Skip to main content

Hallo,

na de recente update (V12.C.23.04.38) van Box 12 valt mijn internetradio (bekabeld) steeds uit en 's morgens moet ik de radio resetten om internetradio (verbinding met het modem) te krijgen. Voorheen heeft het jaren probleemloos gewerkt. 

Ook heb ik een paar veiligheidswaarschuwingen gehad omdat de namen van de apparaten (vanwege de update?) gewijzigd zijn en sommige apparaten heten na de update  “Decive…”, waardoor het moeilijk te zien is om welk apparaat het gaat. Die namen kan ik nergens wijzingen/aanpassen. 

Een reset van het modem bood geen oplossing. 

Hoe kan dit opgelost worden? 

Bedankt! 

Hi @Jeu-L, wat een vervelend probleem. 

Gebeurt dit alleen bij je internetradio? Of valt internet en eventueel televisie ook weg? Bedoel je een reset van je modem aan/uit? Of daadwerkelijk een reset naar fabrieksinstellingen


@Jeu-L Kan je vaste ip-adres voor jouw radio toewijzen? Anders probeer de DHCP lease time te verhogen


Alex, het gebeurt alleen bij de internetradio. Ik heb het modem herstart (stekker eruit) en ook gereset (knopje achterkant). Het is geen probleem met WIFI, het is een bekabelde verbinding (LAN). Het heeft altijd prima gefunctioneerd. 

TDN, ik heb weinig verstand van ip adressen, maar volgens mij hebben de apparaten steeds hetzelfde ip adres.  DHCP Lease? Wat is dat?  
 


@Jeu-L Van DHCP server krijg je een ip adres toegewezen, na de DHCP lease tijd verlopen is krijg je een nieuwe ip adres of de oude ip wordt vernieuwd. Standaard is de DHCP lease tijd  1 dag, als je na precies 1 dag probleem heeft is een hint erop dat de DHCP server probleem maakt. Dat kan je vermijden om jouw radio een vaste ip adres te geven of in modem instelling onder DHCP de lease tijd te verhogen, voor private gebruiker met heel weinig apparaten kan je verhogen tot maanden zonder dat het modem geen nieuwe appraten meer ip adres via DHCP geeft.


DHCP, ik ga er heel voorzichtig naar kijken want ik ben een leek,op dat gebied. 
Vanmorgen was het weer hetzelfde liedje:  ik zet de radio aan, geen signaal (wel ip adres). 
handmatig kan ik geen zender kiezen  (het werkt niet). 
Ik heb ook een app op de telefoon waarmee ik de radio kan bedienen. Die  app doet het dan ook niet (krijgt geen verbinding met het netwerk/radio?). 
Zodra ik een harde rest heb gedaan (stekker uit de radio) werkt alles weer, en doet de app het ook weer. 
 


 

 


…als je na precies 1 dag probleem heeft is een hint erop dat de DHCP server probleem maakt Dat kan je vermijden om jouw radio een vaste ip adres te geven of in modem instelling onder DHCP de lease tijd te verhogen…

 

Ik heb het gezocht en vond onder DHCP een leasetijd van 86.400 seconden. Dat is precies 24 uur. Kan ik dat zondermeer verlengen? Kan ik dat ook op oneindig zetten? 

Of nog beter, waarom kan ik de DHCP niet uitzetten? 

 

En als ik een vast ip adres aan de radio wil geven, hoe doe ik dat? Ik ben een leek op dat gebied en ben als de dood dat ik straks iets wijzig waardoor niets meer wekt.

 

Bedankt alvast! 


Zie hier hoe je een vast IP-adres aan je apparaat kunt geven. 


Helaas, maar dat vaste ip zdres lost het probleem niet op. 

Na de update  van het modem is het een puinhoop geworden. 
Het ergste is nog dat de KPN niet thuis is. Nergens krijg je hulp. Na 2 dagen vruchteloos chatten waren ze wel snel met het sturen van het vragenformulier hoe goed ik het contact met hun vond. Treurig…
 


@Jeu-L, dit moet gewoon werkend te krijgen zijn. Zou ik mogen weten welk merk en model je hebt? 


Zou ik mogen weten welk merk en model je hebt? 

