Skip to main content
Antwoord

Ik wil graag een overzicht welke poorten er gebruikt worden op mijn box12 en wat de protocollen betekenen

• August 21, 2025
  • 5 reacties
  • 77 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Goedemorgen!

Ik ben de bezitter van een nieuw modem KPN 12 als vervanging voor de VT10 die uiteindelijk de geest heeft gegeven. Ook de 2 superwifi punten zijn aan dit modem gekoppeld en het functioneert momenteel prima.

Is het mogelijk een totaal overzicht te produceren van alle poorten die opengezet of gesloten kunnen worden?

Ik zie een mooie lijst van poorten maar zijn dit alle?

Wat ik ook mis zijn de betekenissen van bijbehorende protocollen.

Ik ben ermee bezig en wil meer inzicht krijgen op dit gedeelte van  het modem.

Groet, Marc van den Oord

Beste antwoord door eagle3824

Er zijn 65535 poorten die je zou kunnen open zetten/sluiten. 

Een overzicht van alle officieel gedefinieerde port nummers vindt je hier 

Voor normaal internet gebruik als consument hoef je hier eigenlijk niets mee te doen, je router zorgt ervoor dat de apparaten vanuit je eigen netwerk op internet kunnen en dat pogingen om vanaf buiten je netwerk te benaderen geblokkeerd worden.

Alleen als je specifieke zaken wil regelen zal je hier iets mee gaan doen.

Als je vanuit je netwerk toegang tot bepaalde diensten of website wil beperken dan kan je in je firewall het uitgaande verkeer gaan sturen met regels (beperkt mogelijk in de standaard routers van KPN)

Als je een eigen server bv voor een game of mail wil opzetten dan kan je portforwarding instellen waarbij je bepaalde poorten openzet en het daar inkomende verkeerd naar een specifiek apparaat in je netwerk doorstuurt. 

I.p.v. vragen wat er allemaal mogelijk is zou je eerst de vraag kunnen stellen: wat wil ik bereiken?

Van daaruit kan je dan op zoek naar informatie hoe je dat kan bewerkstelligen. Of hier vragen natuurlijk

5 reacties

• August 21, 2025

Euhm... dat is informatie die je grotendeels zelf eigenlijk zou moeten weten. 

Het is net als met een auto: leren rijden doe je bij een rijschool. Niet bij de dealer waar je de auto koopt. Die dealer verwacht dat je je rijbewijs hebt, dat je weet hoe een auto werkt en dat je kan rijden. Die dealer gaat jou dat niet leren.

Gebruik Google. Voer die protocollen in bij Google en het word je keuring uitgelegd op 10tallen verschillende websites.

Forum|alt.badge.img+7
  • KPN Monteur
  • Antwoord
  • August 21, 2025

Er zijn 65535 poorten die je zou kunnen open zetten/sluiten. 

Een overzicht van alle officieel gedefinieerde port nummers vindt je hier 

Voor normaal internet gebruik als consument hoef je hier eigenlijk niets mee te doen, je router zorgt ervoor dat de apparaten vanuit je eigen netwerk op internet kunnen en dat pogingen om vanaf buiten je netwerk te benaderen geblokkeerd worden.

Alleen als je specifieke zaken wil regelen zal je hier iets mee gaan doen.

Als je vanuit je netwerk toegang tot bepaalde diensten of website wil beperken dan kan je in je firewall het uitgaande verkeer gaan sturen met regels (beperkt mogelijk in de standaard routers van KPN)

Als je een eigen server bv voor een game of mail wil opzetten dan kan je portforwarding instellen waarbij je bepaalde poorten openzet en het daar inkomende verkeerd naar een specifiek apparaat in je netwerk doorstuurt. 

I.p.v. vragen wat er allemaal mogelijk is zou je eerst de vraag kunnen stellen: wat wil ik bereiken?

Van daaruit kan je dan op zoek naar informatie hoe je dat kan bewerkstelligen. Of hier vragen natuurlijk

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • August 21, 2025

eagle3824,

Dank voor het antwoord. Wat een lijst!

Via AI van microsoft was ik al een heel eind.

Dank in elk geval!

JanD
Superuser
  • Superuser
  • August 21, 2025

Beste ​@Marcthin via onderstaande link leer je alles over poorten en kun je o.a. scannen welke poorten open, dicht of onzichtbaar zijn voor de buitenwereld, gebruik ik al 100 jaar.

CC ​@Marlon92 en ​@eagle3824 

https://www.grc.com/default.htm

• August 21, 2025

...gebruik ik al 100 jaar.

Ik heb altijd al gedacht dat jij wel heel erg oud bent... 😉