Skip to main content
Beantwoord

Internet en wifi vallen uit bij updates van de Experia Box V10

• December 20, 2025
  • 11 reacties
  • 158 keer bekeken

Updates door kpn merken wij direct, want zowel internet als wifi werken dan niet. Ook niet na een reset door mijzelf. Een kpn monteur stond voor een raadsel en was zichtbaar blij dat de experiabox ineens wel goed reageerde.

Ik belde klantenservice en vroeg, desnoods tegen betaling, een nieuw modem. Antwoord, die krijgt u niet want het werkt nu toch.

Drie weken later zelfde verhaal, alleen toen kon ik het zelf oplossen door een laptop rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten.

Ook toen gevraagd om een nieuw modem.

Helaas zelfde Antwoord.

We stappen over naar een andere provider want oog voor haar klanten heeft kpn niet en nooit gehad.

Beste antwoord door Arjan van KPN

Hey ​@Clas. Welkom op de KPN Community! Erg lastig dat je internet en Wifi om de haverklap eruit ligt. Daar zou ik zelf ook wat gefrustreerd van worden en door besluiten eens om me heen te gaan kijken. 

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het aan het modem ligt. Als je nu de KPN Software hebt dan kan die, zoals JanD al benoemd, weer een tijdje mee. Ook op een nieuw modem staat de KPN Software en presteert het modem nagenoeg hetzelfde als je huidige. Wat we wel vaker zien is dat in de configuratie van de Deco apparatuur misschien nog wat anders ingesteld moet worden. Als je nu één van je Deco punten als router hebt ingesteld, heb je in principe twee routers (samen met de Experia Box) achter elkaar staan. Dat kan problemen opleveren. Dus ik zou je hetzelfde willen adviseren als Ik_Combineer hierboven en de Deco punten als accesspoints in te stellen. Dan kan de Experia Box lekker de routerfuncties uitvoeren. 

Je geeft aan dat het nu goed functioneert en daar ben ik blij om, maar als het toch weer misgaat, raad ik je aan om eens de Deco apparatuur uit te zetten. Dan kun je controleren of de verbinding stabiel blijft of ook wegvalt. Dan weet je zeker waar het aan ligt. 

Jij ook fijne dagen gewenst! 

11 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • December 20, 2025

Beste ​@Clas KPN vervangt alléén defecte modems en modems die niet meer aan de eisen van KPN zelf voldoen.

Als je modem de KPN-firmware heeft, is deze helemaal bij de tijd en kan er weer een poosje tegen.

Gebruik je ook extra wifipunten (van KPN?) of uitsluitend de modem v oor de wifi?

Waar staat/hangt de modem, in de meterkast of elders?

Heb je glasvezel of xDSL (koper)?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 20, 2025

En als je het heel graag wilt kunt u altijd zelfstandig een betaalde servicemonteur boeken a €80. Deze komt drie kwartier bij u thuis om uw probleem te bekijken, zijn er problemen in uw eigen netwerk doet hij/zij zijn best om dit op te lossen. En zit er een probleem bij KPN dan haalt hij of zij de voorrijkosten weg en lost dit op.

Betaalde Servicemonteur

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

De experia box hangt in de meterkast. Helaas nog via koper.

Wifi steunpunten werken niet in dit huis. Ik heb daar nu wat anders voor.

De experia box heeft al een hele tijd een eigen wil. De druppel was dat zelfs de kpn monteur voor een raadsel stond. Ik stond erbij en zag wat hij deed. Ik kopieer hem en los de problemen nu zelf op.

We stappen waarachijnlijk over op een andere provider. Met belangstelling lees ik de aanbiedingen die ik krijg.

Bedankt voor je reactie!!

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Dank ik_combineer.

De kpn monteur is geweest en heeft niets doorberekend. Hij constateerde dat het niet aan ons lag.

