Skip to main content
Antwoord

IPv6 DNS lijkt niet te werken op KPN Box 14

• November 14, 2025
  • 3 reacties
  • 31 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Goedemorgen,

Ik gebruik een V14 modem en ik merk sinds het begin dat IPV6 niet helemaal goed gaat. Zowel met de standaard IPv6 DNS servers alsook alternatieve DNS servers van quad9 kan ik namelijk niet pingen naar bijvoorbeeld google.com.  

Wel lukt het om te pingen naar 8.8.8.8, dus het lijkt een probleem met de ipv6 DNS te zijn, echter als ik deze aanpas naar een alternatieve DNS server blijft het probleem bestaan. Ik kan de sites via mijn browser wel gewoon bereiken gelukkig.

Doe ik IPv6 uit in de v14, dan slagen de pings wel.

Vreemd genoeg krijg ik wel een 10/10 score omtrent bereikbaarheid via https://test-ipv6.com/

Tot nu toe lijkt het nog niet echt belemmeringen te geven omtrent mijn gebruik, en ik kan natuurlijk altijd nog IPv6 uitzetten als het echt een probleem gaat vormen, maar ik vraag me wel af of dit merkwaardige probleem bekend is en in welke richting ik zou moeten denken om dit op te lossen.  

Ik heb een heel simpel netwerk zonder switches, accesspoints of versterkers. Het is een rechtstreekse wifi verbinding van v14 naar PC. Ik heb modem & glasvezelpunt al 2 min stroomloos gemaakt en ook ipconfig/release , renew en flushdns gebruikt om te kijken of dat verbetering gaf en ook via network connections mijn wifi adapter al even stopgezet en weer opnieuw opgestart. Lijkt geen verandering te geven. Ik zie wel in command prompt netjes de IPv6 informatie veranderen als ik alles standaard via KPN laat verlopen, maar het pingen naar sites blijft 100% loss geven. 

Met vriendelijke groet

Beste antwoord door Alex van KPN

Hi ​@Nesteadealer, welkom allereerst bij onze community. 

Fijn om te zien dat je zelf al ver bent gekomen. Ik heb het vermoeden dat er een nieuwe softwareversie op je modem is geïnstalleerd, gaat om onderstaande. Daarmee zijn een aantal bugs met IPv6 opgelost want dus verklaart wat jij aangeeft. Controleer dus even of jij ook deze versie hebt. 

3 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 14, 2025

Update:

Ik was nog even wat aan het rommelen met dit probleem en heb toen netsh int ip reset nog gebruikt op mijn PC en daarna de PC gereset. 

Toen zag ik wel dat mijn powerlamp op de modem oranje werd, maar ik kon nog wel gewoon gebruik maken van 't netwerk.

Daarna heb ik IPV6 nog eens uitgezet en toen kwam ik totaal niet meer op het netwerk en gaf mijnmodem.kpn ook aan dat er geen verbinding was.

Daarna mijn modem 2 min stroomloos gemaakt, weer verbonden en toen heeft het zo'n 10 minuten geduurd ten opzichte van de normale ~3 minuten voordat beide lampjes weer groen werden.

Tussentijds veel knipperende blauwe lampjes gezien en uiteindelijk toen alles weer werkte nog eens gepingt en nu krijg ik wel goede pings via ipv6 te zien.

Zat dus blijkbaar toch iets dwars in de modem :)

Ik merk nog wel dat kpn.com/speedtest en speedtest.net geen connectie maken, terwijl andere speedtests zoals fast.com en speedof.me dat wel netjes doen, maar dat is weer een ander probleem dat niets te maken heeft hiermee. Wellicht een probleem voor later.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 18, 2025

Hi ​@Nesteadealer, welkom allereerst bij onze community. 

Fijn om te zien dat je zelf al ver bent gekomen. Ik heb het vermoeden dat er een nieuwe softwareversie op je modem is geïnstalleerd, gaat om onderstaande. Daarmee zijn een aantal bugs met IPv6 opgelost want dus verklaart wat jij aangeeft. Controleer dus even of jij ook deze versie hebt. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

Yes ik zit op 14.C.25.08.08 ondertussen dus goed mogelijk dat ik tot aan het moment waar ik 10 minuten moest wachten op mijn verbinding en tussentijds ook meerdere blauwe lampjes zag dat ik toen pas deze update binnenkreeg. 

Heb sinds deze post geen nieuwe problemen gezien en kan nog steeds prima pingen op IPV6 dus dat is mooi. 

kpn.com/speedtest en speedtest.net vinden nog steeds geen connectie op al mijn apparaten via meerdere browsers en incognito vensters, maar dat is geen echte belemmering om eerlijk te zijn. Fast.com en speedof.me zijn er ook altijd nog. 

Ik heb de hele week al een probleemloze verbinding dus dat is mooi. Werken, Gamen , TV Streamen, Gamestreamen, vaste IP adressen instellen, alles lijkt te werken tot nu toe.  :)