Skip to main content

Beste heer, mevrouw, 

In de nacht van 18 naar 19 juni heeft KPN een update uitgevoerd in ons KPN internet modem. (dit was overigens de enige melding die we ontvingen) 

Helaas bleek daarna dat er geen toegang meer was via FTP.

Na flink wat gedoe heb ik uiteindelijk een instructie verkregen om weer toegang te krijgen. (Hiervoor moesten een aantal instellingen weer worden vrijgegeven, waaronder de FTP poort)  Tot dusver in orde, maar …..

Waar vind ik toch de mogelijkheid om die instellingen als default op te slaan in het modem, zodat deze na reset niet verloren gaan.  Al decennia lang schakelen we de netgroep spanning eraf (besparing sluimerverbruik en vooral veiligheid ) bij wat langere tijd afwezigheid.

Het is ondoenlijk om nu steeds bij thuiskomst al die instellingen weer steeds te moeten wijzigen in het modem.  FTP is namelijk een zeer veelvuldig gebruik voor ons.

 

Heel graag zou ik hier meer over willen weten, maar vooral een oplossing

 

Alvast hartelijk dank ,

 

Nicole Ott    

Dat kan niet. Maar even de stroom eraf zou ook niet moeten betekenen dat u alles weer opnieuw in moet stellen.

Als u er echt problemen mee heeft: neem een Fritzbox. 


Hi en welkom hier @FTP

Ik zie dat @Nick83 je al op weg geholpen heeft. Wat hij aangeeft klopt. Welk modem heb je? In onze Kennisbank in het onderdeel Modems vind je meer informatie over onze modems en het wijzigen van instellingen. 

En als je inderdaad het liefst eigen hand hebt in alle instellingen in je modem, dan kan het een goed idee zijn om een eigen modem te overwegen:

 


We hebben een Experiabox 12. Ik heb overigens afgelopen maandag bijna 2 uur lang een begripvolle KPN medewerkster gesproken. Echter er is geen oplossing om de firewall minder streng voor FTP op te slaan. Ook de knop om dit te doen schijnt na de update te zijn weggehaald. ( Hetzelfde euvel zou nu ook met het V10 modem zijn. En Fritz boxen worden niet meer door KPN actief ondersteund). Nu heb ik een kleine week tijd al 3 maal de settings opnieuw moeten instellen. Er is mee te werken, maar wel gedoe. Ik houd er nu zelf een log voor bij hoe vaak ik dit moet doen. Overigens zit er nog wel een bugje in de software: bij het terugzetten naar de default, wordt de GUI niet aangepast 


KPN verhuurt de Fritzboxen nog steeds, en veel support heb je daar ook weer niet voor nodig, omdat die dingen standaard haast meteen werken. 

En anders is er veel know-how op dit forum.


Hallo @FTP 

De nieuwe software op de KPN Box 12 bevat een firewall die bij de standaard instelling “Middel” uitgaande poorten van bepaalde protocollen blokkeert. FTP is daar één van. Maar je kan deze firewall instellingen aanpassen door te kiezen voor beveiligingsniveau “Aangepast”. Daar kan je de blokkade van de poorten (20-21) van ftp verwijderen. Dit wordt uitgelegd in het volgende Kennisbank artikel.

Specifiek wordt daarin als voorbeeld het deblokkeren van ftp benoemd.

 

Deze instellingen gaan niet verloren bij het uitschakelen van het modem. Een “reset” (via de ‘pinhole’ resetknop) is een ander verhaal, maar ik neem aan dat je dat niet iedere keer doet.


Echter er is geen oplossing om de firewall minder streng voor FTP op te slaan.

Stel firewall niveau op laag, dan wordt FTP niet geblokkeerd. 


Reageer