Skip to main content

Hallo, zojuist modem box 12 van KPN ontvangen, ik ben een nieuwe klant, kom van Ziggo. Mijn hele huis staat vol met apparatuur met fixed IP. Die zitten in een range buiten de DHCP. Ik heb geen zin om al mijn vaste ip nummers te gaan wijzigen. Meest handige is als ik het IP nummer van modem verander. Geprobeerd, maar de mogelijkheid van instellingen wijzigen is enorm beperkt, en ik kan met geen mogelijkheid het modem IP nummer veranderen. Nu las ik over een software update, kan het daarna wel? Hoe krijg ik die update?

Als het toch niet mogelijk is om IP te veranderen, dan ben ik al snel klaar met die hele Box 12 van KPN, zegt al genoeg over de rest van het apparaat, dat blijkbaar gemaakt is voor dummies. Dan sluit ik liever een eigen modem aan. Dan zit ik met het volgende: kan ik via eigen modem wel KPN tv kijken, want dat is wel noodzakelijk, ik heb mijn ziggo tv opgezegd. Ik gebruik geen kastje van KPN voor TV, maar wil kijken via de smart tv app in mijn TV’s. Ik hoop dat het gewoon een Internet stream is zonder dat ze daar allemaal onzin mee hebben gedaan? Ik gebruik niets anders. Dus alleen Internet en TV via KPN smart tv app.

 

TP link router / modem okay?

 

Dank alvast!

Goedkoopste manier is wachten tot die v12 software update er is. Daar kunnen alle gewenste beschreven instellingen mee gemaakt worden. Zitten weinig beperkingen op. Zonder tv kastje werkt het als een internetstream dus daar komen niet zoveel eisen bij kijken bij een eigen modem/router.


Snelste manier is om te vragen of je een Fritz!Box kan gebruiken ipv box12. Die wordt ook door KPN geleverd en dat is gewoon een router die op de markt verkrijgbaar is ipv in huis ontwikkeld (met dit soort ergerlijke tekortkomingen als gevolg).

Als je echt provider-onafhankelijk wil zijn, raad ik je sowieso aan om zelf een router te kopen. Dan kan je de provider-apparatuur in de doos laten.


Hartelijk dank voor de feedback. Ik heb al heel veel modems / routers gehad in mijn leven, maar deze van KPN komt met stip op nummer 1 van de meest slechte. Zelfs het eerste caiway modem 20 jaar terug kon je meer mee. Wie bedenkt nu dat je het lan ip en range niet kan aanpassen? Ik kom van Ziggo, die ik ook niet hoog had zitten maar die hebben wel een redelijk flexibel instelbaar modem. Ipv alleen ip nummer van KPN router aanpassen moet ik nu straks een hele zwik apparaten en instellingen gaan wijzigen die een vast IP hebben??? Lekker dan. Iemand ervaring met TP link routers op KPN Glas? TV kastje ga ik idd niet gebruiken maar alleen de TV smart app op mijn LG tv’s. Maar las ik nu goed dat je daar maar 1 tegelijk van kan gebruiken? Als dat zo is, vraag ik me af uit welk land de persoon komt die dat bedacht heeft, denk hetzelfde als degene die bedacht heeft dat je het LAN IP niet kan veranderen. 


Gewoon zelf een routertje er achter.


Tja, het is niet anders maar het kan zo eenvoudig opgelost worden. Ik begrijp de achterliggende reden er niet van. Nu weer nieuwe routertje aanschaffen voor 180 euro. Onbegrijpelijk!


Voor 180 euro koop je ook een fritzbox, dan kan de V12 van KPN er helemaal tussenuit en kan je doen wat je wilt.

En ja, dit zijn onbegrijpelijke beperkingen.


De v12 van KPN kan er toch tussen uit met elke andere router als je geen TV gebruikt? Ben aan het kijken naar een Fritzbox 5790. Maar ga misschien toch gelijk voor een flinke router met een 5gb WAN poort. Kan ik hem ook gebruiken voor de nieuwe snelheid van KPN op 4gb.


@JvB001 als je een 4gb abonnement neemt krijg je automatisch de box14 opgestuurd. In dit modem kan je voor zo ver ik weet wel de ip reeks aanpassen. Deze draait namelijk ook al op onze nieuwste KPN Software.


Hier nog 1, heb me KPN modem de deur uit gedaan, achterlijk domme firmware update beleid zonder de update eens goed grondig te testen.

 

Wat een verademing een eigen (niet gehuurde fritzbox) Fritzbox, waarbij je wel DHCP Lan kan aanpassen, waarbij je WEL je wifi uit kan schakelen, en je niet om de 2 dagen je modem moet herstarten omdat de DHCP server niets meer uit deelt…..

 

Ik heb de Frizbox 7590, koste wel 213 euro, maar alles aanpassen wat ik wil, en geen frustratie meer.