Skip to main content
Vraag

Internet valt dagelijks weg

• January 3, 2026
  • 8 reacties
  • 96 keer bekeken

Erwin Brouwers
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

Op mijn Experiabox V10A heb ik sinds circa anderhalve maand dagelijks op dezelfde tijd (plus of min een paar minuten) een wegval van WiFi. Na mijn box zit een Orbi netwerk en behoorlijk wat huis automatisering die dan zeker een half uur bezig zijn om bij te komen van de schok.

Voor die tijd had ik een stabiel netwerk. Nou valt dit ongeveer samen met de regelmatige uitval van de straatlantaarns in mijn buurt. Dat begon ook rond die tijd, geen idee of er enige samenhang is.

Ik heb niet in de buurt gechecked of mede (KPN) gebruikers dit probleem ook hebben. Ik vermoed dat veel buren alleen de Experiabox hebben, en dan is het een korte uitval van Wifi die na een minuut weer terug is. Bij mij is m’n mesh netwerk van slag dus de impact is groter en langduriger. 

Dit staat in Experiabox logging. Het MAC adres komt mij in m’n netwerk niet bekend voor, maar ik gop op de Experiabox of het glasvezel modem?

Jan 3 12:39:37 | HOME_LAN | gmap_eth | 4339 | Ethernet device LLADDR = XX:XX:XX:XX:F9:1E is connected on port(ETH2) at 1000 mbps Full duplex
Jan 3 12:39:27 | INTERNET | nemo-core | 2565 | Ethernet Link is UP on port(eth3)
Jan 3 12:39:02 | INTERNET | nemo-core | 2565 | Ethernet Link is UP on port(eth3)
Jan 3 12:38:06 | HOME_LAN | gmap_eth | 4339 | Ethernet device LLADDR = XX:XX:XX:XX:F9:1E is disconnected from port(ETH2)

8 reacties

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

@Erwin Brouwers wellicht heb je iets met deze link 

Erwin Brouwers
Deelnemer
Forum|alt.badge.img

@Erwin Brouwers wellicht heb je iets met deze link 

Helaas niet. De instellingen en de user interface zijn me duidelijk, maar de reden waarom mijn internet dagelijks op dezelfde tijd uitvalt helaas niet.

Maar bedankt!

jimny
Wijsgeer
  • Wijsgeer
  • January 3, 2026

Ik raad je aan om morgen de klantenservice te bellen 0800-0402 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 6, 2026

Welkom terug op de community ​@Erwin Brouwers, hoewel de aanleiding minder leuk is. Niet zo fijn dat de boel steeds wegvalt en alles bij jou thuis daar zo door van slag raakt  ☹️

Je geeft aan dat dit samenvalt met problemen met de straatverlichting, en dat zou er zeker wel mee samen kunnen hangen. Het hoe en wat daarvan weet ik niet precies, maar ik heb in het verleden eerder te maken gehad met iemand waarbij de verbinding elke dag uitviel op het exacte moment dat de straatverlichting aansprong. Als de voedingskabels van de straatverlichting vlak langs de KPN infrastructuur lopen, lijken ze dus wel invloed te kunnen hebben op onze infrastructuur 🤔

Nu is dit niet iets dat we via de community makkelijk kunnen onderzoeken, dus ik wil je ook aanraden om even contact te leggen met onze directe klantenservice, zodat er ‘live’ met je meegekeken kan worden en er metingen kunnen worden uitgevoerd. Dit kan online via  Facebook en Xmaar het is ook mogelijk om een belafspraak maken via onze digitale assistent. Je wordt dan teruggebeld op een moment dat het jou goed uitkomt! 

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • January 9, 2026

Hoe staat het er nu voor ​@Erwin Brouwers? Heb je 1 van mijn collega's gesproken en zo ja, wat is daar uit gekomen?

Erwin Brouwers
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • January 24, 2026

Het was niet de straatverlichting… die doet het weer, maar klokslag 1238 gebeurt dit. Om 12:39:30 is de verbinding dan weer UP en begint het Orbi netwerk weer op te bouwen.

Mijn Orb RBR50 [38:94:ED:31:F9:1E]i staat als router, DHCP aan.

De Experiabox v10a staat als Master

ExperiaBox logging:
Jan 24 12:39:41 | HOME_LAN | dhcp | 3395 | Synchronization/handshake occurred: Device with MAC [38:94:ed:31:f9:1e] and friendly name [RBR50]
Jan 24 12:39:41 | SYSTEM | dhcp | 3395 | device name [RBR50]
Jan 24 12:39:30 | HOME_LAN | gmap_eth | 3883 | Ethernet device LLADDR = 38:94:ED:31:F9:1E is connected on port(ETH2) at 1000 mbps Full duplex
Jan 24 12:39:20 | INTERNET | nemo-core | 2086 | Ethernet Link is UP on port(eth3)
Jan 24 12:38:54 | INTERNET | nemo-core | 2086 | Ethernet Link is UP on port(eth3)
Jan 24 12:37:58 | HOME_LAN | gmap_eth | 3883 | Ethernet device LLADDR = 38:94:ED:31:F9:1E is disconnected from port(ETH2)
Jan 24 12:35:47 | HOME_LAN | dhcp | 3395 | Synchronization/handshake occurred: Device with MAC [38:94:ed:31:f9:1e] and friendly name [RBR50]
Jan 24 12:35:47 | SYSTEM | dhcp | 3395 | device name [RBR50]

Dit is informatie vanuit mijn Orbi

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 29, 2026

Ok, even kijken. Die Orbi zit met een kabel aan je V10A, ​@Erwin Brouwers? Heb je hem, in de V10A, een vast IP toegewezen? Als dat niet zo is, dan is een bekabeld aangesloten apparaat alsnog onderhevig aan de leasetijd voor een IP-adres. Standaard staat die leasetijd op 24 uur en dan moet hij opnieuw toegekend worden. Voor eindapparaten merk je daar over het algemeen niet zoveel van. Maar als het apparaat in kwestie zelf ook weer wifi moet uitdelen...

Erwin Brouwers
Deelnemer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • February 9, 2026

Dat ga ik dan nog eens doen. Er zit inderdaad een verdachte 24 uurs cyclus op en dat zou dan dus de lease zijn. 
Resultaat volgt!