd goed om dit soort dingen na te kijken en als je twijfelt over dingen te vragen. Dat kan voor geruststelling zorgen. Heeft de reactie van Jan je op weg geholpen, lukt het daarmee?


Hallo Jasper &Jan,

Sorry dat ik wat laat reageer maar het duurde toch even voordat ik de adviezen die Jan mij gaf

goed had ingevoerd in de router.

Het resultaat was dat als ik op mijn laptop win 11 opstartte, ik nu inderdaad een wifi verbinding

kreeg. Echter na elke handeling op internet duurde het een eeuwigheid voordat een pagina geladen was.

Volledig onpraktisch dus. Na enig zoeken op internet kwam ik bij de KPN site terecht die je wifi verbinding controleert. Het resultaat was dat mijn oude box v8 niet (meer) geschikt was voor mijn situatie.

Ik krijg dus nu morgen een nieuwe box plus twee versterkers opgestuurd. Moet dus de oude box meteen terugsturen. Wel een rare volgorde want als het mij niet lukt een wifi verbinding en een internet verbinding tussen mijn desktop computer en internet te maken ik dus NIETS meer kan.

Wordt vervolgd. In ieder geval hartelijk dank voor jullie adviezen. Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik aan de slag kan met de nieuwe box.


Hallo @Kwikstaart denk er wel om dat de 2 versterkers betaald moeten worden, of heb je duidelijk in een bevestigingsmail staan dat ze gratis zijn, als dat zo is, zou je de 1e klant zijn die ze gratis ontvangt.

Een set van 2 kosten bijna €60.

KPN heeft nu eenmaal het protocol dat je het oude modem in moet leveren om het nieuwe modem mee te kunnen krijgen.

Hert nieuwe modem aansluiten gaat in 99,99% van de gevallen gewoon goed.

 


Het aansluiten van het nieuwe modem gaat in de meeste gevallen goed inderdaad. Je kunt een foto maken van waar welke kabel in zit bij het huidige, zodat je een vergelijk hebt als je de nieuwe aansluit. Ik ben benieuwd hoe het gaat als je de nieuwe apparatuur hebt aangesloten.


[...] Na enig zoeken op internet kwam ik bij de KPN site terecht die je wifi verbinding controleert. Het resultaat was dat mijn oude box v8 niet (meer) geschikt was voor mijn situatie.

Ik krijg dus nu morgen een nieuwe box plus twee versterkers opgestuurd. Moet dus de oude box meteen terugsturen. Wel een rare volgorde want als het mij niet lukt een wifi verbinding en een internet verbinding tussen mijn desktop computer en internet te maken ik dus NIETS meer kan.

Wordt vervolgd. In ieder geval hartelijk dank voor jullie adviezen. Ik hou jullie op de hoogte wanneer ik aan de slag kan met de nieuwe box.

Update:

Vanmiddag de nieuwe Experiabox v12 opgehaald en volledig geinstalleerd zonder echte problemen .

Alleen het in de box zelf komen was even een puzzel omdat nergens het ip-adres stond vermeld.

Heb dus op de gok het nummer gekozen die ik ook in de v8 moest gebruiken met dit verschil dat

ipv http:// nu https:// moest worden gebruikt. Daarna in de box de passwords aangepast en nu werkt wifi ook.

Het grootste probleem was het uitpakken van zowel de exp. box als de extra wifi versterkers.

Lieve help wat heeft de KPN dat ingewikkeld gemaakt. Maar dat zal wel aan mijn IQ liggen :grin:


Maar dat zal wel aan mijn IQ liggen :grin:

Hallo @Kwikstaart , of ben je soms blond?:relaxed:

Gefeliciteerd met je nieuwe modem en versterkers.

 


Soms lijken dingen ook uitdagender dan ze zijn, misschien was dat het meer :slight_smile:

Fijn dat het goed werkt met het nieuwe modem en de versterkers! Als alternatief voor het ip-adres van het modem kan je ook gebruik maken van mijnmodem.kpn, dat is wat makkelijker te onthouden dan de cijfers :wink:


Soms lijken dingen ook uitdagender dan ze zijn, misschien was dat het meer :slight_smile:

Fijn dat het goed werkt met het nieuwe modem en de versterkers! Als alternatief voor het ip-adres van het modem kan je ook gebruik maken van mijnmodem.kpn, dat is wat makkelijker te onthouden dan de cijfers :wink:

Ah! Prima dat van “mijnmodem.kpn” werkt meteen. Nu hoef ik niet steeds weer door de veiligheids waarschuwingen van mijn internet brouwser heen om in mijn modem te komen. Ik kende deze manier niet. In mijn oude v8 box deed ik het altijd op de ip-adres invoeren wijze.

