Skip to main content

Hallo,

Ik maak sinds een tijdje gebruik van kpn glasvezel met een box12 en 2 superwifi punten (bekabeld aangesloten) in een mesh. Resultaat is super. Overal bereik en snelheid. Niets te klagen. Ik heb echter wat problemen met 2 IoT devices. Zij maken steevast verbinding met het superwifi punt wat het verst weg is geplaatst. Gevolg een instabiele verbinding. Ik ben daarom op zoek naar de mogelijkheid om te forceren dat de IoT devices direct met de box12 verbinding maken (wat daar vlakbij staat). Of enige andere manier om dit voor elkaar te krijgen. Ik heb de extra wifi al geprobeerd, maar er is ook geen mogelijkheid om dit enkel op de box 12 aan te zetten en niet op de superwifi punten. Kan dit eigenlijk sowieso wel op deze kpn apparatuur? En als dit niet kan, kan dit dan met de Fritzbox?

Pfoe wat ruk, op dit moment is het nog niet mogelijk om te pushen welk apparaat op welk wifi punt werkt. Is het geen mogelijkheid om deze IoT apparaten te verplaatsen naar het verste punt? Of misschien het verste punt uit zetten en pas aan zetten wanneer deze apparaten connected zijn op het beste punt?

FritzBox werkt helaas niet (goed) met SuperWifi en dan zou je weer FritzRepeaters moeten aanschaffen, hoe het zit met het instellen en aanwijzen van punten daarop durf ik niet te zeggen.


Haha, ja, dat vond ik ook al. Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het een aantal keer werkend gekregen door idd eerst te verbinden met de box12 en daarna de superwifis weer aan te zetten. Maar soms dan herstart het spul gewoon en kan ik weer opnieuw beginnen helaas. Ik ga wel eens navragen bij de Fritzbox helpdesk hoe dat zit.


@wjb weet jij hoe dit zit met Fritzboxen? Jij bent de modemexpert.


FritzBox werkt helaas niet (goed) met SuperWifi en dan zou je weer FritzRepeaters moeten aanschaffen, hoe het zit met het instellen en aanwijzen van punten daarop durf ik niet te zeggen.

Je kunt de twee SuperWiFi punten ook gewoon separaat als eigen WiFi netwerkje laten werken (met apart SSID) achter een eigen router, helemaal los van de WiFi van een Fritzbox of ander merk router.

Het eerste SuperWiFi-punt zou je dan wel bekabeld moeten aansluiten en is de “master”.
Het tweede SuperWiFi-punt kan dan wel draadloos werken.

Zo heb ik dat hier ook.  Zelfs als draadloos netwerk naar de overkant van de straat.


Volgens mij kan dit helemaal niet. Ook een Fritzbox niet.

Het device bepaalt namelijk aan welk punt in de mesh de verbinding wordt gemaakt, niet de router of accesspoint (dat ligt vast in de wifi protocol definitie).

Wat je prima kunt doen is een apart wifi ssid maken en de iot daarop laten verbinden. Hiervoor kun je volgens mij elk accespoint of routerje in acces-point mode achter je kpn box zetten, en daarop de iot laten verbinden op een separaat wifi netwerkje (dus buiten je goed werkende mesh om). 


Dat is dan idd nog de beste optie. Ik heb nog wat oud spul liggen wat ik daarvoor dan kan gebruiken. Thanx, dan weet ik iig dat ik niet verder hoef te zoeken.


FritzBox werkt helaas niet (goed) met SuperWifi en dan zou je weer FritzRepeaters moeten aanschaffen, hoe het zit met het instellen en aanwijzen van punten daarop durf ik niet te zeggen.

Je kunt de twee SuperWiFi punten ook gewoon separaat als eigen WiFi netwerkje laten werken (met apart SSID) achter een eigen router, helemaal los van de WiFi van een Fritzbox of ander merk router.

Het eerste SuperWiFi-punt zou je dan wel bekabeld moeten aansluiten en is de “master”.
Het tweede SuperWiFi-punt kan dan wel draadloos werken.

Zo heb ik dat hier ook.  Zelfs als draadloos netwerk naar de overkant van de straat.

Ik heb hier inderdaad de SuperWiFi's en Experia WiFi's ook gewoon achter mijn eigen router. Werkt prima. Mijn router heeft zelf niet eens WiFi 🙃


Hi @RobertvLoon, lastig probleem zo maar ik zie dat de community je te hulp is geschoten en een aantal tips heeft gegeven, heel mooi!

Is het gelukt om een apart netwerk aan te maken en draait alles daar goed op?


Hallo @Maja_ ,

Ik heb het voorlopig opgelost door alles uit te zetten en daarna mijn modem als eerste weer op te starten. Dan wachten tot alle IoT devices daarop zijn aangemeld. Vervolgens de wifi punten weer aanzetten. Voorlopig blijven de IoT devices waar ze zijn, op de modem. En dat werkt nu dus goed. Om een of andere reden reboot echter het hele spul soms spontaan en dan moet ik opnieuw beginnen met de cyclus. Het plaatsen van een separate acces point buiten het mesh netwerk is een goede tip en die ga ik zeker uitproberen als dit probleem zich vaker voordoet dan eens per paar maanden. 

 

In ieder geval, iedereen bedankt voor de hulp en tips.

mvg,

 

Robert


Dank voor de terugkoppeling @RobertvLoon!

Zolang dit blijft werken en de boel niet gaat rebooten, is dit een prima oplossing natuurlijk. Laten we hopen dat het lang -of voor altijd😉- goed blijft gaan!