Skip to main content

Ben nu bezig met overstap van Ziggo naar KPN. Eigen router niet meer nodig, maar wil wel alle access points van Unifi blijven gebruiken.

Ik wil graag Wifi op V12 uitzetten, maar gasten Wifi wél op de V12. Dat lijkt niet te kunnen. Als ik Wifi uit zet op V12, dan ook geen gasten wifi meer. Het is ook niet mogelijk om bijv. de 5GHz radio uit te zetten en alleen 2.4 GHz te gebruiken. 

Enige optie die ik zie is de standaard Wifi van V12 op hidden te zetten. 

even ervan uitgaande dat je de software versie SGEJ1000060E op je box 12 hebt draaien.

op de huidige versie is het inderdaad helaas niet mogelijk om de gasten wifi onafhankelijk van je eigen wifi aan te zetten.

maar als je toch de acces points van Unifi gebruikt, waarom stel je daar dan geen gasten wifi op in?


Als ik de V12 als router gebruik, dan kan zit het gasten wifi van Unifi AP's in zelfde subnet. Dus niet gescheiden van hoofd Wifi.

(en ja, 60E firmware. Had verwacht dat de nieuwste er wel in zou zitten, maar helaas.)


Hallo @joey92 

even ervan uitgaande dat je de software versie SGEJ1000060E op je box 12 hebt draaien.

op de huidige versie is het inderdaad helaas niet mogelijk om de gasten wifi onafhankelijk van je eigen wifi aan te zetten.

Met de nieuwste firmwareversie ….32 kan dat ook niet, heeft ook nooit gekund en zal ook nooit gaan kunnen, denk ik, maar ik ben dan ook geen modem-programmeur.

 


Hallo @joey92 

even ervan uitgaande dat je de software versie SGEJ1000060E op je box 12 hebt draaien.

op de huidige versie is het inderdaad helaas niet mogelijk om de gasten wifi onafhankelijk van je eigen wifi aan te zetten.

Met de nieuwste firmwareversie ….32 kan dat ook niet, heeft ook nooit gekund en zal ook nooit gaan kunnen, denk ik, maar ik ben dan ook geen modem-programmeur.

 

Met de nieuwe .32 zou het met een trucje kunnen maar dan moet het andere desbetreffende accesspoint wel met vlans kunnen omgaan. Deze software werkt namelijk met vlan 1977 voor het gasten netwerk op de v12. Op deze manier kan de v12wifi uit terwijl het externe access point via ethernet en vlan gebruik maakt van de gasten interface.


dan kan zit het gasten wifi van Unifi AP's in zelfde subnet. Dus niet gescheiden van hoofd Wifi.

 

je zou eventueel in Unifi de optie “client device isolation” voor het alleen de gasten wifi aan kunnen zetten. dan zitten ze nog wel steeds in hetzelfde subnet. maar dan kunnen alle apparaten op de gasten wifi niet met andere apparaten communiceren.


Hallo @joey92 

even ervan uitgaande dat je de software versie SGEJ1000060E op je box 12 hebt draaien.

op de huidige versie is het inderdaad helaas niet mogelijk om de gasten wifi onafhankelijk van je eigen wifi aan te zetten.

Met de nieuwste firmwareversie ….32 kan dat ook niet, heeft ook nooit gekund en zal ook nooit gaan kunnen, denk ik, maar ik ben dan ook geen modem-programmeur.

 

Met de nieuwe .32 zou het met een trucje kunnen maar dan moet het andere desbetreffende accesspoint wel met vlans kunnen omgaan. Deze software werkt namelijk met vlan 1977 voor het gasten netwerk op de v12. Op deze manier kan de v12wifi uit terwijl het externe access point via ethernet en vlan gebruik maakt van de gasten interface.

Hallo @BruisTablet , dat is voor ingewijden en nerds leuk om te proberen, maar heeft de standaard klant natuurlijk niets mee, die wil gewoon gastnetwerk aan, gewoonnetwerk uit en dat kan niet, zo simpel is het. Indien standaard wifi uit ,gastnetwerk en extra wifi ook uit.

 


Ben een beetje een leek als het gaat om dit soort dingen aan de praat te krijgen. Maar als ik inderdaad met hoofd wifi de Chromecast koppel gaat het goed. Met gast wifi lukt dit niet tenzij je wat van de modem uit kan zetten. Hier is tot op heden nog geen oplossing voor ?.  

Gasten op het hoofd account en wij zelf alles als gast verbinden? 


Dat laatste moet je dus nooit doen @miertje01 , dat is hetzelfde als de voordeur en de achterdeur van je huis open zetten en zelf met vakantie gaan.

 


Ben een beetje een leek als het gaat om dit soort dingen aan de praat te krijgen. Maar als ik inderdaad met hoofd wifi de Chromecast koppel gaat het goed. Met gast wifi lukt dit niet tenzij je wat van de modem uit kan zetten. Hier is tot op heden nog geen oplossing voor ?.  

Gasten moeten gewoon hun eigen travel routertje meenemen. Want een Chromecast werkt niet op een gastennetwerk. Logisch. Want op een gastennetwerk kunnen apparaten elkaar niet zien. Dat is de bedoeling ook. Maar dat heeft tot gevolg dat een smartfoon dus de Chromecast niet kan vinden.

Gasten op het hoofd account en wij zelf alles als gast verbinden? 

Dat is geen oplossing.


Gelukkig gebruik ik wat meer professionele apparatuur waarop dus ingesteld kan worden of draadloze apparaten

1) andere apparaten kunnen zien (Disable), 

2) geen andere apparaten kunnen zien (STA Separator).

3) alleen apparaten op hetzelfde WIFI netwerk kinnen zien (SSID Separator).

 


Heb apparte router geplaatst en werkt nu wel prima, zonder dat men op onze wifi komt. Bedankt voor de tip.