De tuner is  een Pioneer VSX (die op de internetradio van V-Tuner draait). 

Hij is bekabeld aangesloten op het modem en heeft tot de update jarenlang perfect gefunctioneerd.  Nu moet ik iedere dag de radio resetten (stroomkabel even uit het stopcontact halen). Pas dan ontstaat er contact met het netwerk (modem) en werkt internetradio. 

Maar het is instabiel, het valt regelmatig uit en van de week hield de radio er zelfs spontaan mee op, precies op het moment dat ik de pc uitschakelde (de pc is ook bekabeld aangesloten op het modem / andere poort).

Inmiddels luister ik al de hele tijd via een kastje van Ziggo naar de radio. Dat werkt prima. Misschien moet ik overstappen, maar ik vrees dat Ziggo net zo’n slechte service zal hebben als KPN. 


Na enig onderzoek vermoed ik dat de tuner niet de juiste connectie heeft met de KPN modem. Zou je de Pioneer eens wille resetten en daarna weer willen verbinden met het KPN netwerk? 

Als het goed is zijn dit de juiste stappen: 

 


Dank je voor het meedenken. 

Ik ga me hier de komende tijd even voor zitten. Terug naar fabrieksinstellingen is niet lastig, maar de vraag is of ik het apparaat dan nog aangesloten krijg. Ik heb geen enkel vertrouwen meer in de hard- en software van KPN.  

Alle problemen begonnen nadat KPN het modem een update gegeven had. Inmiddels heb ik ook al problemen gehad met de printer en de thermostaat. Dat kon gelukkig opgelost worden door de stekkers er even uit te trekken. Daarna werkten ze weer. Bij de radio is dat eigenlijk ook zo, alleen moet ik iedere dag de stekker er even uittrekken, wat natuurlijk geen werken is. 


Na, met tussenpozen, vele opties geprobeerd te hebben is het probleem niet opgelost.

Er is maar één manier die werkt en dat is iedere dag de stekker uit de radio trekken en daarna opnieuw opstarten.

Aangezien dit gebeurd is op het moment dat KPN de update van het modem gedaan heft, kan ik niet anders concluderen dan dat dit euvel door KPN veroorzaakt is.

Aangezien KPN het niet wenst op te lossen heb ik besloten, na 30 jaar klant te zijn geweest, op zoek te gaan naar een provider die wel service biedt (als die nog bestaan).  

Ik dank iedereen voor het meedenken.


Hi Jeu, allereerst dankjewel voor het meewerken en uitproberen. Begrijp ik goed dat ook na een reset de radio niet meer werkt? 

Ik vind het uiteraard ontzettend jammer om te lezen dat je ons gaat verlaten, maar begrijp wel de frustratie als het elke dag niet werkt. Ik kan dit in ieder geval doorzetten met je specifieke merk radio naar onze technische mensen, maar ik durf niet te zeggen hoe en wanneer dit specifieke probleem kan worden opgelost. 


Beste Alex, 

de radio werkt gewoon. Ik heb ook een Ziggo aansluiting en die doet het gewoon, maar daar ontvang ik niet alle internetstations op waar ik regelmatig naar luister. Voor internetradio moet ik via het KPN modem luisteren, maar de radio raakt iedere dag de verbinding met het modem kwijt. Als ik 's morgens de radio aanzet detecteert hij een netwerkfout. 

Pas als ik de stekker uit het apparaat trek en er meteen weer insteek wordt er verbinding met het modem gemaakt en werkt internetradio. De radio uit- en aanzetten werkt niet omdat uit bij deze moderne apparaten uit eigenlijk stand-by is. De stroom moet er dus eerst helemaal van af. 

Ik heb zelfs een “work around” gemaakt door aan het snoer van de radio een schakelaar te zetten omdat dit handiger werkt dan de stekker e steeds uit te trekken. Maar in feite moet het gewoon normaal werken zoals het altijd gewerkt heeft,.  

En nogmaals: bij mij klopt alles, het euvel is ontstaan op het moment dat jullie het modem een update hebben gegeven en ik ben bijzonder teleurgesteld in de wijze waarop de KPN mijn probleem aan heeft gepakt.