Voordeel van zijn komst is dat ik zag wat hij deed en dat na kan doen met mijn laptop. Maar leuk is anders dat het drie keer in een week nodig was.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 20, 2025

Maar wat is het probleem dan? // Hoe los je het op? Want in principe als er geen internet is dan kan je alles aan het modem wijzigen zonder succes. Dus er is wel internet maar ergens gaat het fout. Kan je dat uitleggen? Misschien kunnen we meedenken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Het probleem is dat internet soms niet beschikbaar is. Dat merken wij gelijk omdat verlichting en andere apparatuur niet meer via apps (homewizard, homey of deco) te schakelen is.

Ons netwerk ligt dan natuurijk ook plat net als ons beveiligingssysteem.

Deco is de IP verstrekker, experia hoeft alleen internet te bieden DHCP staat uit in de experiabox. Ik vermoed dat bij een update en/of een reset (olv de kpn hulplijn) dhcp weer wordt aangezet.

Oplossing is namelijk altijd DECO uitzetten, experiabox resetten, dhcp controleren, deco aanzetten en controleren, experiabox DHCP uitzetten. Vervolgens apparaten controleren op geldig ip adres.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • December 20, 2025

Maar kan je de dhcp niet aan laten en de deco via de deco app in acces point modes zetten? Dan komt er ook geen dhcp conflict en zal alles blijven werken. Dat ik ook wat ik al mijn klanten altijd aanraadt welke tp link deco’s hebben.

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 20, 2025

Dank voor je reactie Ik_combineer, super dat je hier tijd voor neemt, ik waardeer dit zeer.

Ik begrijp wat je bedoelt en dat heb ik geprobeerd, ik kreeg daarna toch te maken met (tot 3 keer) uitvallen van internet/wifi.

Het draait nu goed, dhcp in het modem staat uit, ik laat het liever zo staan, juist omdat we nu geen problemen meer hebben .... sinds een maand.

Het modem is de afgelopen jaren al enkele keren gereset. Soms op eigen initiatief soms samen met een collega van je. Het vertrouwen is een beetje weg. Ik hoop dat de huidige configuratie een tijd blijft werken.

Dank en fijne dagen!

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 23, 2025

Hey ​@Clas. Welkom op de KPN Community! Erg lastig dat je internet en Wifi om de haverklap eruit ligt. Daar zou ik zelf ook wat gefrustreerd van worden en door besluiten eens om me heen te gaan kijken. 

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat het aan het modem ligt. Als je nu de KPN Software hebt dan kan die, zoals JanD al benoemd, weer een tijdje mee. Ook op een nieuw modem staat de KPN Software en presteert het modem nagenoeg hetzelfde als je huidige. Wat we wel vaker zien is dat in de configuratie van de Deco apparatuur misschien nog wat anders ingesteld moet worden. Als je nu één van je Deco punten als router hebt ingesteld, heb je in principe twee routers (samen met de Experia Box) achter elkaar staan. Dat kan problemen opleveren. Dus ik zou je hetzelfde willen adviseren als Ik_Combineer hierboven en de Deco punten als accesspoints in te stellen. Dan kan de Experia Box lekker de routerfuncties uitvoeren. 

Je geeft aan dat het nu goed functioneert en daar ben ik blij om, maar als het toch weer misgaat, raad ik je aan om eens de Deco apparatuur uit te zetten. Dan kun je controleren of de verbinding stabiel blijft of ook wegvalt. Dan weet je zeker waar het aan ligt. 

Jij ook fijne dagen gewenst! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 28, 2025

Dank voor je reactie Arjan.

Ik laat het even zo. De problemen met de experiabox spelen al lang. Ook de versterkers van kpn werkten niet naar behoren. De eerste update nadat de software voor de experiabox was de druppel. Ik kocht de deco's en die deden wat ik van ze verwachtte. Wanneer kpn updates doorvoert lijkt het erop dat de experiabox wordt gereset en dat veroorzaakt de problemen. Daarom gaat mijn voorkeur uit naar vervanging. Dank voor je suggestie (en die van ik_combineer), ik kijk het nog even aan.

Groet

Eelco

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 29, 2025

Ik snap het dat je het nu zo even laat. Normaal zouden trouwens de instellingen bewaard moeten blijven als je binnen de KPN Software een update krijgt. Dat de DHCP instellingen niet hetzelfde blijven noteren we even als feedback.Â