Skip to main content

Mijn Windows 11-pc kan via mijn modem geen verbinding meer maken met internet, maar kan wel verbinding maken met de hotspot van mijn mobiele telefoon. Mijn printer kan ook niet meer functioneren als netwerkprinter. Alles start direct na de KPN-modemupdate van 27-5-2024.

Hoi @Sholly Fabs Olushola Fabiyi, welkom hier! Ik heb het vermoeden dat dit te maken heeft met het beveiligingsniveau van de wifi. Daarin is wat veranderd met de recente update.

Ik heb hier een artikel voor je. Daarin staat uitgelegd hoe je kunt inloggen in de webinterface van je modem. Kijk vervolgens naar de uitleg bij de kop “Wifi beveiligingsniveau instellen (WPA2-WPA3-Personal)” Als je dan die uitleg volgt en het niveau aanpast naar WPA-2 Personal, verwacht ik dat je apparaten het weer doen.

 


Dankjewel Erik,de probleem is opgelost.


Mijn HP Laserjet printer 100 color MFP M175nw is ook niet meer gebruikbaar als netwerk printer vanaf de 27-5-24 update. Ik heb meerdere keren geproberen maar steed lukt het niet.


Ik heb de printer even opgezocht, @Sholly Fabs Olushola Fabiyi, en ik zie dat deze geen ondersteuning heeft voor wifi 6. Dus ik denk dat dat ook het probleem is. 

Als je nog eens kijkt naar het artikel over de wifi instellingen:

 

Volg de stappen onder de kop ‘Wifisignaal instellingen’. Op de pagina waar je dan uitkomt staat onderaan een regel ‘Wifi 5 profiel’. Klik eens op de blauw knop Toepassen erachter. Ik ben benieuwd of het daarna wel weer werkt. 

 


Hallo Erik, ik heb wifi 5 ingeschakeld, maar het werkt nog steeds niet. Als de RJ45-sleuf is aangesloten, krijgt de printer het IP-adres 192.168.2.9, maar na de draadloze instelling krijgt deze 169.254.189.107. En het ligt zeker buiten mijn interne netwerk.


Ja, dat is inderdaad een niet kloppend IP adres, en meestal een teken dat het de printer niet lukt om een IP adres te krijgen van het modem. Wil je eens de volgende dingen proberen:

  • reset je printer naar fabrieksinstellingen
  • log in op je Box 12 en ga naar Instellingen > Systeem. Druk op die pagina op de knop achter ‘Herstart Thuisnetwerk’
  • verbind je printer opnieuw met de wifi

Hallo Erik, ik heb de stappen geprobeerd, maar het resultaat blijft hetzelfde. Ik krijg nog steeds hetzelfde IP-adres.


Reageer