Skip to main content
Beantwoord

Instellen DNS server experiabox v10 ten behoeve van Sonos

  • 17 December 2021
  • 3 reacties
  • 949 keer bekeken

Ik heb regelmatig problemen met de verbinding met mijn Sonos geluidinstallatie. Om dit op te lossen gaf Sonos aan om de DNS server te wijzigen naar 8.8..8.8. (primair) en 8.8.4.4. (secundair) in de instellingen van de Experiabox v10 (geen v10a). Echter kan ik deze instellingen nergens vinden. Kan me iemand helpen waar ik deze instellingen kan vinden?

In de V10 kun je alleen de primaire DNS instellen

die zit onder de DHCP instellingen. Zet de ISP DNS op “Uit”  als je de primaire dns niet kan wijzigen.

Nu is het wel zo dat de DNS servers van KPN prima functioneren en er waarschijnlijk wat anders aan de hand is. 

 


Vulpen, bedankt voor de informatie!


Persoonlijk zou ik ook nooit de DNS servers van Google gaan gebruiken immers dat betekent dat je een enorme hoeveelheid kennis over jouw interesses op een presenteerblaadje bij Google brengt. Google is je eeuwig dankbaar.

Zelf gebruik ik geen Experia/KPN Box maar een EdgeRouter en wij leiden zelfs DNS requests die aan Google gericht zijn om naar de de DNS server die wij wel vertrouwen zoals die van Cloudflare.

Er zijn apparaten en toepassingen die hardcoded 8.8.8.8 als DNS server gebruiken maar dat zal bij ons niet helpen want dergelijke requests komen alsnog bij Cloudflare uit omdat wij ze omleiden naar de DNS forwarder van de EdgeRouter.