Nu even nog een extra vraag : moet ik steeds op mijn modem inloggen om tijdelijk wifi uit te zetten?

Ik zie aan de linker zijkant van het modem wel een wifi on/off knopje zitten maar als ik daar op druk gebeurt er niets. Werkt dat knopje wel?


Hallo @Kwikstaart , dat knopje moet je ingedrukt houden tot het wifi lampje aan of uit gaat.

 


Wat Jan zegt klopt inderdaad @Kwikstaart, als je dat knopje ingedrukt houdt gebeurt er wat. Is het daarmee gelukt?


Wat Jan zegt klopt inderdaad @Kwikstaart, als je dat knopje ingedrukt houdt gebeurt er wat. Is het daarmee gelukt?

Ja, het is daarmee gelukt. Wel vind ik dat die knop wel erg lang ingedrukt gehouden moet worden voordat het lichtje aan of uit gaat. Maar dat is natuurlijk geen probleem.

Een punt ander punt is dat als ik mijn laptop (win11) aanzet dan heb ik meteen een (wifi) internetverbinding zonder dat ik mijn password hoef te gebruiken. Dat kan toch niet?


Het kan zijn dat de Box 12 de Wifi gegevens van de V8 heeft overgenomen en daardoor met dezelfde netwerknaam en wachtwoord het netwerk uitzend. Als dat zo is is het logisch dat de laptop nu meteen verbinding maakt, als die eerder al met het oude modem verboden was.

Het kan ook zijn dat je de WPS knop op zowel de Box 12 als de laptop hebt ingedrukt, daarmee zoeken de apparaten direct contact met elkaar en is het ook niet nodig om het wachtwoord in te voeren.


Hallo @Kwikstaart ,

Een punt ander punt is dat als ik mijn laptop (win11) aanzet dan heb ik meteen een (wifi) internetverbinding zonder dat ik mijn password hoef te gebruiken. Dat kan toch niet?

Dat is heel normaal, je wilt toch niet iedere keer als je je laptop aanzet je wachtwoord in moeten geven, dat doe je bij je mobiel ook niet en als je laptop bekabeld aangesloten zou zijn hoef je ook nooit in te loggen.

Je kunt dan beter een goed wachtwoord voor je laptop instellen, zodat je daar niet zomaar binnen komt.

Succes.

 


Even een update:

Nadat ik Box 12 geinstalleerd had heb ik twee extra wifi versterkers gekocht SuperWifi 2.

Een daarvan heb ik geactiveerd na de vereiste stappen daarvoor doorlopen te hebben.

Tot vandaag werkte die goed, steeds een groen licht. Plotseling werd die rood en bleef rood ook nadat ik

hem een keer ui/aan deed.

Toen het advies opgevolgd dat in de SuperWifi 2 flyer staat beschreven als dat licht op rood blijft staan:

3sec WPS knop ingedrukt houden op Box 12 en daarna 3sec op de SuperWifi 2 unit.

wifi op Box 12 ging een tijdje rood knipperen werd daarna weer groen. Op de SuperWifi 2 blijft hij echter rood branden. Wat nu?


Als het lampje rood is heeft de SuperWifi geen verbinding met de andere punten, de vraag is waarom dat is. Hoe ver staan de punten uit elkaar, kan je ze mogelijk dichterbij elkaar zetten en kijken of ze dan groen blijven?

In dit topic geven we meer tips over het gebruik van de SuperWifi: KPN SuperWifi: installatie en gebruik. Dat kan mogelijk ook helpen.


Als het lampje rood is heeft de SuperWifi geen verbinding met de andere punten, de vraag is waarom dat is. Hoe ver staan de punten uit elkaar, kan je ze mogelijk dichterbij elkaar zetten en kijken of ze dan groen blijven?

In dit topic geven we meer tips over het gebruik van de SuperWifi: KPN SuperWifi: installatie en gebruik. Dat kan mogelijk ook helpen.

Maar dan, ik had nog niets anders ondernomen dan het bestuderen van die link over KPN Super Wifi installatie, wierp ik weer eens een blik op die versterker en tot mijn verbazing stond het lampje weer op groen en tot vandaag is dat zo gebleven. Wie het weet mag het zeggen….


Het lampje is niet echt consequent inderdaad. Ergens lijkt een verstoring te zijn tussen de punten te zitten. Misschien dat de link over de installatie je daar al wel een idee over kan geven, en dat het met die tips voorkomen kan worden.