Skip to main content
Antwoord

Ik wil graag mijn LAN IP range aanpassen. Hoe doe ik dat?

• May 23, 2025
  • 8 reacties
  • 107 keer bekeken

Ik ben net overgestapt naar KPN glasvezel, en ik wil graag mijn lan ip range wijzigen, maar dit lukt niet, is dat normaal, ik kon voorheen altijd mijn lan range aanpassen…

Software versie op het modem SGEJ1000060E

Beste antwoord door JanD

Beste ​@Leonk1980 is niet te voorspellen. KPN is met de uitrol bezig, neem een abo op de rubriek product-updates, dan blijf je op de hoogte.

https://community.kpn.com/product-updates

Beter kun je dan de IP-ranges van de VPN aan (laten) passen aan de IP-range van KPN of er tijdelijk een los AP achter de router plaatsen waar je de IP-range wel aan kunt passen voor je werk-VPN of even met de ICT-afdeling van je werk overleggen.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

8 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 23, 2025

Beste ​@Leonk1980 bij deze firmwareversie kan dat niet, bij firmware-updates die KPN automatisch aan het uitrollen is, kan dat wel.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 23, 2025

ah ok, en er is nergens te achterhalen hoe lang dat duurt? Ik zit namelijk met conflicterende ip ranges als ik een vpn opzet met mijn werk 

JanD
Superuser
  • Superuser
  • Antwoord
  • May 23, 2025

Beste ​@Leonk1980 is niet te voorspellen. KPN is met de uitrol bezig, neem een abo op de rubriek product-updates, dan blijf je op de hoogte.

https://community.kpn.com/product-updates

Beter kun je dan de IP-ranges van de VPN aan (laten) passen aan de IP-range van KPN of er tijdelijk een los AP achter de router plaatsen waar je de IP-range wel aan kunt passen voor je werk-VPN of even met de ICT-afdeling van je werk overleggen.

• May 23, 2025

ah ok, en er is nergens te achterhalen hoe lang dat duurt? Ik zit namelijk met conflicterende ip ranges als ik een vpn opzet met mijn werk 

Heel bijzonder. Want KPN gebruikt 192.168.2.x range al 20 jaar ofzo. En is 1 van de grootste providers van het land. Hoe stom kan je dan zijn om als bedrijf zijn ook 192.168.2.x te gebruiken voor VPN?

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 23, 2025

het hoe en waarom is volgens mij minder belangrijk, ik wil gewoon de range wijzigen, heb eerder ook KPN gehad, toen kon ik de range gewoon wijzigen. Bijzonder dat die opties nu uitgeschakeld zijn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • May 23, 2025

Heel bijzonder. Want KPN gebruikt 192.168.2.x range al 20 jaar ofzo. En is 1 van de grootste providers van het land. Hoe stom kan je dan zijn om als bedrijf zijn ook 192.168.2.x te gebruiken voor VPN?

Hoe stom kan KPN zijn, een firmware te publishen zonder de mogelijkheid subnet rangen te wijzigen? Men kan ook b.v. subnet 192.168.0.0/22 gebruiken zonder na te denken, dat het ook overlappen met 192.168.2.0/24

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 23, 2025

Beste ​@TDN wat ik al eerder naar ​@Leonk1980 schreef, is KPN bezig firmware uit te rollen voor de routers zodat dit wel kan.

Het is alleen niet inzichtelijk wanneer je als klant voor zo'n update aan de beurt bent.

• May 23, 2025

Hoe stom kan KPN zijn, een firmware te publishen zonder de mogelijkheid subnet rangen te wijzigen? 

Dat weet je als ICTer, want dat heeft KPN al 20 jaar zowat: het niet kunnen wijzigen van het subnet. Dus dat is geen verassing. Je kunt daarop schelden wat je wilt, maar dat lost niets op.

En los daarvan, ook al kan het wel gewijzigd worden, dan nog. Je wilt toch niet dat alle thuiswerkende medewerkers op hun router van KPN het subnet moeten wijzigen? Waarom zou dat een goed idee zijn?